Gå til innhold

Småprat om årets valg (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi får bare krysse fingrene og håpe at flertallet av stemmerne er oppegående mennesker! :)

 

Det er de nok absolutt, men det garanterer ikke at for at de er enige med deg, eller meg for den saks skyld.

 

Edit: Hva er det med at Venstre gjør det så dårlig? Jeg får bare håpe SV pusher enda mer på fornuftig miljøpolitikk nå.

Endret av xBoffen
Lenke til kommentar
Pff...de kan sende støttekontaktene sine inn og stemme for de..
Det er jo litt nedverdigende å måtte vente på gangen mens støttekontakten henter valgseddel og seddelstemperen må bli med ut på gangen for å identifisere deg etc. Jeg ser ikke bort i fra at mange i slike situasjoner vegrer seg fra å møte opp for å stemme på grunn av alt stresset det medfører. Forøvrig lurer jeg på hvor lenge det er til man kan stemme over nettet. Kanskje ved neste valg?
Lenke til kommentar
Pff...de kan sende støttekontaktene sine inn og stemme for de..
Det er jo litt nedverdigende å måtte vente på gangen mens støttekontakten henter valgseddel og seddelstemperen må bli med ut på gangen for å identifisere deg etc. Jeg ser ikke bort i fra at mange i slike situasjoner vegrer seg fra å møte opp for å stemme på grunn av alt stresset det medfører. Forøvrig lurer jeg på hvor lenge det er til man kan stemme over nettet. Kanskje ved neste valg?

Hvis du ikke skjønte det så var det en spøk :\

Selvsagt er ikke det måten det skal foregå på..

Lenke til kommentar
Hva med disse utjevningsmandatene? Kan noen fort forklare meg hva det er?

Slik jeg har forstått det har dem med å gjøre at valget skjer fylkesvis. I Finnmark f.eks får man kun 5 mandater inn på stortinget, og det blir problematisk å få delt de 5 mandatene på 7 eller flere partier... Derfor er det 19 utjevningsmandater på landsbasis (1 per fylke) for å jevne det ut :) Sånn omtrentlig

Lenke til kommentar

Når man tenker over hvor mange som har liten politisk interesse og kanskje ikke vet så mye om reglene rundt et valg så er det fort gjort at noen går i denne fellen. Hvilke partipreferanser personen skulle ha vil da ha liten betydning.

 

Dessuten er dette en del av problemet med demokratiet. Mulige fremtidige profilerte politikere ser ikke problemet med denne "spøken", bur dem inne hele gjengen!

Lenke til kommentar

Dette er fortellende spørsmål, bare for å si det jeg mener:

 

hva er det sponheim. foretrekker du å stå på sidelinjen og se på at det dannes en ny rødgrønn regjering. og se på at det dannes en regjering som nærer et tungrodd organisasjonsnorge som krever mere penger penger penger..?

 

Om så er ikke rart at det er mange tilhengere av Penge/skatte AP i det offentlige, som stadig mangler penger fordi det er så ressurskrevende offentlige institusjoner her i landet?

Endret av goblin
Lenke til kommentar
Hva med disse utjevningsmandatene? Kan noen fort forklare meg hva det er?

Slik jeg har forstått det har dem med å gjøre at valget skjer fylkesvis. I Finnmark f.eks får man kun 5 mandater inn på stortinget, og det blir problematisk å få delt de 5 mandatene på 7 eller flere partier... Derfor er det 19 utjevningsmandater på landsbasis (1 per fylke) for å jevne det ut :) Sånn omtrentlig

http://no.wikipedia.org/wiki/Utjevningsmandat

 

 

7942538_48903e3585.jpg

Lenke til kommentar
Er det noen som har noen teorier om hvorfor Venstre gjør det så dårlig?

 

Vel, det jeg har tenkt meg er at det kan ha noe med Sponheims uttalelser om at V ikke under noen omstendigheter er villige til å samarbeide med FrP, selv om de er det desidert største partiet på borgerlig side (dessverre). Derfor kan det være at velgerne har "gitt opp" eller fartet over til noen andre partier hvor de føler de får mer igjen for stemmen sin. Men denne teorien kræsjer jo litt med dette med mandater, så egentlig er jeg ikke sikker i det hele tatt på hvorfor de gjør det så dårlig.

Lenke til kommentar
Er det noen som har noen teorier om hvorfor Venstre gjør det så dårlig?

 

Grunnen er at de taper de mandatene som Høyre lakk ved forrige stortingsvalg. En grunn til dette var nok at man var lei av å se Bondevik på "tronen". Vet om mange som stemte alternativt kun for å bli kvitt Bondevik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...