Euklid Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Med gratis lån, hadde man fått katastrofale tilstander. Det er jo folks overbelåning som har fått verden inn i denne krisen til å begynne med! Nja, 0% nominell rente fra sentralbankens side er ikke nødvendigvis strake veien til en gjeldsspiral uten sidestykke, legg på rentemarginer, risikotillegg osv så blir nominelle utlånsrenter små, men positive. Og om investeringsalternativene bare er dårlige nok er det ikke så mye å ta opp lån etter. Uten at jeg tror noe av dette er særlig realistisk. [Når Hr Rygg regjerte som verst i sentralbanken gikk man for øvrig fra ca. -30% realrenter til +40% på noen få år – den gangen visste man å lage en skikkelig rentesmell! Dagens lek fremstår nærmest som tidtrøyte i forhold. ] Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Det er nesten domedagsspådommer Lansky kommer med. Selv om jeg ikke har like mye peiling på hvordan fremtiden kommer å se ut tror jeg ikke binding av renten er noe vi kommer å gjøre. Selv om renten går mer nedover. Da renta var på det høyeste for oss (7%), klarte vi likevel å betale på vårt lån uten større problemer. Dette forutsatt at vi begge i husholdningen er i jobb selvsagt. Dessuten har vi ikke så ekstremt mye i lån, ca 1,3mill. Og vi har vel litt over 700k inntekt i året samlet. Vi ser og merker at renten går nedover nå, men vi velger likevel ikke å binde renten. Det vi gjør isteden er å betale det samme terminbeløpet som da renten var på 7%, om ikke mer. Det er vel noe du ikke kan gjøre dersom du binder renten? Jeg mener enda at takler du ikke en renteoppgang, eller sover du dårlig av frykt for at renten skal gå opp. Da først skal du binde den. Sover du godt og tenker at du klarer en høy rente ser jeg ingen grunn til å binde den. Men det er hva jeg synes ... Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Da først skal du binde den. Sover du godt og tenker at du klarer en høy rente ser jeg ingen grunn til å binde den. Men det er hva jeg synes ... Dette er det du synes, og det de aller fleste nordmenn synes – med begrenset empirisk støtte. Det finnes gode grunner til å binde renten, som nevnt tidligere i tråden. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Kjenner at isen i magen begynner å smelte, og siden jeg nå betaler litt under 5 000,- i mnd på lånet mitt så vurdere jeg å gå til DNB Nor (Banken min) og høre hva de kan gi meg. Får jeg bindt den på 4,50% eller noe slikt, eller alt under 5% så tror jeg vil sove mye bedre. Siden jeg også står helt alene med lånet mitt og tjener ca 20k i mnd og har tilsammen 10k i lån+husleie. Får tenke litt på det hvertfall. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Men det er et underliggende poeng det er verdt å ikke overse – at man ved å vedde på at det lønner seg å utsette beslutningen om fastrente implisitt vedder på at man vet bedre enn banken. Det kan selvfølgelig hende, men det kan jo være greit å i alle fall være bevisst på hva forventningshypotesen dreier seg om før man gjør for mye rare krumspring i markedet. Ved å i det hele tatt inngå en fastrenteavtale kan man jo si at man implisitt vedder på at man vet bedre enn banken. Fastrenten er jo satt slik at banken beregner at de vil tjene mer på at du binder renten enn på at man holder den flytende. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Forventes det at fastrenten til Lånekassen synker neste gang den fastsettes (1.juni med virkningsdato 1. juli) ? De fastsatte den for 1 måned siden til 3.5 /4.0/4.7 for 3/5/10 år med virkningsdato 1. april. Fra Lånekassens sider: Den 3/5/10-årige faste renten er knyttet opp mot rentenivået på statsobligasjoner med lang gjenstående løpetid (3/5/10 år). Mellom observasjonsperioden og virkningsperioden er det en måned. Gjennomsnittsrenten i november, februar, mai og august er grunnlaget for den faste renten i hhv. 1. kvartal, 2. kvartal, 3. kvartal og 4. kvartal. En rentemargin på én prosent, til delvis dekning av administrasjonskostnader og tap, kommer i tillegg. Lenke til kommentar
virgule82 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Forventes det at fastrenten til Lånekassen synker neste gang den fastsettes (1.juni med virkningsdato 1. juli) ?De fastsatte den for 1 måned siden til 3.5 /4.0/4.7 for 3/5/10 år med virkningsdato 1. april. Tror ikke at de senker den noe særlig, kanskje med unntak for tre-års bindingstid hvis økonomien fortsetter å forverre seg. Fastrenten er allerede historisk lav, vurderer sterkt å binde den selv. Lenke til kommentar
Cyrus664 Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Vurderer selv å binde renten på studielånet. Fikk også brev fra banken i dag. Fra 5. mai går renten på boliglånet ned med ytterligere 0,4%. Betaler da bare 2800 i måneden Vurderer å binde den også. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Vurderer selv å binde renten på studielånet. Fikk også brev fra banken i dag. Fra 5. mai går renten på boliglånet ned med ytterligere 0,4%. Betaler da bare 2800 i måneden Vurderer å binde den også. For dere som tenker på å binde, husk fristen er 10. april. Bandt renta på studilånet i dag jeg, 3,5% på 3 år. Er generelt i mot å fastrente men med 3,5% kan man ikke tape mye, selv med styringsrente på 0% vil jo lånerenten blir nesten 2% og det kan nesten bare skje i teorien. Lenke til kommentar
mrmattis Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Er så skeptisk også, har litt lyst å binde renten siden jeg sleit veldig når den var på sitt høyeste og sånn renten er nå så klarer jeg meg mye bedre økonomisk. Leste den linken om fordelene og ulempene og ble bare mer usikker. Jeg valgte å inngå en 10års avtale sist uke, til 4,95%. Låste 2 millioner av totalt 2,4 millioner i gjeld. Tror ikke jeg "tjener" på dette, men jeg får mer forutsigbar økonomi og "sover bedre"... Greit å sikre seg når man er alene om gjeldsansvaret.... Ser ut som jeg traff bunnen rimelig godt med tanke på 10 års bindingstid. Nå er tilsvarende hos Nordea 5,25%. Kan vel i prinsippet gå å løse inn lånet, samt få noen kroner igjen..... Nå har jeg i hvertfall trygghet fremover.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå