Gå til innhold

Småprat om årets valg (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Kjøper en vaskemaskin til tusenlappen så må man rekne med problemer, I tillegg til litt mere kompliserte returordninger ved garantisaker da kjøpet er på tvers av grenser.

Anyways, tollgrensa burde blitt justert etter konsumprisindeksen, noe som ville satt grensa til 918.66 kr. i 2008.

Men ja, jeg tror de rødgrønne kommer til å bli husket for hvor godt de håndterte finanskrisen. Og alle kompromissene/løftebruddene som ble gjort fordi det var en koalisjonsregjering (flere kokker, mere søl og det der).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser ut som nordmenn nok engang stemmer fram AP.

Hva er vitsen med å prøve å sette innvandringskatastrofen på dagsorden når folk flest åpenbart har såpass tungt for det.......

Ikke så lett å se fremover i tid og resonnere - det krever jo IQ, som kjent.

Ikke vurdert at mange rett og slett synes andre områder er viktigere enn innvandring? At andres resonnering ikke leder til samme konklusjoner som du drar? At IQ har fint lite med saken å gjøre?

Lenke til kommentar

Nå kan no jeg som neste ferdig lærling påberobe meg den retten å være blandt de som ser begge sider godt...

Jeg synes faktisk det er et strålende tiltak, det samme synes jeg også om frokost på skolen, den lille halvtimen som ikke er skole før skolen kvikner opp elevene. Faktumet er, enten du liker det eller ikke, at ungdom har døgnrytmer som ikke alltid er bra for hva de får med seg på skolen, jeg tror at dette er noe som har alltids vært til en viss grad, men er blitt værre med all media vi kan omgi oss med(TV 24-timer i døgnet og internett). Hovedmålet på skolen er jo at de skal lære mest mulig. Hvis det da viser seg at elevene lærer mer grunnet skolen gjør noe med skoletiden, som er under deres makt, da har vi en viss grad av suksess?

Når det kommer til forberedelse til arbeidslivet så mener jeg det er litt kvirrulerende argument. Faktumet er, kommer du for sent på jobben så er det ingen som hogger hendene av deg. Men kommer du ofte så smeller det fra sjefen, eller andre kolleger. Så jeg tror nok at det å komme i tide på jobben lærer de fort nok hvis de ikke har fått det med seg fra skolen.

Lenke til kommentar
Problemet med å øke tollgrensen er jo at det vil gå utover nettbutikker og fysiske butikker i Norge.

Skal vi passe på at arbeidsplassene skal bevares, så er det nok best å bevare dagens ordning.

F.eks både Komplett og Netshop har store røde tall. De sliter mye alt i dag. Og skulle tollgrensen økt til 1000,-

så ville vi mistet de bedriftene.

Det er bedre å miste dem enn at resten av Norge skal måtte betale ekstra!

Hvem er mest tjent med dette? 100 personer på komplett eller nesten 5 mill nordmenn som vil har billigere varer! Hele landet er mer tjent med billige varer slik at vi kan kjøpe enda mer og øke vår velstand mer, slik det er med toll hindrer det flesteparten av landets innbyggere for å beskytte enkelte bedrifter som ikke er levedyktige uten toll... huff!!!

Tollgrensen i Norge er vel 1000kr på de aller fleste varer, så vidt jeg vet. Det er også særregler (på f.eks. bildeler). Det er svært få privatpersoner som har store problemer med toll vil jeg anta. MVA-grensen er på 200kr, noe som kanskje kan virke lavt, men jeg synes ikke dette er den helt store saken. Rent personlig så synes jeg det hadde vært kjekt om den hadde blitt hevet med en hundrings eller to, men det er ikke veldig viktig.

Velstanden blir selvfølgelig ikke økt fordi vi bestiller oss en del mer billige varer fra utlandet. Grensen vil uansett være sammenlignbar med dagens grense, og det eneste som vil skje er at kapital forsvinner ut av landet, noe som fører til marginalt lavere velstand og levestandard (all den tid tilbudet vil bli dårligere lokalt sett og den nasjonale økonomien blir dårligere)

Lenke til kommentar

Hadde slik skoledebatt på skolen i dag.

Det var representanter for AP, krf, frp Høyre, SV, Venstre, SP, kristelig samlingsparti(?) og rødt. tror jeg har fått med alle da.

Det var jo forsåvidt godt organisert, og vi fikk stille bra med spørsmål.

Men reagerte på at det bare var tre partier som hadde sendt kompetente deltagere, som faktisk kunne prate for seg og var engasjerte. Stor kudos til SV, frp og Høyre som tydelighvis bryr seg om stemmene til unge folk.

Lenke til kommentar
Kunne nok fint bytta ut samlingspartiet med Miljøpartiet De Grønne, om det er et sted de stiller til valg.

Agreed.

Kanskje litt overkill, men ble litt "morro" da mannen fra Kristent Samlingsparti greide å presse ut av seg at homofile har psykiske problemer...

Haha, nice. Tør jeg spørre hvordan salen reagerte på dette?

Lenke til kommentar
Hadde slik skoledebatt på skolen i dag.

Det var representanter for AP, krf, frp Høyre, SV, Venstre, SP, kristelig samlingsparti(?) og rødt. tror jeg har fått med alle da.

Det var jo forsåvidt godt organisert, og vi fikk stille bra med spørsmål.

Men reagerte på at det bare var tre partier som hadde sendt kompetente deltagere, som faktisk kunne prate for seg og var engasjerte. Stor kudos til SV, frp og Høyre som tydelighvis bryr seg om stemmene til unge folk.

Tja, det er nå sånn at man helst ønsker å sende folk fra ungdomspartiet, og for mange ungdomspolitikere så er skoledebattene første møte med den typen debatter. Noen finner ut at dette ikke er noe for dem, andre klarer seg bra og noen blir bare bedre og bedre. For de fleste så er nok de første debattene ganske intense og nervøse, i hvert fall før de blir varme i trøya. Synes det er greit egentlig.

Har selv deltatt i noen skoledebatter i min ungdom, noen gikk okey mens andre var rene katastrofene. Fant vel ut at det ikke var politiker jeg var skapt for å bli.

Lenke til kommentar

Min far deltok i ett par debatter i egenskap av leder for det lokale Venstre. :)

Han ga opp etter to ganger, fordi ungdomspartiene sendte debattanter med retorikk- og debattkurs innabords, som var mer opptatt av å sette andre debattanter i ett dårlig lys, fremfor å faktisk diskutere konkrete saker.

Da jeg i sin tid var til stede på en slik valgdebatt (Stortingsvalget, 2005) er det jeg husker best at FRP lovet å la 18-åringer kjøpe sprit, at Senterpartiet lovet å tillate trimming av mopeden og at SV sa "vi skal kaste Jern-Erna, men kanskje ikke så veldig langt".. Alle disse argumentene ble brølt ut.

Den mest seriøse debattanten var fra Kystpartiet. Han var 16 år gammel, gikk yrkesfag på skolen min, var egentlig ikke medlem av partiet (men hadde en fin t-skjorte) og presenterte partiets politikk på en svært ansvarlig og informert måte.

Og det skal nevnes at ingen hadde forventet det fra hans side, og det er ikke fordi han gikk yrkesfag.

Kanskje skoledebatter burde bli ørlite gran mer saklige? :)

Lenke til kommentar

Hørte om et visst ungdomsparti, skal ikke nevne navn, som hadde som taktikk å velte vannglasset sitt når andre partier hadde flyt for å avlede oppmerksomheten. Og alle morsomhetene samtlige partier lirer av seg er funnet opp sentralt og distribuert i partiet. Skal debattene bli mer saklige så må alle ungdomspartiene gå sammen og bestemme seg for det. Tviler på at det skjer.

Lenke til kommentar

Haha en fyr jeg kjenner (en schtøgg fyr) har kommet i avisene over hele landet fordi han kalte en jente fra AUF en fagforeningshore og Senterpartiets kandidat en bonde og så var den noe ha kalte SV sin representant for også. Og han var utro mot en venn av meg med damen hans.

edit: som jeg forøvrig har rotet med

Endret av aluxez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...