Gå til innhold

Problemer med å få Huslån


nems

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har vært i kontakt med Postbanken angående førstehjemslån og fikk til svar at jeg kunne få ca 3 ganger inntekt i lån hvis jeg hadde 10% innskudd. Har ikke mulighet for noe annen sikkerhet i Norge.

 

 

Med min inntekt (rundt 330000) så kunne jeg få mellom 900K og 1M i lån, jeg har 30K på BSU og studielån på circa 80K. Jeg har også en bil med rundt 130K i lån på, men den måtte jeg selge (sitter da igjen med circa 60K etter lånet er nedbetalt)

 

"problemet" er jo at hvis jeg får dette i lån vil jeg få råd til en rimelig leilighet, men da har jeg ikke penger til overs til en ny bil samt møbler etc, så det er egentlig ikke aktuellt da jeg har en forholdsvis billig hybel nå. (Leien er 3700 ink kabeltv og strøm)

 

Var det like vanskelig å få lån før denne finanskrisa satt inn?

Er det dette som vil si at det er vanskelig å få lån? :) Jeg har ikke problemer med å få dette lånet, men det er bare for lite i forhold til hva jeg trenger.

 

Jeg har hørt om at folk fikk førstehjemslån uten egenkapital/sikkerhet før til over 1M uten problemer, og i det spesifike tillfellet jeg hørte om så hadde ikke vedkommende fast jobb engang men var vikar..

 

Noen innspill? Det lønner seg vel å vente?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, god tråd.

 

Dine tall ligner på mine. Jeg har også rundt 330k i året. Jeg har 40-og-noe tusen kr på BSUen, men jeg har betalt studielånet mitt og har ingen annen gjeld. Jeg har heller ikke bil, og dermed ikke billån heller. Har 50k i aksjer, og sparer så mye jeg kan i det, og i BSU hver måned.

 

Spørsmålet er heller; Hvor dyr leilighet/hus ser du etter?

 

De som jeg ser på, koster fort 1.3, 1.4 mill for noe som ser ut som kan være boenes/interessant. Men, som du sier, da står man uten noe ekstra til komfyr, møbler og sånne ting.

Lenke til kommentar

Jeg er nok i samme prisklasse.

 

Slik jeg ser det så vil jeg ikke bruke såpass mye penger på en leilighet jeg ikke vil trives i...

 

Slik prisnivået er her nå må jeg nok opp i ca 1.2 til 1.3M for et sted som er passe stort og som jeg vil trives i.

Lenke til kommentar

Både før og etter finanskrisen er det husstander med kun en inntekt som sliter mest med å få innpass på boligmarkedet. For mange et møte med virkeligheten som er tøff å innse. Løsningen er, selv om det vondt å innrømme, kjøpe noe rimligere og mindre utenfor sentrum.

 

Boligdrømmen må vente til du blir til dere.

Lenke til kommentar

Hvis dere har foreldre som er villige til å stille opp, så kan dem kausjonere for lånet over hva dere personlig ville fått. Foreldrene må da evt stille egen leilighet/bolig som sikkerhet, så hvis dere ikke klarer å hånter lånet setter dere foreldrene i en knipe.

Lenke til kommentar

Vel jeg kan ikke få noe rimeligere enn det jeg har sagt, dette er det billigste som er å oppdrive her i området.

 

Jeg har heller ingen store planer om å bli til "dere" før dette evt plutselig skjer, dvs det er ikke noe jeg jakter på å få til. Jeg er ganske så tilfreds med å være singel og ha eventyr når det passer meg:)

 

Men ja, jeg er enig i dine utsagn. Dagens lånesystem, iallfall når det gjelder bolig, er designet for at man skal være et par, eller man skal ha foreldre som stiller sikkerhet. Når man ikke har dette er man fucked. :)

 

Har egentlig fått svar på det jeg lurte på her, og det var vel det jeg hadde regnet med så.

Blir nok å leie i et par år til, betale ned studielån osv, spare penger og kjøpe noe jeg VIL ha, istede for å ende opp i en stusselig blokkleilighet hvor jeg ikke kan bo pga bråk (jeg har søvnvansker og jeg sover ekstremt lett, hadde jeg bodd i blokk hadde jeg aldri fått blund på øyet :( )

Lenke til kommentar
...Men ja, jeg er enig i dine utsagn. Dagens lånesystem, iallfall når det gjelder bolig, er designet for at man skal være et par, eller man skal ha foreldre som stiller sikkerhet. Når man ikke har dette er man fucked. :)...

 

Det er vel ikke låne systemet som designet for å være par. Det er vel heller boligprisene.

Tror ikke du hadde satt pris på en bank som ga deg 2 mill i lån med den inntekten du har.

 

Når jeg skulle ut i boligmarkedet, byttet jeg fra postbanken til en lokalbank.

Mye greiere, der kan den som er selgeren din i banken gi deg lån med det samme. Jeg fikk også mulighet til å låne mere.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt om at folk fikk førstehjemslån uten egenkapital/sikkerhet før til over 1M uten problemer, og i det spesifike tillfellet jeg hørte om så hadde ikke vedkommende fast jobb engang men var vikar..

 

 

Jeg tok opp lån på hus og bil i fjor.

Fikk 100% lån på begge deler.

 

Har og en kompis som fikk 900k i hus lån som vikar, men da står faren hans som 100% sikkerhet.

 

 

Så jeg vil tro at vår lille finanskrise har endret låne vilkårene.

 

 

Men trenger ikke være domt og ta opp et lån nå, med så lav rente, går evt. an og binde den og.

Endret av Golwon
Lenke til kommentar
klipp

Har og en kompis som fikk 900k i hus lån som vikar, men da står faren hans som 100% sikkerhet.

klipp

Om faren står som 100% sikkerhet så er det faren hans som egentlig har fått lånet, kompisen din er bare satt opp som den som skal betale. Så om ikke han hadde hatt en far med god økonomi som garanterer at det blir gjort så hadde han aldri fått de 900.000.

Lenke til kommentar

Ser man litt større på det, så er det dere (les oss alle) som er med på å forsterke finanseringsproblemet ytterligere ved å "tyne" den maksimale økonomiske evnen til å bære så store boliglån. Ja, på kort sikt er det fint om det finnes noen banker som kan låne 4x+ inntekt i lån, men hva fører dette til ? Jo, enda høyere boligpriser i neste omgang.

Jeg vil derfor si at det er sunt at bankene er mer restrektive og krever både egenkapital og at man tåler perioder med høy rente.

Lenke til kommentar
Ser man litt større på det, så er det dere (les oss alle) som er med på å forsterke finanseringsproblemet ytterligere ved å "tyne" den maksimale økonomiske evnen til å bære så store boliglån. Ja, på kort sikt er det fint om det finnes noen banker som kan låne 4x+ inntekt i lån, men hva fører dette til ? Jo, enda høyere boligpriser i neste omgang.

Jeg vil derfor si at det er sunt at bankene er mer restrektive og krever både egenkapital og at man tåler perioder med høy rente.

 

Som Spartan sier, er det her poenget ligger. Grunnen til finanskrisa er jo det at bankene har lånt ut for store beløp til folk som egentlig ikke skulle fått dem. At de da skal fortsette med det er det jo ingen som tjener på.

 

Det kan kanskje føles som om bankene er vrange og låner ut lite, men så slipper du å ende i den situasjonen at du ikke klarer betale tilbake på lånet heller.

 

Nå som ledigheten stiger og flere ender opp uten jobb, er så store lån noe som ikke er gunstig for noen parter.

Endret av CK_
Lenke til kommentar

Det var en god del "lettere" å få lån for et par år siden.

I 2006 lånte jeg 1.2" til hus (100%) og 150.000 til bil (100%) Dette var da på en inntekt på 280.000.

Lånet flyttet jeg over i annen bank et år seinere og hadde ingen problemer med å få like gode betingelser der.

Med den renten vi hadde i høst som var så var det ikke så ålreit med så stort lån, så om banken sier nei til det beløpet du trenger for å kjøpe stor nok leilighet, så er det nok en grunn til det.

Lenke til kommentar
Var det like vanskelig å få lån før denne finanskrisa satt inn?

Er det dette som vil si at det er vanskelig å få lån? :) Jeg har ikke problemer med å få dette lånet, men det er bare for lite i forhold til hva jeg trenger.

 

Jeg har hørt om at folk fikk førstehjemslån uten egenkapital/sikkerhet før til over 1M uten problemer, og i det spesifike tillfellet jeg hørte om så hadde ikke vedkommende fast jobb engang men var vikar..

 

Noen innspill? Det lønner seg vel å vente?

 

3 ganger inntekt er standard 'god' rådgivning fra banken sin side. Noe over det er i utgangspunktet uansvarlig. Det har vært tilfeller før finanskrisen hvor kunder har fått lån med til og med 5 ganger inntekt, men dette kan du glemme i dagens marked. I tillegg er det direkte uansvarlig å låne over økonomisk evne.

Lenke til kommentar

5 ganger inntekt er da ingenting. På Lillehammer var det et par tilfeller hvor låntagere med elendige jobber(pizzabud og butikkansatte) ble gitt 10 ganger årsinntekt i lån.

 

Å si at mer enn 3 ganger inntekt er direkte uansvarlig er i veldig mange tilfeller feil. Jeg er enig i at om låntakere er butikkansatte/håndverkere/renholdsmedarbeidere med lave utsikter til skikkelig lønnsvekst så bør man ikke strekke seg langt over 3-gangen.

 

For unge mennesker med gode utdanninger og høy lønnsvekst er det ikke så uansvarlig å la disse låne 4-5 ganger inntekt. Nå er jeg i kontakt med flere banker om vårt første boliglån, og blant annet rådgiveren i Nordea sa at han ikke engang ville vurdert søknaden vår om vi var butikkansatt og snekker. Nå er vi heldig som ikke er det da, og har tatt gode utdanninger begge to.

Lenke til kommentar

Jeg var i banken i dag og fikk tilbud om ca 1.3 +- mill i førstehjemslån (Dnb NOR)

 

Lønn: 410k

Studielån: 330k

Studiegrad: Master i øk.

Egenkapital grad: 20%

Rente: 4.1% - 4.22% eff.rente

Evt. 3.9% fast 3år.

Har vel 5.000 på BSU fra 5 år siden.

 

Som gorber sier at fremtidsutsiktene har mye og si:

 

De i banken spurte om jeg forventet å gå opp i lønn. Jeg sa ja... og fra min studiebakgrunn, skole resultater etc så gir det en god indikasjon om man vil tjene mer i fremtiden.

 

PS!! de spurte ikke i banken etter karakterer etc...

 

Det banken vil gjøre er at de vil gi høyere lån, med avdragsfrihet... Ettersom de forventer at man kommer til å gå opp i lønn de neste 1-3 årene. Og vil da ha bedre mulighet til å betale.

 

 

Husk at bankene i dag regner på 9% rente... ettersom de vil at du skal kunne klare å betale lånet også når dette skjer.. Så tenk 9% rente, selv om du får 4% i banken i dag.

Endret av cgsimons
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...