KS Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg kan tenke meg at Lånet til nordea har 1. pri, og at lånet er innenfor 80% av verdi, slik kravet er i flg Noredas nettsider, Lenke til kommentar
Loko Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg ville ha tatt kontakt med en takstmann og bedt om en ny verdivurdering av huset. Da kan det hende at det har vært en stor verdistigning på huset slik at du kommer deg innenfor 60% på lånet. Da vil du få bankens gunstigste rente. Lenke til kommentar
kintii Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg kan tenke meg at Lånet til nordea har 1. pri, og at lånet er innenfor 80% av verdi, slik kravet er i flg Noredas nettsider, nordea har 1 pri ja. men lånet er ca 90% av husets verdi. men banken sa alikevel at jeg kunne få 3,6% på 3 år i fastrente. det er vel ikke så galt det? og ja, det blir nok takst etterhvert ja. men skal bare få pusset ferdig de rommene jeg holder på å pusse opp Lenke til kommentar
Waco Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Valgte i dag å låse renten, boligens verdi er 2.250.000, kjøpte huset for 2.480.000 så har lån på over 100%, fikk 3.65% fastrente i 3år. Når renten var på 7% var det hardt men vi overlevde, utrolig betryggendes å ha sikker økonomi i 3år framover, slippe å krangle rente 1-2 ganger i mnd. Låste renten fordi vi ikke orker en ny rentetopp på 7-8++%. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Kan tro det vil bedre nattesøvnen deres ja. Kommer selv til å prøve å vente litt lengre og så kanskje dra til banken å høre med de, har forresten DNB Nor. Lenke til kommentar
KS Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Har blitt enda mer overbevist om at man kan velge å vente med å binde renten. Denne ukens dårlige nyheter og SSBs siste prognose tilsier at det tar tid før økonomien snur. Med vente mener jeg 3-6 mnd, så får man vurdere på nytt da. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Har blitt enda mer overbevist om at man kan velge å vente med å binde renten. Denne ukens dårlige nyheter og SSBs siste prognose tilsier at det tar tid før økonomien snur. Med vente mener jeg 3-6 mnd, så får man vurdere på nytt da. Selvsagt vil den flytende renten gå lavere, men banken ser på bindingsperioden når de beregner et fastrentetilbud. Når renten er på vei opp, har fastrenta skutt i været for lenge siden. Lenke til kommentar
KS Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Du overser poenget. Med flere dystre nyheter betyr det at den flytende renten kan gå enda lavere og/eller holdes lavere enda lengre enn det dagens priser gir inntrykk av. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Men det er et underliggende poeng det er verdt å ikke overse – at man ved å vedde på at det lønner seg å utsette beslutningen om fastrente implisitt vedder på at man vet bedre enn banken. Det kan selvfølgelig hende, men det kan jo være greit å i alle fall være bevisst på hva forventningshypotesen dreier seg om før man gjør for mye rare krumspring i markedet. Lenke til kommentar
KS Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Det er ikke slik at dagens fastrente tilbyr en unik sjanse som kommer til å glippe snart om du ikke slår til i dag. Det er mye uro, rentebanen på flytende peker fortsatt nedover og siden denne tråden ble startet har uroen tiltatt. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Kan selvfølgelig godt hende det er lønnsomt å vente. Poenget er vel hvor mye man vet om lønnsomheten av å vente/binde, eventuelt hvor mye man vet om størrelsen på lønnsomheten kontra størrelsen på risikoen man påtar seg ved å ikke ha fastrente. Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Absolutt bind renta nå, om du har lån! På høsten vil vi få en helt annen realitet enn nå. Da vil rentene starte å gå i været, dette grunnet den store inflasjonen som kommer i kjølvannet av krisepakkene. "There is no such thing as a free lunch", som det så fint heter. Det at sentralbanken i USA og Norge trykker opp penger i hopetall gjennom krisepakker - er helt åpenbart at vil koste oss dyrt på inflasjonsfronten. Denne tråden handler ikke om krisepakker, men dette er sosialisme av verste sort - som vi vanlige innbyggere er de som må betale regningen for denne krisen. Det er forkastelig at vi skal ta regningen for bedrifter som burde gått konk! Å binde renta nå, er noe av det smarteste du kan gjøre i ditt liv. Så kan du takke meg senere, for å spare deg en drøss med penger. Det er vanskelig å forestille seg for folk i dag, men man vil få en rente som går i været fra høsten/årsskiftet. Da snakker vi ikke om småtteri, da snakker vi om en betydelig økning. Dette er noe sentralbankene MÅ gjøre for å demme opp for den kommende inflasjonen. Uansett hvor ille økonomien går. Ikke vent - gjør det nå. Man vil helt sikkert se bankene sette opp fastrenten om ikke lenge til. Den kommer bare til å øke og øke i takt med at bankene innser at man vil få den uunngåelige store inflasjonen. Jeg føler meg sikker på at fastrenten vil gå opp utpå våren. Så ingen grunn til å vente. Om 1 1/2-3 år fra nå, kan vi ha 12-20% rente. Det høres helt virkelighetsfjernt og absurd ut i skrivende stund, men tro meg, dette kommer! Bind helst i 5-10 år om du kan det. Hvis du nå binder renta, kan du se boliglånet ditt bli spist opp av inflasjonen. De som ikke har lån eller har nedbetalt det - er de som straffes aller hardest av krisepakkene. De mest ansvarlige tar den største regningen. Herunder studenter (som meg selv) og fattige. Pengene vi sitter på vil gå en del ned i verdi grunnet inflasjonen. Unnskyld banningen - men det er for jævlig! Endret 26. februar 2009 av Lansky Lenke til kommentar
KS Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Om 1 1/2-3 år fra nå, kan vi ha 12-20% rente. Det høres helt virkelighetsfjernt og absurd ut i skrivende stund, men tro meg, dette kommer! Enig, helt virkelighetsfjernt! Lenke til kommentar
KS Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 "Siden forrige rentebane har økonomien blitt langt verre enn Norges Bank har ventet. Derfor vil Gjedrem kutte renten lenger ned enn tidligere antatt, tror sjefanalytiker Erik Bruce i Nordea." Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 "Siden forrige rentebane har økonomien blitt langt verre enn Norges Bank har ventet. Derfor vil Gjedrem kutte renten lenger ned enn tidligere antatt, tror sjefanalytiker Erik Bruce i Nordea." Nå har jeg sagt mitt, å gidder ikke "overtale" noen. Det er flere dyktige folk som sier det samme som meg. Dette er folk som spådde denne krisen - noe "alle" sa var umulig. Personer som Peter Schiff ble jo ledd av da han kom med sine spådommer. Ja, direkte ledd av. Men man ser i etterkant at han traff - å det ufattelig godt - mens de andre bommet fullstendig. Grunnen til at jeg siterer deg på denne, er at man ikke burde høre på disse nisse-analytikerne. Følger man med på hva de har spådd i fortiden, så ser man hvor ille de bommer. Mye på grunn av inkompetanse, nærsynthet og et utgangspunkt i en rotten økonomi. Det jeg mener med det siste, er at økonomien faktisk har levd over evne - over bærekraftig nivå - i mange år. Den virkelighetsforståelsen mange analytikere har, tar utgangspunkt og grunnlag i denne boble-økonomien. Denne krisen vil snu mye på hodet! Den kraftige inflasjonen kommer, å den vil starte allerede til høsten/årsskiftet. Gjedrem vil bli tvunget til å sette renta opp kraftig med den. Jeg tror bankene snart innser hva som vil komme, selv om det kan ta helt til sommeren før de gjør det. Herunder vil de sette opp fastrentelånet, på tross av at rentene nå i det korte løp fort kan gå mer ned til våren. Men det er meget kortsiktig å bare se til våren, slik Bruce og andre gjør. Det er jo de neste årene man må se hen til! I USA er det uunngåelig at de vil få en hyperinflasjon, her er det uunngåelig at vi vil få en kraftig inflasjon. Kjøpekraften per krone vil falle solid i verdi. Men vi kan gjerne vente å se til høsten/årsskiftet hvem som får rett! Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg har en fornemmelse av at det kommer en kraftig, veldig manisk økonomisk opptur med bulder, brak og inflasjon. Lenke til kommentar
k1mzor Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Hvordan fungerer dette med låsing av renter? Var snakk om at renta skulle komme ned mot 0% i tiden som kommer. Vil dette si at jeg i praksis kan låse renter på alt jeg har av lån og betale 0% rente? Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Hvordan fungerer dette med låsing av renter? Var snakk om at renta skulle komme ned mot 0% i tiden som kommer. Vil dette si at jeg i praksis kan låse renter på alt jeg har av lån og betale 0% rente? Nå må du ikke være dum! Dette kommer ikke til å skje, vi får ikke "0-renter" her i Norge - noe som vil si at Sentralbanken låner sine penger ut nærmest gratis til bankene. Bankene beregner seg jo frem til hvilken rente de låner ut for. Dette gjennom risk-beregning osv. Men når renta er lav, så er økonomien i elendig stand. Dette er noe som bankene må ta i sine beregninger! Folk vil miste jobbene sine, lån blir misligholdt... Å bankene har jo i mange tilfeller pant i boliger. Dersom boliger faller i verdi, så er dette et stort problem for bankene - fordi de kanskje ikke får dekning for kravene sine dersom mennesker misligholder sine lån. Da har jeg kommet med noen korte tanker. Men du burde jo tenke deg litt om! Med gratis lån, hadde man fått katastrofale tilstander. Det er jo folks overbelåning som har fått verden inn i denne krisen til å begynne med! Lenke til kommentar
k1mzor Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Grunnen til at jeg spør og lurer er fordi jeg ikke har noe som helst peiling på dette. 0% rente er nok ikke så sannsynelig nei men at den havner på 1-2 er ikke så utenkelig. Men jeg fikk ikke helt svar på spørsmål om man kan låse renta på alle lån og betale så som så mye rente. Hvor lenge kan man holde renta låst? Endret 25. mars 2009 av k1mzor Lenke til kommentar
kdog Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Grunnen til at jeg spør og lurer er fordi jeg ikke har noe som helst peiling på dette. 0% rente er nok ikke så sannsynelig nei men at den havner på 1-2 er ikke så utenkelig. Men jeg fikk ikke helt svar på spørsmål om man kan låse renta på alle lån og betale så som så mye rente. Hvor lenge kan man holde renta låst? prøv fastrente i google. Man låser ikke bare den flytende renta akkurat når det passer, man får et tilbud med en bestemt periode, og en rente banken tror de vil tjene penger på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå