Gå til innhold

Småprat om årets valg (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
FrP håner ikke Venstre, de håner Sponheim. Nå som han er ute, er det åpent for et samarbeid mellom FrP og V.

Det håper jeg virkelig ikke. Jeg vil ikke at mitt sosialliberale parti skal selge sjela si og inngå samarbeid med norges bruneste parti, som i stor grad har opparbeidet valgkretsen sin på fremmedfrykt, alkoholavgifter, uvitenhet og innavl.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
FrP håner ikke Venstre, de håner Sponheim. Nå som han er ute, er det åpent for et samarbeid mellom FrP og V.

Det håper jeg virkelig ikke. Jeg vil ikke at mitt sosialliberale parti skal selge sjela si og inngå samarbeid med norges bruneste parti, som i stor grad har opparbeidet valgkretsen sin på fremmedfrykt, alkoholavgifter, uvitenhet og innavl.

Venstre og Sponheim viste enorme baller som takket nei til populisme og holdt seg for god for FrP - det blir veldig skuffende hvis man må helt til senterpartiet for å unngå populistpartiet.

Lenke til kommentar
De borgerlige har flere stemmer i år også (for øyeblikket 10000), akkurat som i 2005.

Dette er vel litt betenkelig at vi får en flertallsregjering i 8 år mot et flertall av velgernes vilje?

Systemet er for dårlig. For det første er det for mange politikere på stortinget. For det andre er mandatene fordelt helt jævlig. Kommer justering neste valg, men det er en liten trøst. Utjevningsmandater er bare tullete.

At man kan justere ordningen er jeg forsåvidt enig i, men hva er galt med utjevningsmandatene? De fører til større samsvar mellom antall stemmer og antall mandater, ikke mindre.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg syns at all den hetsen folk utfører mot andre som ikke stemmer på sitt eget parti, er usmakelig.

Skjerp dere folkens, bare fordi man ikke er enig, betyr ikke at man er "innavlet" eller "stokk dum" eller hva annet dere sier. Ikke rart vi har et problem med mobbing i landet.

Lenke til kommentar
Jeg syns at all den hetsen folk utfører mot andre som ikke stemmer på sitt eget parti, er usmakelig.

Skjerp dere folkens, bare fordi man ikke er enig, betyr ikke at man er "innavlet" eller "stokk dum" eller hva annet dere sier. Ikke rart vi har et problem med mobbing i landet.

Helt enig. Gjelder vel egentlig alle partier tror jeg.

Lenke til kommentar

Det er da ikke så rart at folk tyr til slike ord når en har politikere som driver hetsing av andre politikere og lar sin egen frustrasjon gå ut over andre. Der viser iallefall Lars Sponheim solid klasse og en må bare ta av hatten for hvordan han takler det ut til media og ikke går til lavmåle angrep og skylder på andre fordi at de selv ikke har klart å legge opp en klar strategi for hele valget men må hele tiden drive å lure og styre for å ha alternativer under valgkampen. Hadde FRP og den borgelige alternativet fått fingrene ut av sine bakender og faktisk klart å komme med en plan så denne valgkampen kunne ha dreid seg om politikk og ikke om hvem som vil leke med hvem og hvem som ikke får være med på leken og konsentrert seg om saker noe som er en gjenganger jeg hører titt og stadig både på nettdebatter og annet steder. Så lenge en ikke har konkrete saker som engasjerer folket til og stemme så blir det slik barnehagetendenser der en ikke kan avgjøre om hvem som skal få være med på hva. Når en ikke kan uttale seg om klare saker som om en er for eller imot EU-medlemskap og bare skal fokusere på hva andre ikke får til og ikke får lov en gang til å prate om egne meninger (les) så blir det slik som det blir. Når fokuset skal være og gå etter den rødgrønne regjeringen fordi at de er den store slemme ulven så viser det bare igjen at det nesten at de ikke har helt tro på hva de selv egentlig står for mener jeg og alt det motstanderen gjør er feil og vi har den eneste rette måten. Utenlandske medier gir også skylden på FRP sitt rot (db.no,aftenposten) og når en klarer å få folk inn på tinget som kanskje egentlig ikke er moden nok til det ved uttalelser som at Stoltenberg er som lommemannen...jah...

Selv ikke borringen i Lofoten og Vesterålen har klart å engasjere noe særlig. Valgdeltagelsen i Vågan kommune i Lofoten var bare valgdeltagelsen på ufattelig svake 68% kilde

Fremmefrykten har vist fått lov til å regjere ganske kraftig siden vi bare har klart å fått EN person med minoritetsbakgrunn inn på tinget men det er kanskje ikke så rart når FRP kjører "alle ikke-nordmenn-skal-ut" og i tillegg de som kjører får svertekampanjer imot seg link

Lenke til kommentar

Venstre og Sponheim viste enorme baller som takket nei til populisme og holdt seg for god for FrP - det blir veldig skuffende hvis man må helt til senterpartiet for å unngå populistpartiet.

Baller og baller. De hadde vel ikke noe valg. De fleste som stemmer Venstre, eller kunne tenke seg å gjøre det er fornuftige nok til ikke å ønske et samarbeid med FRP. Dersom Sponheim hadde åpnet for samarbeid med FRP etter valget tror jeg Venstre hadde gjort det enda dårligere.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

En trist dag for Venstre, men, men. Folk får det de fortjener. Når folk lar seg skremme til de "gode gamle" konservative partiene i norsk politikk pga finanskrisen og en tilspissning mellom de røde og blå blokkene så blir det som det blir.

Alle som har stemt høyre istedet for venstre for å få et borgerlig flertall kan jo nå gå i skammekroken og skjemmes. Litt fler stemmer til Venstre og de rød-grønne hadde falt.

Men jeg har absolutt tro på at Venstre reiser seg igjen. Vi har vært under sperregrensen før og hoppet galant opp, det skal vi klare på nytt. Norge trenger et liberalt og framtidsrettet sentrumsparti som ikke er ekstreme til ene eller andre siden.

Neste valg blir desverre uten Sponheim, men det vil man nok både tjene og tape på. Men jeg tror at med finanskrisen lagt bak oss og med miljøsakene endas lengre framme så går det nok veien for Venstre og vi skal klare å løfte oss kraftig tilbake igjen. Selv allerede med kommunevalget om 2 år blir det nok et løft oppover. Her i Sør-Trøndelag har Venstre falt mye mindre enn landsgjennomsnittet etter en veldig sterk valgkamp så det tyder på at resultatet i lokalvalget kan bli meget bra.

Lenke til kommentar

En trist dag for Venstre, men, men. Folk får det de fortjener. Når folk lar seg skremme til de "gode gamle" konservative partiene i norsk politikk pga finanskrisen og en tilspissning mellom de røde og blå blokkene så blir det som det blir.

Alle som har stemt høyre istedet for venstre for å få et borgerlig flertall kan jo nå gå i skammekroken og skjemmes. Litt fler stemmer til Venstre og de rød-grønne hadde falt.

Men jeg har absolutt tro på at Venstre reiser seg igjen. Vi har vært under sperregrensen før og hoppet galant opp, det skal vi klare på nytt. Norge trenger et liberalt og framtidsrettet sentrumsparti som ikke er ekstreme til ene eller andre siden.

Neste valg blir desverre uten Sponheim, men det vil man nok både tjene og tape på. Men jeg tror at med finanskrisen lagt bak oss og med miljøsakene endas lengre framme så går det nok veien for Venstre og vi skal klare å løfte oss kraftig tilbake igjen. Selv allerede med kommunevalget om 2 år blir det nok et løft oppover. Her i Sør-Trøndelag har Venstre falt mye mindre enn landsgjennomsnittet etter en veldig sterk valgkamp så det tyder på at resultatet i lokalvalget kan bli meget bra.

Kan hende han blir med allikevell men kanskje tar på seg Carl I Hagen rolle og er med fra sidelinjen. Er nok neppe det siste vi ser til han.
Gleder meg til nye 4 år med kommunistregjering! ...
"When ignorance reigns, life is lost"
Lenke til kommentar

b-real: Absolutt, ser for meg at han ikke skulle ha problemer med å for eksempel skaffe seg stilling som politisk kommentator forskjellige plasser. Han er kanskje ikke bare godt likt, men de fleste har en mening om han og er mange som synes han er inntresang, om enn ikke passende som partileder. Jeg skulle gjerne sett han fortsette, men jeg skjønner hvorfor han trekker seg og jeg skjønner hvorfor mange ikke liker han. Men han har unektelig gjort veldig mye bra for partiet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...