Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Redd for livmorhalskreft! :/

TLady

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er en jente på 20år, og har vært seksuelt aktiv i 5 år nå. Jeg harært hos gynekolog ca 3-4 ganger, men er livredd for å ta celleprøve... :(

Det anbefals å ta det når du er rundt 20, så jeg lurer på: Er det mange som faktisk har vært å tatt en slik prøve?

Jeg har snakket med min mor om dette, og hun abefalr også å gå så snart som mulig! Tenkte jeg skulle bestille i morgen, så jeg må nesten psyke meg litt opp ;)

Det høres bare så ufattelig ubehagelig ut! De skjærer av et lite hudflak fra livmoren,AU!! Jeg syns til og med "vanlig" gynekolog er ubehagelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har mange veninner inkl min kjæreste der alle må innom gynekologen og ta celleprøver en gang i blant, så det er noe de fleste kvinner må/bør gjøre. når de tar en celleprøve så skjærer de ikke i noe. de har en liten "skrape" som de skraper av pittelitt. er nok sikkert ikke behagelig, men har aldri hørt at det gjør vondt

du får prøve å tenke deg hvis du ikke går og det skulle være noe fy fy der. då kan det være forsent....gå regelmessig og få det sjekket så kan det oppdages på et veldig tidlig tidspunkt og utsiktene er veldig gode :)ikke meningen å skremme deg hvis du ble det...

så lenge du ikke er plaget med noe uregelmessige blødninger og smerter tilvanlig så trenger du mest sannsynlig ikke bekymre deg for resultatet

Endret av gjeewaytee
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, nå har jeg vært hos gynekologen å tatt celleprøve. Det var faktisk ikke forferdelig :p hehe.. Det var ikke noe å være nervøs for, for å si det sånn :) Og det er jo bra! Nå kommer jeg ikke til å grue meg til neste gang iallefall :D

Lenke til kommentar
Det anbefals å ta det når du er rundt 20, så jeg lurer på: Er det mange som faktisk har vært å tatt en slik prøve?

Det anbefales å ta hvert 3.år fra man har fylt 25 år.

Gynekologer mener at rutinemessig taking av celleprøve på kvinner under 25 år gjør mer skade enn gagn

Pasienthåndboka

Så nå er det lenge til du trenger å ta neste gang. ;)

Lenke til kommentar
Heisann!

Jeg er en jente på 20år, og har vært seksuelt aktiv i 5 år nå. Jeg harært hos gynekolog ca 3-4 ganger, men er livredd for å ta celleprøve... :(

Jeg har snakket med min mor om dette, og hun abefalr også å gå så snart som mulig! Tenkte jeg skulle bestille i morgen, så jeg må nesten psyke meg litt opp ;)

Det høres bare så ufattelig ubehagelig ut! De skjærer av et lite hudflak fra livmoren,AU!! Jeg syns til og med "vanlig" gynekolog er ubehagelig.

Hei TLady.

• Først og fremst vil jeg forsikre deg at det ikke gjør "vondt". Ubehangelig er det, men ikke vondt.
  • Det er ikke alltid du trenger å ta en "tang" biopsy eller noe annen, med mindre det er cellulæreforandringer rundt livmoråpningen (Portio).
  • Det er liten sjangse for livmorhalskreft hos unge kvinner. Klinisksett, er det ikke engang anbefalt å behandle cellerforandringer på kvinner under alderen 25.

Men likevel, en sjekk er alltid anbefalt. What harm can it do?

Hilsen en Hospitant som har hospitert på KK

Vaio :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...