Gå til innhold

Småprat om årets valg (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Skolen bør være religionsfri. Det fins kirker og menigheter om man ønsker åndelig veiledning og lære, så det bør ikke kvalifiseres il skolemateriell.
Så når vi som Nordmenn drar til utlandet og finner ut at de har masse merkelige skikker og normer så skal vi heller skape fremmedfrykt en å faktisk lære om hvorfor de gjør slike ting på forhånd?

Religionsundervisning er en nødvendig ting siden det dessverre er en så stor del av folks hverdag ellers i verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring.

Opplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfridom, nestekjærleik, tilgjeving, likeverd og solidaritet, verdiar som òg kjem til uttrykk i ulike religionar og livssyn og som er forankra i menneskerettane.

Opplæringa skal bidra til å utvide kjennskapen til og forståinga av den nasjonale kulturarven og vår felles internasjonale kulturtradisjon.

Opplæringa skal gi innsikt i kulturelt mangfald og vise respekt for den einskilde si overtyding. Ho skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte.

Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong.

Elevane og lærlingane skal lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst. Dei skal ha medansvar og rett til medverknad.

Skolen og lærebedrifta skal møte elevane og lærlingane med tillit, respekt og krav og gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast.

Står ingenting om kristendommens særstilling her. Kristne verdier som "åndsfridom, tilgjeving, likeverd og solidaritet" kunne like gjerne vært hinduistiske verdier - eller muslimske for den del.

Lenke til kommentar

Jeg tror (dessverre) at Frp gjør et meget bra valg i år. Grunnen til det er at folk blir mer og mer egoistiske for hvert år som går. Deres utallige løfter appelerer til mange av de som ikke har inteligens nok til å tenke lenger enn sin egen drit. Men ikke bare til de, også til de som har for mye vil nok ha mer Frp.

Selv er jeg meget skuffet over at det enda ikke har kommet en riktig debatt om det med statskirken vil bli. Jeg savner at noen har baller nok til og ta det opp.

Lenke til kommentar
Jeg tror (dessverre) at Frp gjør et meget bra valg i år. Grunnen til det er at folk blir mer og mer egoistiske for hvert år som går. Deres utallige løfter appelerer til mange av de som ikke har inteligens nok til å tenke lenger enn sin egen drit. Men ikke bare til de, også til de som har for mye vil nok ha mer Frp.

Har du noe grunnlag for å si at Frp-velgere er mer egoistiske enn andre partiers velgere? En student som stemmer SV fordi de vil utvide studiestøtten er vel ikke mer egoistisk enn en riking som stemmer Frp fordi de vil fjerne formueskatten? Jeg er for øvrig enig i at folk bør velge parti ut fra ideologisk overbevisning og ikke kortsiktig egeninteresse, men jeg har ikke inntrykk av at Frp-velgere skiller seg ut i den sammenheng.

Lenke til kommentar

Først: Klar over at dette er et sensetivt tema, kun min mening:

Jeg tror FRP'ere kan oppfattes som mer egoistiske fordi de er så opptatt av at man skal kunne velge alt selv og man skal betale lav skatt. Dette er i seg selv ikke så galt, men det det i praksis betyr er at samfunnet skal ta ansvar for mindre. Dette går ikke klart frem i debatter osv siden det gir inntrykk av at alle skal få det fantastisk uansett. Det overrasker meg ofte når jeg hører hvor mange med minstepensjon og trygd som støtter FRP. For meg passer FRP perfekt for alle som tjener forholdsvis mye og som vil sikkre seg selv.

Ellers kan man si at FRP sin stilling til ting som innvandring kan oppfordre til "egoister".

For meg handler en mer sosialistisk politikk som de rødgrønne fører om å prioritere å tilby god velferd til alle og det ser jeg på som mindre egoistisk enn FRP sin "høyrepopulisme"

Man kan jo også spørre seg hvem som "trenger" statens hjelp mest? Rikingen som stemmer FRP for å betale litt mindre skatt eller studenten som sitter med gjeld og som må klare seg på noen tusen i måneden? Jeg sier ikke at alle studenter har det ille I Norge, men skal vi bygge ett framtidssamfunn så må det være ok å være studere. Det hjelper ikke å gjøre livet lettere for 50 åringer med bil hus og god inntekt.

Endret av Heavenly
Lenke til kommentar
Prøv å svare så egoistisk du kan på en partitest og svar så egoistisk du kan på alle spørsmålene. Da får du alltid FRP - uten unntak.

Det avhenger vel av hvilken livssituasjon man befinner seg i. En trygdet som ønsker mer i trygd eller en kunstner som ønsker en mer aktiv kulturpolitikk, stemmer også ut fra snevre særinteresser, uten at de sannsynligvis vil ende opp med å stemme på Frp. Hvorfor er de mindre egoistisk enn en som ber om å få beholde litt mer av inntekten sin?

Jeg tror FRP'ere kan oppfattes som mer egoistiske fordi de er så opptatt av at man skal kunne velge alt selv og man skal betale lav skatt. Dette er i seg selv ikke så galt, men det det i praksis betyr er at samfunnet skal ta ansvar for mindre. Dette går ikke klart frem i debatter osv siden det gir inntrykk av at alle skal få det fantastisk uansett. Det overrasker meg ofte når jeg hører hvor mange med minstepensjon og trygd som støtter FRP. For meg passer FRP perfekt for alle som tjener forholdsvis mye og som vil sikkre seg selv.

Vel, hva er mest egoistisk: Å ønske å beholde mer av sine egne penger, eller å ønske å grafse til seg mer av naboen sine penger?

FrP er partiet for de som ikke trenger hjelp av staten og ikke vil at noen andre skal få det heller.

Partiet for indviduell frihet, med andre ord? Men hva har det med egoisme å gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...