Gå til innhold

Småprat om årets valg (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Flere enn meg som ikke klarer å bestemme seg for hva de skal stemme? Førstegangsstemmer...

 

Det har vært en rekke episoder i de siste fire årene som har gjort meg veldig bestemt på hvilket pari jeg skal stemme på.. Nå er jeg så absolutt ikke enig i alt de står for, men når en skal velge mellom en rekke onder så...

 

Jeg personlig synes det er litt pussig at alt vaset i ukene før valget skal avgjøre så mye. Se på hva de faktisk har gjort i tiden de har vært på tinget, meninger og ytringer over lang tid, ikke bare "løynene" rett før du skal stemme.

 

Det er videre viktig å ta dine egne valg og ikke la deg farge av ytringer fra politiske motstandere som er ute etter å male sin egen kake...

Lenke til kommentar

Det er det som er noe av problemet, jeg har ikke satt meg godt nok inn i de forskjellige partiene :S

 

Føler at de partiene jeg ønsker å stemme på er de mer useriøse partiene, de har noen gode hjertesaker men resten blir for tullete.

 

"Standard" partiene har gjevnt over gode partiprogram, men de har enten feil hjertesaker eller de mener det motsatte av hva jeg mener om mine hjertesaker.

 

Skal ikke være lett :p

Lenke til kommentar
Føler at de partiene jeg ønsker å stemme på er de mer useriøse partiene, de har noen gode hjertesaker men resten blir for tullete.

 

Da er det jo en mager trøst at disse "tullingene" sikkert ikke får regjere alene da...

 

Eneste useriøse "parti" jeg vet om må vel være Vigrid kanskje..

 

Litt snodig for en som ikke har satt seg inn i ting å sette en slik merkelapp på et parti. Du er nok litt preget av propagandaen fra de politiske motstanderne til det aktuelle partiet kanskje.

 

Men om du skal se bort fra politikk da, se på faktiske tilstander i landet og hvilke partier som kanskje har vært årsaken til at det er blitt slik.

Lenke til kommentar

hmm, er det ikke litt "dumt" at så mange forhåndsstemmer? Leser at rekordmange har gjort det, faktisk hele 707.000

 

http://www.ringblad.no/Innenriks/article4576311.ece

 

Selvsagt er det mange som sikkert forhåndsstemmer "sitt parti" okke som hva som skjer, og ikke noe kan få de til å forandre mening.

 

Men når man leser at det i noen fylker bare er en differanse på få hundre stemmer for forskjellige partier, som kan vippe resultater i en annen retning, undrer jeg meg om det ikke hadde vært smartere for mange å vente til sisten for å få mest mulig innvirknings kraft med "sin stemme"? :hmm:

Lenke til kommentar
Det er vel ikke sånn det fungerer. Alle stemmene betyr vel like mye uavhengeg om forhåndsstemme eller ikke?

Var ikke det han mente... Selvfølgelig har de like stor verdi uavhengig av når du stemte...

 

Det Mekkus påpeker er at det er bekymringsverdig at så mange har bestemt seg for hvilket parti før de har fått med seg alle debattene eller eventuelt andre ting i valgkampen som da i teorien kunne fått deg til å endre mening.

 

Jeg er på prinsippielt grunnlag uenig med Mekkus i dette da jeg synes det er flott at så mange faktisk har gjort seg en mening. Hva politikerne står å lover 1-2 dager før er egentlig ikke like viktig spør du meg.

Endret av R@ge
Lenke til kommentar

@aluxez, det jeg mener er f.eks. at du får greie på at et småparti (enten på borgerlig eller rød-grønn side) trenger noen få stemmer i et fylke, da kan du (hvis du har "spart" stemmen din) f.eks. la være å stemme AP men heller gi til SP, Rødt hvis noen av de trenger det mer. Samme med f.eks. droppe Frp til fordel for Krf eller Høyre

 

Valgsystemet er vel sånn at et stort parti i noen scenarioer tåler å "miste" endel stemmer uten at det påvirker antall mandater.

 

Jeg syens iallefall det er "betenkelig" med så mye forhåndsstemming. Liksom blitt for trendy. :hmm:

Lenke til kommentar
jeg er 27, tjener 300000,- i året, har sikker og fast datajobb, er ikke høyere utdannet, driver med musikk på fritia, bruker mye kollektiv transport og planlegger å starte egen bedrift.

 

jeg tror jeg skal stemme venstre.

har jeg valgt rett?

 

Venstre eller Høyre er valget for deg. De vil sikre små og mellomstore bedrifter, og ikke skatte dem i hjel slik som den rødgrønne regjeringen driver på med.

Lenke til kommentar

Vel, du kan jo starte med å se hva feks Høyre og Venstre ønsker å gjøre på næringsliv fronten her.

 

 

Næringsliv

 

Venstre

  • Vil innføre et næringsfradrag på linje med minstefradrag for selvstendig næringsdrivende.
  • Ønsker en egen og forenklet aksjelov for små bedrifter. Vil gjøre det enklere å ansette nummer to i et enpersonsforetak.
  • Vil dele Innovasjon Norge i to: en del for gründere og bedrifter i hele landet, den andre skal sikre bosetting og landbrukspolitiske formål.
  • Ønsker å gi studenter som velger å starte for seg selv innen 7 år etter endt utdannelse, rentefritak og betalingsutsettelse på studielånet i inntil tre år.
  • Vil ha et mer fleksibelt arbeidsliv ved økt adgang til midlertidige ansettelser og overtid.
  • Går inn for å redusere skatt på arbeid ved å øke bunnfradraget.
  • Vil opprette et nytt statlig investeringsselskap som skal investere i bl.a. klimateknologi.
  • Ønsker å innføre grønt sertifikatmarked.
  • Vil arbeide for å redusere handelshindringer for norsk fisk og fiskeprodukter i en ny WTO-avtale.

 

Høyre

  • Ønsker å redusere det samlede statlige eierskapet betydelig.
  • Vil innføre økonomiske ordninger som stimulerer forsknings- og utviklingsarbeidet i bedriftene og samarbeid mellom bedrifter og forsknings- og utdanningsinstitusjoner.
  • Avkastningen fra Pensjonsfondet skal i større grad brukes til samferdsel, forskning og utvikling, samt utbygging av infrastruktur.
  • Gründere skal lettere å få tilgang på kapital. Selvstendig næringsdrivende må få like rettigheter knyttet til foreldrepermisjon og barns sykdom som arbeidstakere.
  • Ønsker å kutte bedriftenes kostnader knyttet til regel –og skjemaveldet. Vil oppheve revisjonsplikten for små aksjeselskaper.
  • Vil utvide adgangen til midlertidige ansettelser og gjøre det lettere med arbeidsinnvandring til Norge også fra land utenfor EØS-området.
  • Vil heve grensen for moms- og tollfritak fra 200 til 1000 kroner.
  • Mener kvotepolitikken i fiskerinæringen skal ligge mest mulig fast. Vil fjerne distriktskvoteordningen.


Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...