Gå til innhold

Nytt vidvinkel og makro til pentax k20d?

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til hvilke objektiver jeg skal kjøpe fremover. Kjøpte Pentax k20d for 2 uker siden, og må si at jeg virkelig har blitt bitt av basillen. Dette er mitt første speilrefleks og må si meg veldig fornøyd med kameraet.

Kjøpte pakken med kit objektivet (18-55mm f/3,5-5,6.) Min far har også pentax med samme objektivet som meg + 50-200mm, så føler ikke for å kjøpe tele objektiv med det samme. Har også kjøpt et ordentlig stativ slik at jeg for brukt lange lukkerhastigheter.

Så til spørsmålene:

Makro-objektiv: Har sett litt på Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro for Pentax. Jeg kommer ikke til å drive noe spesielt med macro fotografi, men det kunne vært morsomt å eksperimentere litt med. I hvertfall ha mulighet til å ta noen ordentlig macro bilder.

Ser jo at det er en del telezoomene som også har makro funksjon, er noen av de til å anbefales? Hvis jeg først skal kjøpe en telezoom (med makro), så må det være opptil 300mm for at det skal være noe vits føler jeg. For jeg har jo 50-200mm som jeg allerede kan låne.

Vidvinkel: Her sett veldig på Tamron SP AF 10-24MM F/3.5-4.5 DI II LD ASPHERICAL (IF) for Pentax noen som har dette objektivet og kan anbefale det? Kommer vel for det meste til å bli brukt til landskaps/naturbilder.

Som dere sikkert skjønner har jeg ikke så veldig peiling på foto, så kunne trengt litt hjelp. Etter 2 uker med fotografering så er det faktisk et makro objektiv jeg savner mest.

Hadde vært veldig fint med innspill og forslag, da jeg er veldig ny i gamet. Jeg driver fortsatt å eksperimenterer som sagt, men merker at det kommer til å bli mest stativ bilder ute og håndholdt inne.

Takker for alle svar som måtte komme;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tamron 90mm fungerer svært bra for meg. Sigma 105mm og Pentax 100mm er minst like gode optisk, og prisen påvirker hovedsaklig byggekvalitetsfølelse. Dersom du vil nært innpå insekter og lignende er Sigma 150mm et godt valg.

Jeg har ingen anelse om hvor god makrofunksjonen er på telezoom.

Lenke til kommentar

Tamron 90mm f/2.8 1:1 makro

Tamron koster kun 2999kr. hos Japanphoto, samme pris i butikk og på nett. Kjøpte min på torsdag.

Sigma 105mm f/2.8 1:1 makro er også god koster ca. 4300kr.

Pentax 100mm f/2.8 1:1 makro koster 4500kr. og er ikke like god som Sigma og Tamron.

Sigma 150mm f/2.8 1:1 makro finnes ikke med Pentax fatning, 180mm f/3.5 gjør det.

70-300mm makro er som regel 1:2 eller 1:3 makro, ikke 1:1.

Med tanke på pris og kvalitet er Tamron ett godt valg.

God til blomster, insekter(som ikke er lettskremte) og portrett.

Tamron 10-24mm er ikke kommet med Pentax fatning ennå.

Sigma 10-20mm får du fortsatt til 3499kr.

Pentax 12-24mm får du fra Canada til litt over 4000kr.

Jeg kjøpte min fra Canada, kostet meg 4100kr. Japanphoto tar 7000kr.

Jeg kjøper SDM objektivene fra Japanphoto og alle de andre fra Canada eller Hong Kong(kjøper kun Pentax fra utlandet, Tamron/Sigma kjøpes i Norge).

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Husk på at 300mm i makromodus er ikke spesielt god, for det første så som regel ikke kvaliteten så god. Men du er nesten avhengig av stativ pga brennvidden og den korte avstanden. Det er jo heller ikke ekte makro siden det ikke er mer enn 1:2.

Men du kan likevel ha det ganske gøy med en slik løsning ;)

Lenke til kommentar

Takker for svar, da tror jeg det blir å gå til nærmeste japanfoto neste lønningsdag og kjøpe tamron 90mm makro;)

For se litt nærmere på vidvinkel linser, vet ikke om jeg trenger så veldig mye mindre en 18mm uansett. Vurdere å kanskje bytte ut kit objektivet med en tamron 17-50mm f2.8 som også har fått gode omtaler. Er det så stor forskjell at det er verdt å bytte ut 18-55mm f/3.5-5.6 mot tamron objektivet?

Det er ikke noe som haster i hvertfall. Skal se litt nærmere på filtere og litt andre ting får jeg går til innkjøp av et objektiv til.

Lenke til kommentar
Takker for svar, da tror jeg det blir å gå til nærmeste japanfoto neste lønningsdag og kjøpe tamron 90mm makro;)

For se litt nærmere på vidvinkel linser, vet ikke om jeg trenger så veldig mye mindre en 18mm uansett. Vurdere å kanskje bytte ut kit objektivet med en tamron 17-50mm f2.8 som også har fått gode omtaler. Er det så stor forskjell at det er verdt å bytte ut 18-55mm f/3.5-5.6 mot tamron objektivet?

Det er ikke noe som haster i hvertfall. Skal se litt nærmere på filtere og litt andre ting får jeg går til innkjøp av et objektiv til.

Jeg har Samsung GX-10 (samme som Pentax K10D) 18-55mm og Tamron 17-50mm F2.8. Jeg synes det var verdt å bytte, F2.8 gir fire ganger så rask lukkertid som f5.6, og objektivet gir finere farger og er skarpere. Veldig godt objektiv.

Men tror jeg hadde kjøpt skikkelig vidvinkel først, men nå trenger jeg noe som er videre enn 17:P Hvis du ikke trenger det, så er det bare å kjøpe ;)

Ellers kan det også være lurt å se litt på Pentax DA* 16-50mm, den er en del dyrere, men du får værtetting, bedre byggkvalitet, QS-fokus og SDM-motor. Om det er verdt å beltale så mye ekstra for er jo opp til deg, men likevel lurt å ta en titt.

Lenke til kommentar
Makro-objektiv: Har sett litt på Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro for Pentax.

Tamron 90mm er et godt objektiv, men etter min mening er Sigma 70mm ennå bedre. Sammenlign disse to her:

Sigma 70mm

Tamron 90mm

Jeg har ikke prøvd Tamronen selv men mener testen taler for seg selv. Sigmaen er jeg særdeles fornøyd med. Utrolig sylskarp og svært bra byggekvalitet. Brennvidden passer meg bedre enn 90mm fordi 70mm er mer gunstig til portretter. Nå skal det sies at jeg ikke driver med insektfoto. Da ville jeg heller drømt om dyre objektiver som Sigma 180mm og Tamron 180mm, men realistisk falt på enten Sigma 105mm eller Pentax 100mm f/3,5.

Ser jo at det er en del telezoomene som også har makro funksjon, er noen av de til å anbefales?

Nei. De har langt dårligere makrofunksjon. Dvs. vanligvis 0,25x - 0,45x forstørrelse i stedet for 1,0x forstørrelse som skikkelige makroobjektiver har. Forstørrelsen på 0,25x - 0,45x gjelder kun største brennvidde. På mindre brennvidde blir forstørrelsen ennå mindre. På største brennvidde er skarpheten langt dårligere enn på de uten zoom, og ofte er også blenderåpningen mindre.

Vidvinkel: Her sett veldig på Tamron SP AF 10-24MM F/3.5-4.5 DI II LD ASPHERICAL (IF) for Pentax noen som har dette objektivet og kan anbefale det? Kommer vel for det meste til å bli brukt til landskaps/naturbilder.

Den er ganske ny og ennå ikke tilgjengelig her til lands. Jeg har heller ikke sett noen tester av den ennå så det blir i så fall litt gambling.

Tamron 10-24mm er ikke kommet med Pentax fatning ennå.

Den finnes, men har bare ikke kommet hit til landet ennå. (Link til prisguiden finner du i første innlegg)

Lenke til kommentar

Tamron 10-24mm har kommet ut til Nikon, ikke Pentax.

10-24mm har stått oppført med pris i guiden i flere måneder nå, objektivet har lansering i feb./mars, kanskje?

Den er ikke tilgjengelig hos Adorama, B&H, ebay eller Amazon.

Fra Tamrons sider:

Canon - Coming Soon

Nikon with Built-In-Motor- Available

Pentax - Coming Soon

Sony - Coming Soon

Det har vært en "test light" av en blogger kar. Han sammenligner Tamron 10-24 og Sigma 10-20, mulig han har ett dårlig eksemplar av Tamron 10-24? Han bruker Nikon D300 i testen. Du kan lese mer i tråden "Vidvinkel til Pentax".

Sigma 10-20mm er ett godt altarnativ til Pentax 12-24mm. Jeg valgte Pentax p.g.a. at den går til 24mm. Men den produserer mye CA iforhold til Sigma. Du får redusert CA i LR og PS, men det er noe dritt.

Test av Pentax DA 12-24mm

Test av Sigma 10-20mm

Edit: Du har 18-55mm AL II som er ett godt objektiv, trenger du noe som er lyssterkt så kan jeg anbefale FA 35/2. God fra f/2 -->

Test ebay1 ebay2 foto.no

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...