Runar Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Langt ifra en dum idé, men det forutsetter selvsagt at det blir ansatt store mengder nye lærere. For å slippe å undervise i det samme to ganger hver dag, hadde det lureste kanskje vært å la alle elever begynne senere, ikke velge om de vil begynne 8 eller 10. Lenke til kommentar
Thrinduil Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Ja, jeg må si meg enig med deg der. Å kunne begynne senere på skolen vil nok kanskje gjøre det enklere for en del elever å komme seg gjennom en skoledag. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Vil det ikke bare resultere i at folk legger seg enda senere? Nei jeg mener heller at fokl får jammen se å komme seg på skolen kl 8.15, det er slik det fungerer i arbeidslivet, og det er da faktisk det skolen skal være, en forberedelse til arbeidslivet. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Personlig føler jeg at det å stå opp tidlig er med på å legge faste rammer og en viss struktur rundt skole/arbeidsdagen, og jeg stiller meg spørrende til hvorvidt dette vil bringe med seg mer positivt en negativt for skoleungdom. Som aluxez nevner er det vel ikke urimelig å anta at å begynne to timer senere bare medfører at elevene forlenger døgnet med tilsvarende antall timer. De vil jo ha like mye arbeid som må gjøres unna før neste skoledag, og med mindre mange er villige til å omstrukturere seg eller ofre fritid (svært usannsynlig i den alderen) så må disse timene nødvendigvis legges til. Jeg er også enig med aluxez når det gjelder forberedelsene til arbeidslivet. For de fleste av oss starter ikke arbeidsdagen klokken ti, og dermed har jeg troen på at det å lære seg rutiner som samsvarer med hva som forventes i arbeidslivet er en god ide. Jeg tror ikke dette forslaget er løsningen på problemet med enkeltpersoner som detter av lasset eller ikke klarer å følge den normale rutinen. Jeg har da mere troen på tiltak rettet spesielt mot denne gruppen enn tiltak som favner samtlige elever. Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Dette er tull, skolen skal forberede oss, ungdommen, på det som kommer senere i livet og da tenker jeg på jobb. De fleste begynner 7 eller 8 på jobb, da holder det ikke å si at man er trøtt. Er man konge om natten må man være konge om dagen. Det er ingen problem å legge seg 02.00 å stå opp pga jobb 06.00. Da sover man etter jobb. Det funket å legge seg 02.00/03.00 på sommer-jobben for å så stå opp igjen 06.00. Hvorfor skal man sy puter under armen på oss? allerede er 11% av oss på uføretrygd...... Det at folk i klassen satt oppe til 04.00 hver dag på ungdomsskolen for å spille cs er deres problem. Jeg driter vel i om de ikke klarer å følge med på skolen, får seg dårlig jobb etc fordi de valgte å spille cs. De fleste har sikkert råd til en vekkerklokke eller en alarm på mobil eller ipod. Den eneste som stopper folk fra å stå opp er å legge seg 24,01 eller 02. Skolen skal forberede ungdommen på hva som venter, og for gjennomsnittet betyr det jobb 07.00 eller 08.00 eller sparken. Lenke til kommentar
magneman Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Å forberede ungdom på å stå opp klokken 7-8 er vel ganske teit. Man trenger ikke over 10 år for å lære seg det. En dag eller noen få netter med lite søvn er alt som skal til for de fleste for å komme i god døgnrytme igjen. I mitt tilfelle ville senere skolestart gjort at jeg hadde fått mer søvn, ettersom jeg uansett ikke kan legge meg tidlig, både fordi jeg ikke sovner med en gang om jeg legger meg tidlig og fordi det er mye som skal gjøres. Personlig ville jeg lagt meg til samme tid uansett. Endret 26. august 2009 av magneman Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Dette blir et steg i helt feil retning, det vi tregner i dagens skole er mer disiplin og orden, ikke det motsatte. Alle elever er tjent med dette, både de "sterke" og de "svake". Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg tror det er et godt forslag, men er ikke sikker på hvem dette gjelder. Syntes det bør gjelde for grunnskolen, ikke VGS. Unge trenger mere søvn enn voksne, og det går utover kvaliteten på undervisningen når man har trøtte elever. Jeg merker selv hvor mye jeg har forandret meg de siste 10 årene (Er 25 år nå), og det er noe som kommer naturlig når man blir voksen. Men jeg er ikke overrasket over at de som har vært voksne lenge har glemt hvordan det er å være ung... Lenke til kommentar
b-real Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg tror det er et godt forslag, men er ikke sikker på hvem dette gjelder. Syntes det bør gjelde for grunnskolen, ikke VGS. Unge trenger mere søvn enn voksne, og det går utover kvaliteten på undervisningen når man har trøtte elever. Jeg merker selv hvor mye jeg har forandret meg de siste 10 årene (Er 25 år nå), og det er noe som kommer naturlig når man blir voksen. Men jeg er ikke overrasket over at de som har vært voksne lenge har glemt hvordan det er å være ung... En kjenner seg som oftest best igjen i den hverdagen en selv har og vi er da ganske egosentriske i vår væremåte så det er ikke så rart da. Lenke til kommentar
Rawbii Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Jeg lurer på hva slags kritikk den nåværende regjering egentlig har fått i denne 4års perioden? Altså Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Sentralpartiet. Hva er det de andre partiene bruker som arkumentasjon for å kritisere regjeringen? Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Er for den raud-grøne regjeringa, men er skuffa over at dei ikkje har heva tollgrensa for import frå utlandet slik dei lova. Den har vore på 200 kr sidan 1975, so då seier det seg sjølv at den må opp nokre hakk. Er òg skuffa over naiviteten til Jonas Gahr Støre i WTO-forhandlingane. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Problemet med å øke tollgrensen er jo at det vil gå utover nettbutikker og fysiske butikker i Norge. Skal vi passe på at arbeidsplassene skal bevares, så er det nok best å bevare dagens ordning. F.eks både Komplett og Netshop har store røde tall. De sliter mye alt i dag. Og skulle tollgrensen økt til 1000,- så ville vi mistet de bedriftene. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Problemet med å øke tollgrensen er jo at det vil gå utover nettbutikker og fysiske butikker i Norge. Skal vi passe på at arbeidsplassene skal bevares, så er det nok best å bevare dagens ordning. F.eks både Komplett og Netshop har store røde tall. De sliter mye alt i dag. Og skulle tollgrensen økt til 1000,- så ville vi mistet de bedriftene. Her er du inne på noe vesentlig, og nettopp derfor er også jeg imot en heving. Gebyret som Posten tar (og andre skrekkeksempler som DHL, som tar 2-3 ganger så mye som Posten) burde imidlertid vært fjernet helt. Lenke til kommentar
investor Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Problemet med å øke tollgrensen er jo at det vil gå utover nettbutikker og fysiske butikker i Norge. Skal vi passe på at arbeidsplassene skal bevares, så er det nok best å bevare dagens ordning. F.eks både Komplett og Netshop har store røde tall. De sliter mye alt i dag. Og skulle tollgrensen økt til 1000,- så ville vi mistet de bedriftene. Det er bedre å miste dem enn at resten av Norge skal måtte betale ekstra! Hvem er mest tjent med dette? 100 personer på komplett eller nesten 5 mill nordmenn som vil har billigere varer! Hele landet er mer tjent med billige varer slik at vi kan kjøpe enda mer og øke vår velstand mer, slik det er med toll hindrer det flesteparten av landets innbyggere for å beskytte enkelte bedrifter som ikke er levedyktige uten toll... huff!!! Lenke til kommentar
nercix Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Regjeringen har på mange måter gjort det de har lovet... Iallefall delvis. Jeg ser de slik at de har lovet å være en katastrofe - og det har de til dels vært også. Nå har de også ganske så effektivt sendt oss med relativt høy fart inn i neste boble Slik går det når folk som har fullstendig misforstått kapitalisme styrer. Det er bedre å miste dem enn at resten av Norge skal måtte betale ekstra!Hvem er mest tjent med dette? 100 personer på komplett eller nesten 5 mill nordmenn som vil har billigere varer! Hele landet er mer tjent med billige varer slik at vi kan kjøpe enda mer og øke vår velstand mer, slik det er med toll hindrer det flesteparten av landets innbyggere for å beskytte enkelte bedrifter som ikke er levedyktige uten toll... huff!!! Det handler vel om å kunne konkurre på like vilkår. Er det rettferdig ovenfor Komplett at man skal kunne få tak i de samme varene som de har men da uten lovpålagte avgifter? Endret 29. august 2009 av nercix Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Ser ut som nordmenn nok engang stemmer fram AP. Hva er vitsen med å prøve å sette innvandringskatastrofen på dagsorden når folk flest åpenbart har såpass tungt for det....... Ikke så lett å se fremover i tid og resonnere - det krever jo IQ, som kjent. Huff og huff. Lenke til kommentar
investor Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Det er bedre å miste dem enn at resten av Norge skal måtte betale ekstra!Hvem er mest tjent med dette? 100 personer på komplett eller nesten 5 mill nordmenn som vil har billigere varer! Hele landet er mer tjent med billige varer slik at vi kan kjøpe enda mer og øke vår velstand mer, slik det er med toll hindrer det flesteparten av landets innbyggere for å beskytte enkelte bedrifter som ikke er levedyktige uten toll... huff!!! Det handler vel om å kunne konkurre på like vilkår. Er det rettferdig ovenfor Komplett at man skal kunne få tak i de samme varene som de har men da uten lovpålagte avgifter? Hvorfor skal vi ha 1 ekstra ledd aka komplett? jeg driter i om jeg kjøper direkte fra kina den samme vaskemaskinen eller via komplett.. bare jeg betaler minst mulig for samme ting og samme service. Det tror jeg resten av ca 5 millioner i Norge også vil. Proteksjonisme har aldri ledet til noe bra... eks. WW2. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Det var da veldig generaliserende. Du har ikke vurdert at det kanskje er folk som ikke tror at FRPs løsninger løser noen ting? Jeg er kronisk uenig med FRP, men jeg klarer i alle fall å innse at de som stemmer FRP ikke gjør det fordi de er fulle av ondskap, men at de rett og slett tror at FRP-politikk fungerer. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 jeg driter i om jeg kjøper direkte fra kina den samme vaskemaskinen eller via komplett.. bare jeg betaler minst mulig for samme ting og samme service. Det tror jeg resten av ca 5 millioner i Norge også vil. Proteksjonisme har aldri ledet til noe bra... eks. WW2. Om du tror du får samme service når vaskemaskinen konker ut og er kjøpt direkte fra produsent i Kina, så er du vel litt optimistisk... Moms (og når det er snakk om "tollgrensa" på 200kr, så er det i 99% av tilfellene ikke snakk om toll, men moms) på privatimporterte varer på lik linje med de grossist-importerte og de norskproduserte er ikke proteksjonisme, det er konkurranse på like vilkår... Men det var ikke det denne tråden skulle handle om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå