Gå til innhold

Småprat om årets valg (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Jeg har heller ikke fått valgkortet, men jeg ringte inn til Oslo kommunes valgtelefon (siden jeg har adresse der), og de sa at noen kort kom bort i posten. Hun fant meg i registeret sitt, og sa hvor jeg skulle stemme. Valgkortet er altså ikke nødvendig, men greit å ha hvis du lurer på hvor du skal stemme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Thlom: Helt enig ang. Sandberg. Han tåler jeg ikke trynet på. Det hjelper ikke at fyren har gått på talerstolen i Stortinget beruset, og har en voldsdom på seg fra tidlig 90-tallet da han smalt til en innvandrer.

Cypheron: Nazime kan vel egentlig ikke kalles sosialisme. Det eneste den gjorde som kunne minne om sosialisme var at den samlet folket på en slags kommunistisk måte når det gjaldt verdier, men nazismen var ekstremt høyrevridd, og "nasjonalsosialisme" blir et feil begrep.

Simon Aldra: FRP = Sosialdemokrater? Et parti som baserer seg på liberalistisk Laissez faire-politikk er ikke sosialdemokratiske. Det sier vel seg selv? Men jeg ser jo poeng med at FRP er flip-floppere og har elementer fra både her og der i sin politikk. Som f.eks at Siv Jensen ville gi alle fattige 2000 kr i jula, da himlet jeg med øynene. Men FRP er i hovedsak et liberalistisk parti, som baserer seg på markedsliberalisme.

Arbeiderpartiet er forøvrig ikke et sosialistisk parti. Syntes det er skammelig at mange på høyresiden bruker ordet sosialistisk om venstresiden. Forståelig nok, jeg ser på sosialisme som et skjellsord selv. Men AP er sosialdemokratiske, og det har de vært siden 1950-årene. Venstrefløyen i partiet ble så og si kastet ut og dannet SF i 1961, grunnet NATO-motstand. Og etter det har det vel ikke vært så mange sosialister i partiet, og godt er det. Det er stor forskjell på sosialisme og sosialdemokrati. Man kan jo ta og lese litt Giddens, som blir regnet for sosialdemokratiet sin far.

Hvis man lanserte FRP i Usa ville det blitt sett på som veldig venstrevridd og liberalt, hverfall mht helsepolitikk. Det er jo det Obama driver med nå, og jeg skjønner godt hvorfor konservative i GOP reagerer. Hadde gjort det selv hadde jeg bodd i statene. Det er altfor venstrevridd i henhold til USA sin relativt høyredreide politikk med at staten skal ha så og si null makt. Det er selvsagt rart for oss å se at det blir reagert slik, da helseforsikring til alle er veldig demokratisk og en positiv ting. Men slik er nå USA.

Lenke til kommentar

Et parti som baserer seg på liberalistisk Laissez-faire-politikk er ikke sosialdemokratisk. Men så baserer ikke FRP seg på liberalistisk Laissez-faire-politikk. FRP sluttet å være et liberalistisk parti da FRP innså at liberalisme ikke ville føre til stor nok oppslutning.

Forøvrig er fri folkevandring, i likhet med fri handel mellom grensene et svært sentralt trekk i liberalismen. Hm.

Lenke til kommentar
Et parti som baserer seg på liberalistisk Laissez-faire-politikk er ikke sosialdemokratisk. Men så baserer ikke FRP seg på liberalistisk Laissez-faire-politikk. FRP sluttet å være et liberalistisk parti da FRP innså at liberalisme ikke ville føre til stor nok oppslutning.

Forøvrig er fri folkevandring, i likhet med fri handel mellom grensene et svært sentralt trekk i liberalismen. Hm.

På det økonomiske planet baserer FRP seg på markedsliberalisme. De vil ha frihandel. Samt mindre innblanding fra det offentlige. Dette høres ut som god gammeldags markedsliberalisme i Adam Smith sin ånd spør du meg.

Som du hinter til på slutten der så er ikke FRP liberalistiske når det gjelder fri folkevandring som du så pent sier. FRP er verdikonservative når det gjelder akkurat det punktet. Så man kan si at FRP holder seg til en klassisk liberalisme i Adam Smith sin ånd som presisert tidligere. Da liberalismen i nyere tid har endret seg på verdi-planet.

Liberalisme fører delvis til god oppslutning. Kan godt ta Skandinavia som eksempel. Danske Venstre er et klassisk liberalistisk parti med fokus på markedsliberalisme, og de sitter i regjering, og har gjort det i tre perioder nå. Men de er heller ikke rene liberalistiske. Det mest rene liberalistiske partiet i Norge, som har oppslutning, er Venstre. Men de er heller ikke rene liberalister, da de anser seg selv som sosialliberalistiske.

Men nå er liberalisme i seg selv en vrien ideologi, da venstresiden som regel er veldig verdiliberale, mens høyresiden som regel er det motsatte.

Lenke til kommentar
Om Høyre og Frp vil danne regjering, vil det å finne aktuelle statsråder bli vanskelig pga. mye misnøye. Blant annet synes ingen i Frp at Per-Kristian Foss egner seg som statsråd, og det sier vel egentlig mer om Frp enn det gjør om Foss.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle3264390.ece

Det vitner om barnehage-mentalitet fra begge partiene sin side. Dessverre.

Men å synse om statsråder før valget er ikke noe lurt. Vent til etter valget.

Lenke til kommentar
Er det noen her som har blitt klokere på hva som er mulig blå-samarbeid etter mandagen? Har fulgt med på to "store" parilederdeabatter siste dagene uten at jeg ble noe mer sikker om den saken. :dontgetit:

Den mest sannsynlige og realistiske er en V / KRF / H-regjering. FRP ligger altfor langt til høyre på enkelte saker, som gjør det uaktuelt for V og KRF å samarbeide med de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...