Thatssomebaadnews Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Første oppg.: Taket på et hus er pyramideformet, grunnflaten er et rektangel med lengde 12m og bredde 8m. Høyden på taket er 3m. Regn ut overflaten av taket Andre oppg.: Finn overflaten av en kjegle med diameter 24cm og høyde 8,8cm. TUSEN takk hvis noen kan hjelpe meg med disse. Må leveres i morgen tidlig kl 8, og er HELT bank når det gjelder matte. Har plagdes i 3 timer med matte nå, og mangler bare disse to. Forstår det bare ikke! TUSEN TAKK hvis du gidder Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Din late faen. Oppgave 1: Jeg tar intet ansvar hvis dette blir feil. Overflaten er arealet av 4 trekanter. Arealet til en trekant er (grunnlinje*høyde)/2. Grunnlinjen til trekantene er 8m, 8m, 12m og 12m. Høydene finner du ved pytagoras' læresetning. De er √(3^2+6^2) = √45. Det totale overflatearealet er da: 2*((√45*8)/2) + 2*((√45*12)/2) = 134.16 Lenke til kommentar
Thatssomebaadnews Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Hahaha! Kort og godt, svaret på oppgaven er: 2*((√45*8)/2) + 2*((√45*12)/2) = 134.16 ? edit: Står i fasiten at svaret skal bli 114 Endret 8. februar 2009 av S.Larsen Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Ja, ser hva som er feil nå. Den ene høyden ble feil. O = 5*12 + √45*8 = 113.6 Lenke til kommentar
Thatssomebaadnews Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Takk! Hva er √ tegnet godt for? Lenke til kommentar
Thatssomebaadnews Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Nå fatter jeg.. Kvadratrot? Lenke til kommentar
Thatssomebaadnews Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Men da er det en oppgave igjen.. Finn overflaten av en kjegle med diameter 24cm og høyde 8,8cm. Lenke til kommentar
sureup Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Din late faen. +1 http://no.wikipedia.org/wiki/Kjegle og hvis du fortsatt ikke skjønner d så plz gi svaret til oppgaven sånn at også vi som gjør d kan se om vi gjør rett Endret 8. februar 2009 av sureup Lenke til kommentar
Thatssomebaadnews Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg er ikke lat, jeg er bare unormalt dum! Fasitsvaret er 1013,6 Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Nei, du er lat. Finn formelen (Den står i wiki-artikkelen), og legg inn tallene som du har. Regn ut. Edit: Aldri se på fasit før du har prøvd selv. Endret 8. februar 2009 av Patrick de Maar Lenke til kommentar
sureup Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Kom igjen da mann, sånne oppgaver som dette er de enkleste fordi d eneste du skal gjøre er å sette inn i formler. Bruker du formelen så får du dette: pi*12*kvadratrotenav(12^2 + 8.8^2) = ca 561cm^2 Så skal du bare ta arealet av bunnflaten som er en sirkel og legge til det: pi * 12^2 = ca452.4cm^2 Så plusser du dem sammen: 561 + 452.4 = 1013.4cm^2 edit: bare la til cm^2 edit2: og etter jeg sjekka wikipedia.no sin artikkel så ser jeg at der er det feil fordi de har glemt bunn/grunnflaten. Men uansett sånn som jeg har regna over er riktig i den engelske artikkelen så er det også riktig http://en.wikipedia.org/wiki/Cone_(geometry) Endret 8. februar 2009 av sureup Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Arealet av en kjegle er: pi*r^2+pi*r*s hvor r er radien i kjeglen og s er lengden på "bakken" mellom toppen av kjeglen og ytterkanten nederst. s finner du slik med Pytagoras' setning: s=sqrt( r^2+h^2) Hva er radien? Jo, den er halvparten av diameteren diameter/2=radius ... klarer du å sette inn tallene i formelen selv? Lenke til kommentar
sureup Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Arealet av en kjegle er: pi*r^2+pi*r*shvor r er radien i kjeglen og s er lengden på "bakken" mellom toppen av kjeglen og ytterkanten nederst. s finner du slik med Pytagoras' setning: s=sqrt( r^2+h^2) Hva er radien? Jo, den er halvparten av diameteren diameter/2=radius ... klarer du å sette inn tallene i formelen selv? Dette er jo det jeg har gjort... Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Arealet av en kjegle er: pi*r^2+pi*r*shvor r er radien i kjeglen og s er lengden på "bakken" mellom toppen av kjeglen og ytterkanten nederst. s finner du slik med Pytagoras' setning: s=sqrt( r^2+h^2) Hva er radien? Jo, den er halvparten av diameteren diameter/2=radius ... klarer du å sette inn tallene i formelen selv? Dette er jo det jeg har gjort... Så ikke posten din, leste bare 1. posten og svarte på den. Lenke til kommentar
Thatssomebaadnews Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Takk for hjelpa folkens ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå