Gå til innhold

Finner ikke harddisk å formatere

ipi

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt til å reinstallere XP på en gammel datamaskin. Problemet er at den ikke finner noen harddisk når jeg booter fra disk. Ellers fungerer datamaskinen helt fint når den starter opp, og det er ikke noe problem å bruke harddisken i seg selv. Har sjekket at den er riktig koblet til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom BIOS finner alle HD'ene som den skal, er det nok slik at du sitter på en litt spesiell HD som Win XP ikke har innbygget driver for. Har du prøvd med en annen harddisk som du vet fungerer på andre datamaskiner? Ellers er det bare å søke etter drivere til disken på nettet, for så å legge de på en USB-penn eller floppydisk. Deretter må du trykke F6 når du ser følgende beskjed nederst på skjermen "Press F6 if you need to install a third party SCSI or RAID driver..." Dette er rett etter at maskinen har bootet fra XP-CD'en. Lykke til og hold oss oppdatert her. :thumbup:

Lenke til kommentar
... en litt spesiell HD som Win XP ikke har innbygget driver for ...

Nå er det jo ikke disken man skal ha driver for, men kontrolleren. Vanligvis betyr det hovedkortet.

OK, da misforstod jeg litt. Men det utgjør vel egentlig ingen forskjell... Han må fortsatt finne en driver til denne kontrolleren, evt. sette inn et kontrollerkort som han har drivere til i en ledig port på hovedkortet. Og dessuten, dersom det er kontroller på hovedkortet han mangler driver til skal han jo ha fått med den på CD da han kjøpte hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...