Gå til innhold

CPU konstant på 60% load etter bytte av skjermkort

Anbefalte innlegg

Har forsøkt å oppgradere en AMD64 4000+ maskin med 2 Gb ram med et ATI HD 3650 grafikkort. Resultatet ble at alt gikk fryktelig tregt. Bare det å åpne firefox tok to minutter. Tenkte først det var driverfeil, men etter å ha installert og avinstallert alt mellom himmel og jord formatterte jeg og installerte XP på nytt. Samme problem meldte seg. Maskina er fryktelig treg. Task manager viser at CPU står på 60-70% load, og dette er underlig, for den samme manageren sier at 99% er system idle under "processes".

Har koblet fra alt usb-utstyr uten at det har hjulpet.

Hovedkortet er et foxconn 761GXK8MB, Crative X-fi lydkort.

Hva kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva heter prosessen som tar de 60% da?

Det er jo det som er problemet. Der ingen prosesser som tar 60%. 99% er idle. Likevel vider prossormålegreia at den er på 60% load. Selv om ingen tar kraft. Høres det rart ut? Det synes jeg også, det er derfor jeg spør her.

Lenke til kommentar

Det jeg vil anta siden du har ren XP som utelukker spyware er at du har drivertrøbbel.

I oppgavebehandling går til til Ytelse's tabben og deretter til Vis menyen.

Her under skal du hake av for "Vis kerneltider" eller noe lignende (Er vell valg nr 4 tror jeg, har engelsk XP X64 selv akkurat nå) og sjekk grafen.

Om det er den røde som skyter til værs så vet du at problemet ligger i kernel delen.

Og når slikt skjer er det som oftest en driver konflikt eller hardware konflikt ett eller annet sted, det du burde gjøre da er å legge inn drivere selektivt og sjekke etter dette og straks du legger inn den som skaper problemet så har du funnet synderen.

Sist jeg hadde problemet var det for at jeg hadde tvunget inn en Omega driver på laptopen sitt skjermkort noe som funket bra men enkelte ganger skjøt CPU forbruket i været med 100% forbruk.

Lenke til kommentar

Takk for tipset. Det er den røde grafen som skyter i været, og det er sannsynligvis driverene som er problemet for problemene oppstår i det Catalyst-driverne blir installert.

Men hvilke andre drivere skal man bruke? Har prøvd å legge inn eldre drivere uten at det hjelper. Tydeligvis er det noe som er i konflikt her, men er det noen god måte å finne ut hva? Lukter det bytte av hovedkort her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...