Gå til innhold

Småprat om årets valg (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da lurer jeg på hva Sponheims plan for å komme i regjering gikk ut på?

Edit: Haehahehea, hørte dere i bakgrunnen etter Halvorsen hadde gått opp Stortingstrappa. En av reporterne "Dette gidder ikke jeg...klipping... dette gidder ikke jeg jobbe med."

Det var vel viktigere med prinsipper enn å komme i regjering for enhver pris...

AtW

Uenig. Makt for en hver pris. Jeg dreper gjerne for makt. :)

Lenke til kommentar
Uff, litt flaut å høre på Siv Jensen der hu sitter.

Edit: Det Sponheim sier virker veldig fornuftig.

Ingenting av det sponheim sier er fornufting, det har aldri vært fornufting. Samma faen om han går av eller ikke, han kan få sitte der på sperregrensa med det lille drittpariet sitt til han råtner bort for alt jeg bryr meg.
Lenke til kommentar

SV er i denial mode. Skrumper helt inn når de sitter i regjering, men tviholder på makten selv om det gjør at de lekker som en sil.

Den som ler hele veien til banken er jo Stoltenberg. Sa dette etter forrige valg, det er en taktisk genistrek av AP å få med SV i regjering da de med det klarer å suge til seg mange av deres velgere.

Lenke til kommentar
De borgerlige har flere stemmer i år også (for øyeblikket 10000), akkurat som i 2005.

Dette er vel litt betenkelig at vi får en flertallsregjering i 8 år mot et flertall av velgernes vilje?

Systemet er for dårlig. For det første er det for mange politikere på stortinget. For det andre er mandatene fordelt helt jævlig. Kommer justering neste valg, men det er en liten trøst. Utjevningsmandater er bare tullete.

Lenke til kommentar

Kan virke som at vi tenderer mot at fremtidens valg vil være mellom den røde siden og den blå siden, sentrum finnes jo ikke lenger virker det som. Husker at samfunnslæreren min sa at FrP ikke ville sitte i regjering i vår levetid, nå er jeg neimen ikke sikker lenger. Men fint at AP stjeler SVs velgere, tipper Stoltenberg er meget fornøyd.

Lenke til kommentar
De borgerlige har flere stemmer i år også (for øyeblikket 10000), akkurat som i 2005.

Dette er vel litt betenkelig at vi får en flertallsregjering i 8 år mot et flertall av velgernes vilje?

Her er det en del antagelser til stede, jeg stemte borgerlig men hadde faktisk heller stemt sosialistisk framfor å ha FrP i regjering. Sånn sett kan man på ingen måte si at min borgerlige stemme var på noen måte imot regjeringen som nå vil dannes. Noen stemmer taktisk, andre følger hjertet, og til slutt så setter man sammen den minst kontroversielle regjeringen man får til.

Lenke til kommentar
Jeg blir så forbannet. De borgerlige vant med 40.000 stemmer, som er mye i Norge, men tapte valget.

NOE MÅ GJØRES MED DEN HELVETES VALGORDNINGEN. FAEN HELLER.....

40 000... nok til å si at Norge ikke er et demokrati?

Det har jeg ikke sagt, men jeg mener at den siden som fikk flest stemmer burde vinne valget. Jeg syntes det er urettferdig at en stemme i Finnmark teller mer enn en stemme i Oslo f.eks.

Beklager for mitt lille utbrudd. Selvsagt bitter, og det toppet seg da jeg satt på valgvake med 75 % sosialdemokrater og sosialister som hånet oss liberale / konservative.

Lenke til kommentar
Man bruker "de borgerlige" ganske fritt, men man kan ikke akkurat si at de har kjempemye til felles. Det partiet med flest stemmer har nå statsminister, det virker jo egentlig ganske logisk.

Hadde de borgerlige fått sitt "rettmessige" flertall i mandater, hadde man sannsynligvis likevel endt opp med en midnretalls AP-regjering. Det hadde etter min mening vært klart å foretrekke. Mye bedre med et AP som kan samarbeide mot sentrum enn det er å gi særinteresse-partiene SP og SV regjeringsmakt.

Lenke til kommentar

Da var valget over - og på vegne av Norges fremtid må vel man bare konkludere med at dette vart ett nedslående resultat. Det finnes dog noen lyspunkter - og det er at de mest useriøse partiene (SV, V, Krf) har gjort ett svært dårlig valg. Vi får bare håpe at den trenden fortsetter.

Det som er interessant, og kanksje imponerende er at de tre partiene som kom seirende ut av valget, Ap, H og FrP representerer to grupper. Nei - jeg mener ikke de "borgerlige" og de "sovjetiske", men partier da med og uten visjoner for Norge. Folk har tydeligvis ikke evner til å se galskapen, og har derfor stemt på de ikke-visjonære. Dette er trist, men heldigvis har vi mange solide, norske bedrifter - samt internasjonale trender og oljerikdom som kommer til å sørge for at Norge ikke totalt ligger i ruiner om 4 år. Hva som skjer med utdanning, helse og infrastruktur er jeg mer bekymret for, men vil "flertallet" føre oss ut i uføre så får man vel det man ber om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...