Mannen med ljåen Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hei! Jeg har vært på ferie i Finnmark, og blitt informert at grensa mellom Norge og Russland går der elven Grense Jacobs Elv er på sitt dypeste. På russisk side av denne elven er det et ingenmannsland med vakttårn. På norsk side går det en smal vei... Jeg har også blitt informert at regelmesige målinger foretas for å beregne hvor elva er dypest. Spørsmålet blir da: Scenario 1: Jeg kaster masse stein på vår side av elva slik at det dypeste punktet blir noen centimeter lenger inn i Russland. Blir Norge virkelig større da? Scenario 2: Jeg dumper et lass med grus, så elven endrer trasè fullstendig. Blir Norge MYE større da? Og hva har politikerne tenkt å gjøre med dette? Jeg tipper en gravemaskin vil bli sendt ut for å fjerne grusen min. Men hvem skal sende ut den gravemaskinen, og hvem har myndighet til det? Og en ting til: Hva om jeg hopper over elva? Eller bader i den? Det var ingen norske grensevakter i sikte, men jeg er sikker på at russerne kunne se meg fra et vakttårn. Hva med tradisjonelle samer som ikke respekterer landegrensene? Hørte en historie om en kirke som ble oppført for at ikke samene skulle bryte loven. De hadde visstnok så pass respekt for Gud at de ikke ville bryte loven nær en kirke. Og til slutt. Jeg har hørt om en TV-journalist som stakk hodet over på russisk side av et gjerde for å se hva som stod på et skilt. Resten av kroppen stod trygt i Norge. Han fikk bot. Men var det norske eller russiske grensevakter som ga ham bot? Kan russerne gjøre noe som helst hvis han trekker hodet til seg og løper vestover? Kan de løpe etter? Sende en kule etter ham? Håper at noen kan svare :-) Lenke til kommentar
Warrior Elite Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Unnskyld meg, men det må være noe av det dummeste jeg noen sinne har lest. Hvorfor tenker du på sånne ting i utgangspunktet. Her sliter halve verden med sult og alt, og det du tenker på er en elv og noen steiner. Lenke til kommentar
Groening Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Jeg synes det er ganske interessant. Jeg ville tippe at Norge ville fikset opp da, slik at det ikke blir noen uenigheter i mellom oss. Tror ikke at Norge vil riskere krig for noe ekstra kvadratmeter norsk jord. Men lurer egentlig på om russerne kan gjør noe mot oss hvis vi er på vår side? Utenom om å kontakte autoriteter i Norge da. EDIT: Spansknerden: Så du gjør ingenting uten å tenke på sult og nød i verden? *vasker hender* "Å, nei! Tenk at i Afrika har ikke alle mulighet til å vaske hendene sine. Endret 8. februar 2009 av Groening Lenke til kommentar
Harald Husum Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Haha! La oss føre denne gøye elven til Moskva! Så får vi se hva den røde armé gjør! Norsk imperialisme for the win! (Kan vi ikke stikke av med Island, færøyene, Irland, Grønnlang, Vinlang og alt det andre vi vil ha i tillegg?) Hele denne tråden er å fourense, at jeg skriver forurenser ikke noe mer. JEg bare klager og ber deg tenke to ganger før du poster noe en 9åring med adhd ville ha spurt om. Du forurenser ikke noe mer om hypotesen din stemmer. Men det gjør den ikke. Dette slår meg som et valid og ganske interessant spørsmål. At du synest det er trivielt betyr ikke at andre nødvendigvis gjør det samme. Dette er et forum for alle. For alt du vet kan trådstarter være en 9-åring med ADHD, selv og den beskrivelsen ser ut til å passe deg selv bedre. ja men faen a, det er litt viktigere da liksom. Er det? Hvem definerer viktigheten av en problemstilling? Ikke du ihvertfall. Om du ønsker at hver eneste tråd i disse foraene skal dreie seg om problemene du oppfatter som mest kritisk her i verden, da kan du vel opprette ditt eget "Forum for sult, død og annet drit". I mellomtiden lar vi være å gjøre slutt på alle andre fora og tråder enn de som handler om nøden i verden og som ligger under samfunn - politikk og samfunn. Vi mennesker er multitaskere. Bare fordi vi ikke har løst sultproblemene i verden betyr ikke at vi ikke kan diskutere Norge/Russland-grensen. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Hmm interesangt iallfall Fikk nesten litt lyst til å prøve. Endret 8. februar 2009 av genstian Lenke til kommentar
Groening Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Vel, hvis det nye elveleiet definerer at halve russland blir norsk (usikker på topografien) så kontrollerer vi i teorien deres militærstyrke. I praksis ikke, siden de som bor på området som plutselig blir norsk, fortsatt vil være lojale mot de som har makten i Russland. Oi, måtte langt tilbake for å finne forrige innlegg på temaet. Njo, er sikkert ikke bare det med elva da. Den har sikkert bare vært grei å ha siden den er der grensa alltid har vært. Hvis elva blir demma opp eller noe flytter nok ikke grensa seg. Tror nok det bare blir en annen måte å makere grensa på. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Groening: Selvsagt har du rett. Men hvilken lovbok definerer dette? Og det er vel forskjell på de ulike scenarioene... Endret 8. februar 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Groening Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Jo, det er den... Boka... med de lovene... og slikt... Nei, jeg har ingen peiling, må jo være noen paragrafer om grensepolitikk. Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Ja, du kan selvfølgelig flytte litt på grensa dersom den er definert til å være der elva er dypest. Sier seg vel selv? Men hva oppnår man? Ingen tenker over nøyaktig hvor grensa går uansett. Med mindre du begynner å grave og endre på løpet til elva, er det totalt uinteressant. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg vet at mange ender opp som grensevakter under førstegangstjenesten. Tenkte at noen kanskje visste noe. Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Er det ikke logisk da? 1. Grensa er definert til å gå der elva er dypest 2. Man kan forandre dybden ved å fylle på med stein k. Du kan forandre grensa ved å fylle på med stein Dette er ikke en diskusjon for voksne, men for snørrunger. Endret 8. februar 2009 av pumaen Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Klarer ikke å se for meg noen voksne diskutere noe så dumt Ikke overrasket. Er det i det hele tatt noe du klarer, før verdensfreden er sikret? Er det ikke logisk da? 1. Grensa er definert til å gå der elva er dypest 2. Man kan forandre dybden ved å fylle på med stein k. Du kan forandre grensa ved å fylle på med stein Spørsmålet inkluderer hvilke lover man eventuellt bryter, og om man har GPS-koordinater som forteller hvor elva BURDE gå, i tilfeller hvor mennesker endrer den med vilje? Dette er ikke en diskusjon for voksne, men for snørrunger. Er det denne misforståelsen som gjør at du insisterer på å bli med? Du hadde noen fine poenger redd over, men dette utdraget er bare tull. Endret 8. februar 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Harald Husum Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Er det ikke logisk da? 1. Grensa er definert til å gå der elva er dypest 2. Man kan forandre dybden ved å fylle på med stein k. Du kan forandre grensa ved å fylle på med stein Dette er ikke en diskusjon for voksne, men for snørrunger. Rettelse: Man kan forandre dypeste punkts posisjon ved å fylle på med stein. Men ja, det må jo gå. La oss prøve, og så ser vi om Russerne da bare tar hele Finnmark som straff? Lenke til kommentar
Groening Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Scenario 1:Jeg kaster masse stein på vår side av elva slik at det dypeste punktet blir noen centimeter lenger inn i Russland. Blir Norge virkelig større da? Scenario 2: Jeg dumper et lass med grus, så elven endrer trasè fullstendig. Blir Norge MYE større da? Spansknerden: Kan du si meg hvorfor du da poster her i denne tråden? Ikke engang innenfor emnet, når det er så mye bedre å bedrive tiden sin med. Du kunne jo vært ute å samlet penger til Røde Kors. 1. Tror jeg du ikke blir tatt for, men grografibøkene blir neppe forandret for å vise den nye størrelsen på Norge. 2. Du blir anmeldt, men grensen flytter seg ikke. EDIT: Eid, Spansknerden postet igjen. Og da klaget han på en som kalte seg SpecialForce. Spansknerden, ja. Nei, det er et skikkelig seriøst brukernavn. Endret 8. februar 2009 av Groening Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Tråden handler om det trådtittelen sier, ingenting annet. Mer avsporinger = ferie. Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Tror ikke russerne bryr seg særlig mye de heller. Lenke til kommentar
Warrior Elite Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Tråden handler om det trådtittelen sier, ingenting annet. Mer avsporinger = ferie. Kan jeg si noe dumt og så ta ferie om 7 dager? Siden da har jeg vinterferie og skal på hytta og da passer det jævlig bra. Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Husk også at det er forskjell på geografisk grense og politisk grense. Endret 8. februar 2009 av TSP Fjernet svar på slettet innlegg Lenke til kommentar
TSP Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Tråden handler om det trådtittelen sier, ingenting annet. Mer avsporinger = ferie. Kan jeg si noe dumt og så ta ferie om 7 dager? Siden da har jeg vinterferie og skal på hytta og da passer det jævlig bra. Jeg kan gi deg den ferien med det samme jeg Slettet to "Off Topic"-innlegg. Reaksjoner på moderering skal taes på PM, ikke i tråden. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg er rimelig sikker på at flyttingsmetoden ville bli fordømt av begge land i grunn. Men hvem som ville utdele straff og sånt måtte vel være de norske myndighetene da en statsborger krenket grenseovergangen, men Norge ville sikkert spørre russiske myndigheter om deres mening for noe skjer. Det største problemet ville vel være hvor vedkommende skal sone. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå