Mannen med ljåen Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Det har vært så mye spam at jeg ønsker at folk leser innlegg #1 nøye. Hva om jeg løpert til russland og tilbake? Det er ikke mer enn noen meter. Som sagt: En jeg kjenner, som var grensevakt, arrangerr man med ujevne mellomrom geologiske undersøkelser for å finne ut hvor elva er på sitt dypeste. Hvilke konsekvenser har det om grensa flyttes 10 CM? Oppdaterer man en liste med GPS-koordinater? Er det en liste over hvordan de to landene endrer størrelse langs Grense Jacobs Elv? La gå, dtte ER flisespikking. Men jeg er en stor fan av flisespikking. Alle fliser skal være spikket til sine individuelle atomer før jeg er ferdig. Jeg hadde også et spørsmål om en kirke som ble bygget for å hindre religiøse samer unna grensen. Er jeg den eneste som har hatt omvisning langht oppe i nord? Må tradisjonelle samer gjennom grensekontroll når de krysser grensene? Eller har russergrensa et digert sår der oppe i nord? Har de bygget et gjerde rundt hele landet, eller kun der de antar at folk vil krysse, ikke medregnet samer? Endret 8. februar 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Du ville nok fått en bot da det regnes som krenkelse av landegrensene. Er det ikke piggtrådgjerder og greier der? Og overgangen er vel strengt bevoktet? Endret 8. februar 2009 av SpecialForce Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Ingen piggtråd. Kun en grunn elv som heter Grense Jakobs Elv. Sivile nordmenn kan stå på veien og kaste blikkbokser over til Russland. På russisk side er det et ingenmannsland fullt av vakter. Så selv om du er i Russland, så må du forsere mye land for å komme inn i områder hvor sivile får oppholde seg. Jeg vet ikke hvor bred denne stripen av ingenmannsland er, men det er en del. Husker turbussen kjørte gjennom der. Hvis jeg løper over bekken og hjem igjen, hva skjer? Russerne kan vel ikke følge etter meg inn i Norge og arrestere meg på norsk jord? De kan vel heller ikke skyte meg på russisk jord, da lovovertredelsen ikke er SÅ alvorlig? Før russiske vakter rekker å ringe norsk politi, er jeg langt av gårde... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg tror de kan kreve å få deg utlevert mtp. at du gikk inn i Russland uten gyldig visum. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Den forespørselen tror jeg faktisk hadde gått igjennom, men allikvel så høres det dumt ut. Russerne ville nok skutt først og spurt etterpå. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Spørs litt, er du på norsk jord når de skyter er det nesten en act of war. Lenke til kommentar
monkey island Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Grensen kan bli flyttet. Men man har ikke lov til å kaste ting imellom norge og russland. Gjør du dette kan du få en saftig bot. Dette inkluderer også kasting av fiskeagn. Heller ikke lov til å passere grensen, går du tilbake til norge kan ikke russiske grensevakter følge deg, men hvis norske grensevakter ser deg vil de legge deg i jern og ta deg med til politistasjonen i kirkenes. Heller ikke lov til å ta bilder av russisk militært materiell, inklusiv dems grensestolper. Angående flytting av grenser så bygger russland en veg langs elva som gjør at det dypeste punktet i blir flyttet på i russisk favør. Jeg vet egentlig ikke hvor mye norge bryr seg om det. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Og en ting til:Hva om jeg hopper over elva? Eller bader i den? Det var ingen norske grensevakter i sikte, men jeg er sikker på at russerne kunne se meg fra et vakttårn. Hva med tradisjonelle samer som ikke respekterer landegrensene? Hørte en historie om en kirke som ble oppført for at ikke samene skulle bryte loven. De hadde visstnok så pass respekt for Gud at de ikke ville bryte loven nær en kirke. Hvis du bader for langt ut samtidig som du blir sett vil du bli tatt av de norske grensevaktene. Dette har jeg faktisk vært med på. Fikk bare litt kjeft da. Hadde visst ikke vært helt over, men veldig nære. Det var faktisk en hendelse opp med Grense-Jakobselv hvor en fisker hadde stått å fisket i vannet. På et eller annet sted hadde vannet blitt meget grunt. Fiskeren ble litt for ivrig og gikk for langt over. Det ble da skutt etter han (sannsynligvis bare varselskudd). Så det er ganske strengt det der. Lenke til kommentar
-FrittMenneske Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Holdt på å le meg ihjel når jeg leste innlegget xP Hva faen? Har aldri hørt noe så dumt som denne diskusjonen Endret 9. februar 2009 av -FrittMenneske Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Haha dette er så typisk de tingene jeg vanligvis funderer på Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Selv om du bare er en halvmeter over grensen så kan det føre til saftige bøter. Det er derimot enkelte stederen en har lov til å kjøre med båt over på russisk side men en har ikke lov til å stoppe, fiske eller andre ting. Dette er såkalte "trangt farvann" som er steder der elva er så trang og grunn at en må over på russisk side for å ikke kjør seg fast. Disse stedene er merket på informasjons tavler rundt omkring langs grensa og på grensekommisæriatets hjemmesider. Båter som ferdes i elven må også være registrert og merket med et et numerskilt. Der grensen går i elven går grensen som sakt på det dypeste punktet i elven. Dumper du stein her vil neppe være lurt ettersom en bryter endel lover og regler tilknyttet grensen. Der grensen går på land er det merket med en norsk og en russisk grensestolper som står nøyaktig 4 meter fra værandre. Her går grensen nøyaktig midt mellom disse. Med andre ord går du bort til den russiske grensestoplen og tar bilde av deg selv mens du lener deg inntill så blir du bøtelagt. Fotoforbudet er i ferd med å bli opphevet og grensevakten vil ikke åndheve dette så lenge en ikke fotograferer provoserende. Andre ting som kan føre til bøter er blant annet fisking over grensen, steinkasting, skyte mot grensen, pisse mot russland (synlig), føre samtale med en som står på russisk side, "gi fingeren" og skjellsord til personer over grensen etc. Hærverk på grensemerker er heller ikke lov. Med andre ord å ta med seg en grensestolpe som suvenir er ikke så populært. Tradisjonelle samer har heller ikke lov til å krysse grensen. Kilde: www.grensekom.no Endret 7. august 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå