Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre med barn som har ADHD og som har hund?

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt på 8 år med ADHD og har akuratt fått oss hund. Desverre etter hunden kom inn i bildet har han sønnen med ADHD fått mer kjeft enn vanlig fordi han ikke klarer å ta imot beskjedene vi gir han. Han klarer ikke å la hunden være i fred når vi sier han skal få fred og hisser hunden voldsomt opp. Det er viktig at han lærer seg til å la valpen få fred osv.

Er det noen av foreldrene som leser forum her som har barn med adhd og tilfeldigvis som også har hund?

Hvordan fungerer det eventuelt hos dere med barnet og hunden?

Noen tips til oss?

Endret av AllwaysWonder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvilsomt. Hadde jeg blitt møtt med en slik holdning fra mine foreldre da jeg var liten hadde jeg blitt så vrang at de måtte ha gjort seg skyldig i lovbrudd for å tekkes meg. Det er viktig å huske på at alle med AD/HD er like forskjellige som alle uten, så fokus bør være på hvorfor det han gjør er problematisk, hvordan det kan løses og om det eventuelt kan være noe å hente på generelle AD/HD-råd.

Det viktigste er nok at dere passer på at det er dere, og ikke krapylet, som blir sjef over valpen. Hvis bikkja lever på energien til en hyperaktiv unge blir det nok ingen enkel hund.

Lenke til kommentar
Null tomme trussler og høye konsekvenser?

Fikser alle barn på nullkommasvish

Vi kjører veldig streng stil med konsekvenser og diverse..Vi har streng oppdragelse.

Men av og til virker det som om han rett ogslett vil ha konsekvensene av oss.. Han hører rett og slett ikke.

Dette er veldig slitsomt for oss og vi tror det kan ikke være særlig hyggelig for han heller at han får mer kjeft enn vanlig. Det ender ofte med at vi er nødt til å ta han hardt i armen og få han til å se oss rett i øynene når vi for 10-20 gangen leverer beskjeden. Vi ønsker han skal gjøre som vi sier med en gang uten at vi må gjenta det 10-20 ganger og uten at vi er nødt til å ta han hardt i armen og få øyekontakt med han.

Det hjelper enkelte ganger, men 5 minutter etterpå kan han være tilbake til der han begynte. Han sier ofte da at han har glemt hva vi sa. Noe som hører ADHD'en til. Når dette skjer spør vi ofte om han kan gjenta setningen vi sa for å høre om han fikk med seg setningen, og vi spør om han kan forklare innholdet i beskjeden så vi vet han har forstått den. Da det er gjort går det en liten stund så er han back on the track for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Min søs og eksen hadde to hunder med en 8 årig ad/hd gutt, de lot hundene få ro ved å putte ungen på rommet sitt om han ikke fulgte ordrer og hundene i stuen med kos. Han begynte alltid å grine, var der i 5-10 min før han stakk inn i stuen og sa unnskyld og satt seg rolig ned med hundene og så på tv.

Han var ett ganske ekstremt tilfelle av ad/hd og.

Lenke til kommentar
Hvis hunden som valp ikke får ro, vil den bli urolig og stresset som voksen. Lever den tilbake til oppdretter, og prøv igjen når sønnen din er eldre, og mer voksen i oppførselen :)

Må faktisk si meg enig i dette. Husk at du har et ansvar for hundens liv og velbehag.

Endret av Zlash
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...