Gå til innhold

Hvorfor legger de ned 50 % av leketøysbutikkene i Kina når eksporten økte med 1,8% i 2008?

nick122147

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg med å forstå noe grunnleggende?

Jeg leser økonominyheter om finanskrisen, men synes endel artikler presenterer nyhetene på en måte som gjør at jeg ikke forstår det grunnleggende.

Et eksempler:

Artikkel på nrk.no lørdag (http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6470120) sier at 50% av leketøysfabrikkene i Kina er lagt ned, men at eksporten økte med 1,8% i 2008. De viser til at eksporten økte med 20% i 2007. Hvordan kan de stenge halvparten av fabrikkene hvis de skal lage omtrent samme kvantitet som året før? Det kan jo selvfølgelig være at de regner med en nedgang i eksport på 50% i 2009, men det virker ikke sånn av artikkelen.

Er det fordi mange av fabrikkene produserte mer enn de solgte i 2008 fordi de regnet med at eksporten skulle stige mer enn det gjorde?

Hva menes egentlig med eksportveksten? Er det et tall som viser til

1) Hvor mange kontainere man eksporterer (kvantitet)

2) Salgssum

3) Overskudded man sitter igjen med

Kan man evt ha en veldig høy eksportvekst men ha et mindre overskudd enn året før, hvis utgiftene er mye høyere enn året før?

Steinar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bare for å presisere litt først..

Kvantitet = "dårlig kvalitet" -men kanskje i større og billigere opplag..

Kvantum = Mengen..

Det kan jo være at leketøy solgte bra i starten, men stagnerte veldig, og gikk i minus i andre halvr, eller siste tertial, da krisen begynte å ramme inn.. Oljeprisen var rekordhøy i sommer, noe som kanskje gjorde til at eksporten ble mindre lønnsom.. (noe som ikke er tilfellet i februar 2009 lenger..)

Lenke til kommentar
Kan noen hjelpe meg med å forstå noe grunnleggende?

Jeg leser økonominyheter om finanskrisen, men synes endel artikler presenterer nyhetene på en måte som gjør at jeg ikke forstår det grunnleggende.

Det er et vanlig fenomen når mediene, særlig massemediene, rapporterer om økonomiske forhold.

Men litt om det du spør om.

Selv om eksporten faktisk øker så kan innenlandsk etterspørsel falle, slik at samlet produksjon er for stor.

Og/eller at tidligere investeringer har vist seg å være for store og fremtidsutsiktene ikke forsvarer tilgjengelige produksjonskapasitet. (sunk cost).

Lenke til kommentar
Hva menes egentlig med eksportveksten? Er det et tall som viser til

Salgssum.

Kan man evt ha en veldig høy eksportvekst men ha et mindre overskudd enn året før, hvis utgiftene er mye høyere enn året før?

Jada. Bare å bruke masse penger det, så er det fullt mulig å få redusert overskuddet.

Enkle hypoteser om sammenhengene her: (i) forventning om nedgang i fremtidig salg, (ii) kortsiktig finansiering fabrikkene ikke har klart å rullere, som har ført til konkurs, (iii) antallet fabrikker var i utgangspunktet for høyt, men ville gått greit om veksten fortsatte, (iv) gradvis økning i fabrikkstørrelse, som gjør at færre fabrikker er optimalt.

At man ikke egentlig forstår hva artikkelen dreier seg om betyr stort sett at journalisten heller ikke har tatt poenget.

Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg skjønner litt bedre hvordan tallene kan stemme nå. Men jeg ser jo også muligheten for at noe av tallene rett og slett kan bety feks overgang til større fabrikker, noe som er naturlig og ville kanskje skjedd finanskrise eller ei.

Idag støtte jeg på en annen NRK artikkel som jeg synes er uklar.

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6488125

Det står først at norsk økonomi krympet med 0,2 prosent i 2008. "Norsk økonomi krympet med 0,2 prosent i fjor. I år blir fallet i den samlede produksjonen langt verre, spår Statistisk Sentralbyrå."

Så står det at veksten avtok i 2008. "Fastlandsøkonomien i Norge har vært i sterk vekst i flere år, men veksten avtok i 2008. Foreløpig beregning ligger på en stigning på 2,4 prosent fra året før."

Så hva er riktig? stigning på 2,4 eller tilbake 0,2?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...