Gå til innhold

Småprat om årets valg (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

M.H: Mangelen din på kunnskap der er desverre delt med store deler av befolkningen. Hvis du hørte på valgforskerne og leste i avisene de siste dagene før valget så hadde du fått med deg at en FRP regjering var svært svært usannsynlig. De måtte bli større en AP eller få flertall sammen med Høyre for å få det til og det var egentlig aldri en reell sjangse for noen av delene. Regjeringsalternativene før valget nå var fortsatt rødgrønt om de fikk flertall, en ren AP regjering i mindretall eller en Sentrumsregjering med krf, Venstre og høyre. Om Venstre hadde fått flere stemmer og havnet over sperregrensen hadde borgerlig side fått flertall og det hadde blitt en AP regjering som måtte samarbeide med sentrum, eller en sentrumsregjering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
M.H: Mangelen din på kunnskap der er desverre delt med store deler av befolkningen. Hvis du hørte på valgforskerne og leste i avisene de siste dagene før valget så hadde du fått med deg at en FRP regjering var svært svært usannsynlig. De måtte bli større en AP eller få flertall sammen med Høyre for å få det til og det var egentlig aldri en reell sjangse for noen av delene. Regjeringsalternativene før valget nå var fortsatt rødgrønt om de fikk flertall, en ren AP regjering i mindretall eller en Sentrumsregjering med krf, Venstre og høyre. Om Venstre hadde fått flere stemmer og havnet over sperregrensen hadde borgerlig side fått flertall og det hadde blitt en AP regjering som måtte samarbeide med sentrum, eller en sentrumsregjering.

Slett ikke sikkert jeg hadde stemt annerledes. Bare kanskje. Var et øyeblikk inne på tanken, men slo den fort i fra meg. Mest sannsynlig ville jeg nok stemt som jeg gjorde uansett.

Lenke til kommentar
Gleder meg til nye 4 år med kommunistregjering! ...

Det er jo synd, for det vil du ikke få her til lands.

AtW

Morsomt å se hvor saklige argumenter FrP folk klarer å legge fram. Har enda til gode å se noe annet enn "jævla kommunister" fra den kanten. Er først nå jeg kjenner hvor glad jeg er over at de rød-grønne vant.

Hvis det var meg du hintet til så stemmer jeg ei FRP.

Lenke til kommentar
Det har jeg ikke sagt, men jeg mener at den siden som fikk flest stemmer burde vinne valget. Jeg syntes det er urettferdig at en stemme i Finnmark teller mer enn en stemme i Oslo f.eks.

Geografien er ikke det store problemet, utjevningsmandater retter opp mye her. Sperregrensen er den store stygge ulven.

Velgere av Rødt og Venstre er, i tallenes tale, ikke verdt særlig mye målt opp mot Høyre, FRP og AP da det i snitt må langt færre stemmer til pr. mandat for AP enn for eksempelvis Venstre.

For å se på tallene når 99,9% er talt opp: AP har i snitt 14 789 stemmer pr mandat, mens Venstre har 51 838 stemmer pr mandat. For å si det på en annen måte, hadde Venstre-velgerne valgt AP ville de fort blitt mer betydningsfulle.

Et annet paradoks er at Rødt, med sine ca 35000 stemmer, som i "AP-land" gir to mandater, grunnet vårt valgsystem ikke gir noen. Deres stemme var fullstendig verdiløs, en Rødt velger var ikke verdt en dritt. Hadde de derimot stemt SV ville de med ett betydd noe.

Nå forsvarer mange dette her med alt man kan, peker på at man ikke ønsker småpartier. Vel, de kan gjerne ønske det men de kan samtidig ta seg en bolle, fremfor å presse frem overformynderi og anti-demokratisk tankesett. I et demokrati er det meningen at man skal få hva man fortjener, å stemme for et system som gjør at ca 150 000 mennesker egentlig kaster bort stemmen sin, samtidig som man snakker om "borgerplikt" er et paradoks.

Enkelte er til og med så freidig at de påstår det styrker selve demokratiet, noe som er vås. Jeg liker ikke Rødt, men ikke kom og fortell meg at et system som gjør at de 35 000 som stemte på dem blir behandlet som verdiløs dritt, mens de som stemmer AP, FRP og Høyre blir belønnet med enda flere mandater enn hva de har gjort seg fortjent til, er et som styrker demokratiet. For det anser jeg som vås. Det sitter flere representanter hos de store partiene som i realiteten sitter der på stemmer gitt til Rødt og Venstre.

Men det vil ikke bli gjort noe med. Hvorfor? Fordi da må de store partiene avgi makt og med ett ha et høyere snitt pr. mandat. Derfor vil de ikke gå med på å senke/fjerne sperregrensen eller se på hvordan utjevningsmandatene bedre kan gi et mer jevnt snitt pr. mandat fordelt på partiene.

Hvem tjente på dette i år? Her er snittallene:

SP 14 907

AP 14 789

KRF 14 830

FRP 14 939

SV 15 041

Høyre 15 366

Venstre 51 838

I tillegg fikk Rødt 35 940 stemmer som var fullstendig meningsløse, slik systemet er lagt opp. Vårt "flotte" demokratiske system gjør at de menneskene og deres stemme anses som verdiløse og heller gis til partiene over sperregrensen.

Lenke til kommentar
Kommunisme og sosialisme, same shit, different wrapping :D

Hva med å sette seg litt inn i partienes politikk før man stemmer? Da hadde du kanskje sett det var en vesentlig forskjell mellom sosialdemokrater og kommunister.

AtW

Joda, har lest meg opp.

Sosialdemokrater er forskjellige fra kommunister, men har også noen likheter.

Posten over hadde ikke akuratt en seriøs tone over seg og om du mistolket den så får det være ditt eget problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...