Gå til innhold

Forkunnskaper før SamfØk- eller SivØk-studium?

Deleted__-

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har gått GK Elektro, VK1 Flyfag, VK2 Flyfag og nå VG3 Allmennfaglig Påbygging. I dette studieløpet har jeg gått glipp av alt som innebærer økonomiske fag og stiller særdeles dårlig. Heldig som jeg er, så vet jeg muligens om en lærer som kan hjelpe meg forbi denne kneiken. Jeg tenker å enten studere samfunnsøkonomi på NTNU eller økonomi og administrasjon ved et universitet og bli siviløkonom.

Jeg har blandt annet ikke snøring på derivasjon (jeg vet faktisk ikke hva det er engang), da det ikke inngår i mitt pensum i år. Er det noen som kan skrive opp et par punkter om hva som kunne vært greit å ha forkunnskaper om før jeg starter på et slikt studium?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva som er greit for å kunne ha som forkunnskaper?

Du trenger generell studiekompetanse og matte (R1 eller S1+S2).

Verre er det ikke.

Man trenger kun generell studiekompetanse. Hadde du lest inlegget mitt så sto det der at jeg har gått allmennfaglig påbygging, dvs jeg har ikke hatt realfag eller økonomiske fag i det hele tatt. Derfor spør jeg om hvilke økonomiske forkunnskaper det er greit å ha et innblikk i før jeg tar fatt på studiet så jeg ikke får så mye å hente inn når jeg har startet. Bare enkle begrep og stikkord som jeg selv kan bruke litt tid på å finne ut av selv.

Lenke til kommentar

Kan man ikke ta matte på allmennpåbygg da?

Uansett, hvis du absolutt vil begynne å lese litt økonomi og få en liten smaksprøve, så kan du begynne å lese f.eks. på Wikipedia (Engelsk, der står det mest utfyllende) om følgende tema:

* Markedsteori (kosumentteori/produsentteori)

* Markedsformer (monopol, oligopol, frikonkurranse)

* Inflasjon

* Arbeidsledighet

* Renter

* Valuta

* Internasjonal handel

Dette er da samfunnsøkonomiske tema.

Endret av juxtapose
Lenke til kommentar

Du trenger ikke mer enn det du får på påbygg. Økonomifagene man har på vgs er verdiløse i forhold til økonomistudier på høyskole og universitet. Men matematikk er det en stor fordel å kunne, da har du et fortrinn i starten av studiet. Og da bør du fortrinnsvis ta "vanskelig" matte. Men det går nok greit med "enkel" også. Du kan jo kjøpe boken "Matematikk for økonomi og samfunnsfag" og kose deg med den i sommerferien:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...