Gå til innhold

Småprat om årets valg (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Velstanden blir selvfølgelig ikke økt fordi vi bestiller oss en del mer billige varer fra utlandet. Grensen vil uansett være sammenlignbar med dagens grense, og det eneste som vil skje er at kapital forsvinner ut av landet, noe som fører til marginalt lavere velstand og levestandard (all den tid tilbudet vil bli dårligere lokalt sett og den nasjonale økonomien blir dårligere)

Det er to grunner til at vi får høyere velstand når vi kan importere billige varer i stedet for å kjøpe dyre hjemmeproduserte varer. Den ene er at ganske opplagt: Vi betaler mindre for den samme varen, og får dermed råd til å kjøpe enten større mengde eller andre varer i tillegg. Den andre er at vi da kan legge ned vår ineffektive produksjon av slike varer, og i stedet bruke ressursene våre på å produsere varer som vi er i stand til å produsere mer effektivt. Dette kalles komparative fortrinn.

Når det er sagt, ser jeg poenget i at utenlandske bedrifter ikke bør ha et konkurransefortrinn fremfor norske bedrifter, slik de ville få dersom mva-grensen skulle økes eller fjernes. Med utgangspunkt i teorien om komparative fortrinn, er dette imidlertid ikke noe problem. Det er ingen grunnleggende økonomisk forskjell på at andre land har et konkurransefortrinn i å slippe merverdiavgift og at andre land for eksempel har et konkurransefortrinn i å ha et klima som ligger til rette for vinproduksjon. Uansett vil markedet tilpasse seg.

Lenke til kommentar

Joda, men så snakker vi her ikke om import av varer som vil gjøre at produksjonsgrunnlaget i Norge går dukken, men at leverandører går dukken; og det konstituerer et innhogg i levestandard.

Hvis eksempelvis Platekompaniet går konkurs, så er det et tap for min levestandard.

Poenget er at om det faktisk blir slik at MVA og tollgrensene heves, så vil det være marginalt. Vi vil være i stand til å kjøpe marginalt dyrere produkter, noe som bare vil føre til at mange leverandører, som allerede lever på kanten, vil bikke over. Summa summarum: lavere levestandard for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Disse får mindre makt under Erna

Her er listen fra Erna Solberg over hvem som kan miste innflytelse:

Roar Flåthen og LO: «Partisponsor, medieeier, fagforening osv. Må finne seg i at jeg lytter like mye til YS, Akademikerne, Unio, NITO og de som har valgt å være uorganiserte som til LO.»

Hanne Harlem, styreleder i Helse Sør-Øst: «Skal være både kunde og produsent av helsetjenester til halve Norge. En umulig dobbeltrolle.»

StatoilHydro: «StatoilHydros størrelse er en utfordring. Er det hunden som logrer med halen eller omvendt? Jeg vil sikre at det er politikerne som bestemmer og at Statoil får konkurranse og utfordringer.»

Kulturdepartementet: «Trond Giske har gjort seg selv og departementet til edderkoppen i kulturlivet. Inviteres han ikke på premierefest, skal man ikke ta statsstøtten for gitt. En kulturminister fra Høyre vil spre makten. Det at man holder seg inne med regjeringen skal ikke være et kriterium for støtte.»

Næringsdepartementet: «Omfanget av det statlige eierskapet skal reduseres, bli mer profesjonelt og i mindre grad legge seg opp i daglig drift. Det blir flere arbeidsplasser og mer verdiskapning når det blir rom for flere aktive, private eiere.»

Fylkespolitikerne: «Får ikke lenger bestemme hvilke skoler elevene skal gå på, elevene skal få bestemme selv. Fylkeskommunen skal dessuten legges ned.»

Janne Sollie, direktør i Direktoratet for Naturforvaltning: «Har blitt en politisk aktør og en stat i staten. Direktoratet skal gjennomføre regjeringens vedtatte politikk og bli mer lydhør for folk i distriktene.»

Fylkesmennene: «Adgangen til å overprøve lovlig fattede vedtak i kommunene skal begrenses kraftig.»

Landbruksdepartementet: «Slipp bonden fri. Det finnes mange bønder som kan drive lønnsomt med færre reguleringer.»

Landbrukssamvirkene: «Må belage seg på mer konkurranse med en Høyre-regjering.»

Lenke til kommentar
Joda, men så snakker vi her ikke om import av varer som vil gjøre at produksjonsgrunnlaget i Norge går dukken, men at leverandører går dukken; og det konstituerer et innhogg i levestandard.

Hvis eksempelvis Platekompaniet går konkurs, så er det et tap for min levestandard.

Poenget er at om det faktisk blir slik at MVA og tollgrensene heves, så vil det være marginalt. Vi vil være i stand til å kjøpe marginalt dyrere produkter, noe som bare vil føre til at mange leverandører, som allerede lever på kanten, vil bikke over. Summa summarum: lavere levestandard for de aller fleste.

På hvilken måte er overpriste plater og dataspill hos Platekompaniet et bidrag til økt levestandard i Norge?

Lenke til kommentar

NorgesPatriotene blir klalt både rasister og nazier og på skoledebatten i dag ble de snudd ryggen til og bua ned. Men er det riktig og kalle de nazier og sånt? Sånn som jeg har forstått det så er de bare opptatt av og ikke la norge bli overfloda av innvandrere og andre kulturer? Er det og være rasist og nazi? Om de sa de hata alle svarte og ville drepe alle muslimer så hadde det vært noe annet, men jeg har ikke funnet noe stoff om dette.

Noe innspill? :O

Lenke til kommentar
De er nok rasister, men jeg tviler på at de er nazister. Du finner nok flere nazister i Norgespatriotene enn du finner i SV, men partiet er grunnleggende sett ikke nazistisk.

Hva er grunnlaget ditt for å kalle NP rasister?

If it walks like a duck, quacks like a duck..

:)

Men saklig sett er utsagn som "Norge hvitt" et utsagn som spiller på hudfarge. Altså er det for partiets del å foretrekke at de som bor i Norge er hvite. Det er rasisme.

Lenke til kommentar
De er nok rasister, men jeg tviler på at de er nazister. Du finner nok flere nazister i Norgespatriotene enn du finner i SV, men partiet er grunnleggende sett ikke nazistisk.

Hva er grunnlaget ditt for å kalle NP rasister?

If it walks like a duck, quacks like a duck..

Men saklig sett er utsagn som "Norge hvitt" et utsagn som spiller på hudfarge. Altså er det for partiets del å foretrekke at de som bor i Norge er hvite. Det er rasisme.

Hvorfor skal Norge absolutt være lysebrunt, lyserødt, lysegult eller lyselilla? Hva er galt med et polarhvitt Norge?

Lenke til kommentar

Hvis Platekompaniet går konkurs, betyr det at det er mer effektivt at nordmenn bestiller musikk og film fra utlandet. Da kan vi i stedet bruke de ressursene som i dag er bundet opp i Platekompaniet, i form av arbeidskraft, lokaler og investeringsmidler, til produksjon som er effektiv å utføre i Norge. Dette gir, som jeg forklarte i mitt forrige innlegg, høyere velstand.

Lenke til kommentar
Oslo-skolenes minoritetsspråklige elever (2008-2009). Bydel i parentes. Oversikten omfatter elever med annet morsmål enn norsk, også fra vestlige land:

Mortensrud: 97 % (Søndre Nordstrand)

Tøyen: 96 % (Gamle Oslo)

Vahl: 94 % (Gamle Oslo)

Hersleb: 94 % (Gamle Oslo)

Rommen: 94 % (Stovner)

Gran: 93 % (Alna)

Stovner: 90 % (Stovner)

Skjønnhaug: 84 % (Alna)

Haugen: 80 % (Stovner)

Furuset: 76 % (Alna)

For hele Oslo er gjennomsnittet 39 prosent.

Kilde: Foreldre flytter barna til "hvitere" skoler

Det er IKKE riktig at nesten 40% av Oslo-skolene er fylt med innvandrere. Da er mer enn "litt av hvert".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...