Gå til innhold

Småprat om årets valg (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

noen må jo se hva folk stemmer på, men hvem? hvor mange er det? er det gode kontroller for at det ikke skal skje? kameraovervåkning? hva er straffen for å se på andres stemmer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0
noen må jo se hva folk stemmer på, men hvem? hvor mange er det? er det gode kontroller for at det ikke skal skje? kameraovervåkning? hva er straffen for å se på andres stemmer?

Ingen ser hva andre stemmer.

 

 

ingen kontroll over det? telles alt digitalt?

Lenke til kommentar
Snakker vi her om den videoen nederst i artikkelen, der hun prøvekjører bilen til Frederic Hauge?

 

For der bruker Kristin definitivt belte..

 

For å være ærlig, gadd jeg ikke se videoen, men gikk utifra at personen som hevdet det hadde observert riktig. Jeg har ikke giddet å se videoen enda heller og kommer ikke til å gjøre det.

Men ja, det var sikkert den videoen.

 

Hvordan kan det ha seg at dere virker ganske skråsikre på deres observasjoner når det er på video, bare en kan ha rett..

 

edit: ok, kunne ikke dy meg, måtte se videoen og hun bruker belte...Bra hun går foran med et godt eksempel likevel :)

 

Det var da ganske tydelig på slutten.

Endret av NorvegianDad
Lenke til kommentar
noen må jo se hva folk stemmer på, men hvem? hvor mange er det? er det gode kontroller for at det ikke skal skje? kameraovervåkning? hva er straffen for å se på andres stemmer?

Ingen ser hva andre stemmer.

 

 

ingen kontroll over det? telles alt digitalt?

Inne i valglokalet bretter du sammen stemmeseddelen til det partiet du ønsker å stemme på, får det stemplet av en funksjonær, og slipper den ned i valgurnen.

 

I morgen kveld sitter det flere tusen mennesker rundt om i Norge og teller stemmer manuelt, og slik får vi valgresultatetet. :)

Lenke til kommentar
noen må jo se hva folk stemmer på, men hvem? hvor mange er det? er det gode kontroller for at det ikke skal skje? kameraovervåkning? hva er straffen for å se på andres stemmer?

Ingen ser hva andre stemmer.

 

 

ingen kontroll over det? telles alt digitalt?

Du registrerer deg, går inn i valglokalet, finer ønsket stemmeseddel, bretter denne, får den stemplet (og puttet i en konvolutt?) og putter denne i valgurnen. Valgurnen blir så fraktet til et tellelokale hvor en gjeng sitter og teller stemmer. Hverken stemmeseddelen eller stempelet på den sier noe om hvem stemmeseddelen tilhører. INGEN skal kunne se hva som står på din stemmeseddel.

Lenke til kommentar

Er litt i tvil her jeg sitter på hvilket parti min stemme skal gå til.

 

Viktige saker for undertegnede:

 

* Flere sykkelveier/gangveier for myke trafikanter som ønsker å benytte sykkelen til og fra skole/jobb.

* Klart nei til oljeboring i Lofoten.

* Vanskeligstilte på skolen skal ha oppfølging; flere pedagoger og hjelpeteam på skolen.

* Studiestøtte utvides til 11 mnd.

 

Står mellom Ap og Venstre. Jensemann er for øvrig kul. :cool:

Lenke til kommentar
Du registrerer deg, går inn i valglokalet, finer ønsket stemmeseddel, bretter denne, får den stemplet (og puttet i en konvolutt?) og putter denne i valgurnen. Valgurnen blir så fraktet til et tellelokale hvor en gjeng sitter og teller stemmer. Hverken stemmeseddelen eller stempelet på den sier noe om hvem stemmeseddelen tilhører. INGEN skal kunne se hva som står på din stemmeseddel.

Ikke helt riktig, jeg er valgmedarbeider. Valgurnene blir tømt, og stemmene telt i hver valgkrets, og resultatet ringes deretter inn til valgorganisasjonen i kommunen. Deretter, etter ferdig grovtelling (men "grovtellingen" er veldig streng, det tillates ekstremt små avvik, så i praksis er det fintelling), sendes stemmesedlene til kontroll og maskintelling.

 

Er litt i tvil her jeg sitter på hvilket parti min stemme skal gå til.

 

Viktige saker for undertegnede:

 

* Flere sykkelveier/gangveier for myke trafikanter som ønsker å benytte sykkelen til og fra skole/jobb.

* Klart nei til oljeboring i Lofoten.

* Vanskeligstilte på skolen skal ha oppfølging; flere pedagoger og hjelpeteam på skolen.

* Studiestøtte utvides til 11 mnd.

 

Står mellom Ap og Venstre. Jensemann er for øvrig kul. :cool:

AP er jo ikke klart mot oljeboring i Lofoten/Vesterålen. Jeg har fått øynene opp for SP de siste par dagene, og de er for en kraftig satsing på samferdsel, nei til oljeboring, flere lærere før en eventuell utviding av skoledagen (hvorfor skal man legge inn flere timer når det allerede er underkapasitet på timene pr dags dato? Flere lærere må inn først). De vil både øke studiestøtten til 11 mnd, øke selve satsene slik at man kan være heltidsstudent, øke stipendandelen til 50%, og for øvrig også innføre 50% rabatt på kollektivtrafikk for alle studenter.

 

Jeg er i samme situasjon som deg, ca samme sted politisk, og endte opp med at V/AP/SP var de aktuelle. Er etter hvert blitt rimelig sikker på SP nå. Se tråden min her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1152016

Endret av Peppep
Lenke til kommentar
noen må jo se hva folk stemmer på, men hvem? hvor mange er det? er det gode kontroller for at det ikke skal skje? kameraovervåkning? hva er straffen for å se på andres stemmer?

Ingen ser hva andre stemmer.

 

 

ingen kontroll over det? telles alt digitalt?

Du registrerer deg, går inn i valglokalet, finer ønsket stemmeseddel, bretter denne, får den stemplet (og puttet i en konvolutt?) og putter denne i valgurnen. Valgurnen blir så fraktet til et tellelokale hvor en gjeng sitter og teller stemmer. Hverken stemmeseddelen eller stempelet på den sier noe om hvem stemmeseddelen tilhører. INGEN skal kunne se hva som står på din stemmeseddel.

 

Det er ingen konvolutter i år, noe jeg tipper vil spare mange arbeidstimer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...