3llen Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hei, jeg bare lurte på en ting. Jeg har et nikon D80 speilreflekskamera, og skal ta bilde av en som railer på ski. Det vil da være mørkt ute, men vi skal ha en lampe og blitz. Derfor lurte jeg på hvaslags modus og lukkertid jeg skulle bruke? Med tanke på at han som står på ski vil bevege seg fort, og det er mørkt. :-) Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg vil anta en litt lang lukkertid til å få med litt bakgrunnslys å la blitzen fryse motivet ditt. Vil anbefale å lese denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1062467 Ikke det samme, men tror prinsippene vil bli mye av det samme. Lenke til kommentar
3llen Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg vil anta en litt lang lukkertid til å få med litt bakgrunnslys å la blitzen fryse motivet ditt. Vil anbefale å lese denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1062467 Ikke det samme, men tror prinsippene vil bli mye av det samme. Tusen takk, jeg skal lese litt på den tråden Tar fortsatt imot tips!! Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Dette prøvde jeg i helgen, på Snow Show i Ålsheia. Det snødde relativt mye, det var dårlig, men litt, belysning fra trekket. Utstyret jeg hadde var 18-55/3.5-5.6 + SB-400 @ D60. Jeg hadde ikke stativ, noe jeg fant ut at jeg burde hatt(anbefales, som kule-ku sier i tidligere post). EXIF på de fleste bildene hadde jeg: S modus(lukkerhastiget prioritet), ISO 800, 1/200sec, Flash DID fire. Jeg fikk veldig få bra bilder. Fallende snø fra himmelen + blitz på kameraet direkte mot motivet = masse alt for lys snø og motivet får ikke oppmerksomheten. Eksempel bilde: (Superman + Frontflip) EXIF: ISO 800, 1/200, ƒ3.5, Flash på kamera Anbefalinger: Ha på lukker-prioritet(S) modus. Har du en ekstern blitz(ikke kompakt, noe slik som SB-800 e.l.), ta på trådløs modus, og still den på den ene siden av railen(1.5-2m fra railen, evnt. på et stativ, eller få en til å holde den. Kjedeligste jobben du kan få) og ha en blitz på kameraet(evnt. den innebygde blitzen) og sett deg på andre siden av railen. Jeg var så heldig å få et bilde hvor jeg sto på andre siden av railen av en annen fotograf, og begge hadde blitz på i samme millisekund, og det viser det jeg mener. Ikke noe bra bilde i det hele tatt, men det er bare sånn at du kan se hva jeg mener: PS: Still inn fokusen på forhånd og sett på AF-M(manuell fokusering), så du slipper å ikke få tatt bilde, pga. kameraet fokuserer. Øyjor'n Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Tok noen bilder av nevøene mine her om dagen, hadde 3 stk SB600 plassert ut, 2 i front på hver sin side og 1 bak for å få litt dybde, løste dem ut med CLS fra den interne blitsen. Blitsene plasserte jeg slik at de traff akkurat der de kom av hoppet i bakken og ble veldig fornøyd med de bildene, fikk ikke all den snøen som du ser i posten over her iogmed at blitzene stod plassert langt foran kamera. Prøv å sett SB600'n i trådløs modus og sett kamera i commander mode og sett blitzen relativt nært motivet/der du vet det vil være. Lenke til kommentar
3llen Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Dette prøvde jeg i helgen, på Snow Show i Ålsheia. Det snødde relativt mye, det var dårlig, men litt, belysning fra trekket. Utstyret jeg hadde var 18-55/3.5-5.6 + SB-400 @ D60. Jeg hadde ikke stativ, noe jeg fant ut at jeg burde hatt(anbefales, som kule-ku sier i tidligere post). EXIF på de fleste bildene hadde jeg: S modus(lukkerhastiget prioritet), ISO 800, 1/200sec, Flash DID fire. Jeg fikk veldig få bra bilder. Fallende snø fra himmelen + blitz på kameraet direkte mot motivet = masse alt for lys snø og motivet får ikke oppmerksomheten. Eksempel bilde: (Superman + Frontflip) EXIF: ISO 800, 1/200, ƒ3.5, Flash på kamera Anbefalinger: Ha på lukker-prioritet(S) modus. Har du en ekstern blitz(ikke kompakt, noe slik som SB-800 e.l.), ta på trådløs modus, og still den på den ene siden av railen(1.5-2m fra railen, evnt. på et stativ, eller få en til å holde den. Kjedeligste jobben du kan få) og ha en blitz på kameraet(evnt. den innebygde blitzen) og sett deg på andre siden av railen. Jeg var så heldig å få et bilde hvor jeg sto på andre siden av railen av en annen fotograf, og begge hadde blitz på i samme millisekund, og det viser det jeg mener. Ikke noe bra bilde i det hele tatt, men det er bare sånn at du kan se hva jeg mener: PS: Still inn fokusen på forhånd og sett på AF-M(manuell fokusering), så du slipper å ikke få tatt bilde, pga. kameraet fokuserer. Øyjor'n Tusen hjertlig takk for dette svaret, det var til stor hjelp. Jeg har stativ (slik at en person slipper og holde), ekstern blitz, og jeg kan låne broren min sin fjernkontroll, då satser på at dette blir bra, jeg gleder meg til å prøve. Ps; jeg likte bildene dine Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Blits og snøvær er dårlig kombinasjon. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Gi disse bildene til en troende, det var da fæltså mange orbs der Må jo bare le litt: http://altnett.ning.com/group/orbs Blits på kameraet duger ihvertfall ikke til snøbilder, ikke det at det duger til så mye uansett. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Blits og snøvær er dårlig kombinasjon. Det blir nødvendigvis såååå galt når blitsen er ekstern og står litt unna kameraet. Det ser vi jo på bilde nr 2 - hadde Øyjorn kjørt off-camera flash han også, så hadde det blitt et kongebilde! Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Gi disse bildene til en troende, det var da fæltså mange orbs der Må jo bare le litt: http://altnett.ning.com/group/orbs Blits på kameraet duger ihvertfall ikke til snøbilder, ikke det at det duger til så mye uansett. Det duger til en masse...! Men akkurat i snøvær er det ganske bajs. Lenke til kommentar
3llen Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Okej, tusen takk for alle tilbakemeldingen!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå