Gå til innhold

Småprat om årets valg (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det viktigste er at du faktisk bruker stemmeretten din.

Er det egentlig det?

Selvfølgelig, alle myndige personer skal ha rett til å stemme uavhengig av intelligens eller innsikt i partiprogrammer. Vil noen stemme på Kaffepartiet for billigere kaffe skal de få lov til det.

 

Men hvis du faktisk ikke har peiling, hvorfor er det så viktig at folk stemmer uansett?

Lenke til kommentar
Å hvorfor skulle ikke FrP være et seriøst parti?

Fordi FRP er et protestparti. Misforstå meg rett, vi snakker ikke useriøst som klovn med rød nese og rosa parykk, men en paralell er kanskje at FRP er som et ungdomsparti?

 

Poenget er at vi snakker om et parti som i veldig mange spørsmål klart viser at de ikke har vært i regjering, og det er faktisk akkurat det samme vi så fra SV i 2005 og utover. Regjeringspartnere vil ikke godta en generell økonomisk politikk ala den FRP forfekter, og da vil FRP uansett sin dominans i regjering måtte ete en del kameler. Høyre er ikke glade i makt at de vil kompromitere sine økonomiske dogmer med mere.

 

Derfor tror jeg FRP vil oppleve regjeringsslitasje som alle andre partier, men de vil også oppleve sjokket alle protestpartier opplever første gang de sitter i regjering.

 

2009 eller 2013 vil være det beste valget FRP noensinne gjør, men derfra går det nok nedover. Det er min analyse.

 

:)

Lenke til kommentar
Men hvis du faktisk ikke har peiling, hvorfor er det så viktig at folk stemmer uansett?

Jeg kan ikke gi deg noen andre gode grunner en de åpenbare. Vi er så heldig i Norge at vi har muligheten til å påvirke samfunnet og politikken (i alle fall liker vi å tro det), derfor mener jeg det er viktig å benytte seg av dette. Om du ikke vet hva du skal stemme, sett deg inn i politikken (sett at du innehar politisk interesse) og velg parti utifra de sakene du selv brenner for, enten det er innvandring, bompenger, kommunepolitikk eller barnehageplasser. Sikker på at du har noen hjertesaker som de fleste andre av oss :)

Lenke til kommentar

Snakker vi rundt august/september da eller? Følger selvfølgelig med på Tabloid og Redaksjon 1 av og til, men synes det er mange kjedelige saker der. Bryr meg ikke så mye om kongehusets englehistorier, Snåsamannen eller Ari Behns konflikter. Slike ting er det bedre å snakke om på programer som Skavlan og Grossvold.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842

Tror det kan være viktig at folk stemmer på garantistene for en regjering til høyre eller venstre, alt ettersom hva man vil ha. Da mener jeg at hvis man vil ha en borgerlig regjering, så stemmer man Høyre eller FrP, ikke KrF eller Venstre (spesielt ikke sistnevnte); mens venstrevridde muligens kommer til å stemme på Ap (og i mindre grad SV). Sosialistiske bønder kan naturligvis stemme på Sp, slik at de får en regjering som ivaretar deres personlige, økonomiske vinning ;)

 

Tror Simon Aldra hadde rett i at FrP og SV vil være kraftige reduserte i 2013, men det er jo langt frem i tid.

Lenke til kommentar
Det er nok forsatt en stund vi får såkalte "dueller", debattprogrammer som Tabloid og Redaksjon 1 går nesten hver dag, mye bra valgstoff der også. Bare å følge med.
Bra og bra fru blom,jeg vil heller si det er ganske elendige debatter.

 

Når det gjelder hva en skal stemme så er jeg ikke så fryktelig sikker egentlig,jeg vil tro jeg ender på det samme som jeg stemte sist. Men hvem vet :)

Endret av b-real
Lenke til kommentar
hvis man vil ha en borgerlig regjering, så stemmer man Høyre eller FrP, ikke KrF eller Venstre (spesielt ikke sistnevnte);

 

Du er en venstrehater. Hvorfor? Og FrP garanntist for borgerlig regjering? Hvis du vil ha borgerlig regjering, er FrP det dummeste partiet du kan stemme til høyre for SP.

Lenke til kommentar
Rødt er et seriøst parti.

 

De er venstresidas svar på FrP. Mange sterke meninger, men neppe egnet til å styre landet.

 

Fyfy-partier:

 

SV (og alt til venstre for dem)

SP

KrF

DLF

Venstre

Ymse småpartier

 

Hvorfor er Venstre fyfy?

 

Mest fordi jeg synes de er alt for liberale i forhold til min smak. Greit nok parti ellers, da.

Lenke til kommentar
Jeg endte opp med Høyre. Det passer i grunn fint. Første gangen jeg velger i år, og jeg er rimelig sikker på at min stemmeseddel går til Høyre.

 

Ikke mange konservative på din alder.

 

Det er faktisk blitt endel. I klasse min (92-kull) er det flere og flere som er blitt interesserte i politikk, mange på den borgelige siden. Det er selvfølgelig endel raddiser med null peiling på politikk da.

 

Edit: Men ellers er de ganske hyggelige folk.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...