mrkorsnes Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Hei, jeg vannt en (pengekrav-)sak i Tingretten (småkrav). Ca 140.000 kroner. Hva nu ? Hvordan driver jeg inn pengene på enklest måte uten å involvere meg for mye personlig? Endret 8. februar 2009 av lulus Lenke til kommentar
Colb Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Kan du ikke ringe advokaten din med slike spørsmål? Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Kan du ikke ringe advokaten din med slike spørsmål? Ville bare prøve å kvalitetsikre. Ja man kan gå vi namsnammen. Men finnes det (inkasso-)firma som tar seg av innkreving av (juridisk avklarte) pengekrav priatpersoner imellom? Endret 8. februar 2009 av lulus Lenke til kommentar
mobilglad Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) I utaganspunktet tar ikke inkaso private saker, men dersom en eller annen inkasoselskap vil hjelpe deg med det, må du ut med ca 90 % av de pengene. Snakker av personlig erfaring. Endret 8. februar 2009 av Afghan0 Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 I utaganspunktet tar ikke inkaso private saker, men dersom en eller annen inkasoselskap vil hjelpe deg med det, må du ut med ca 90 % av de pengene. Snakker av personlig erfaring. Dvs inkasso-selskapet tok 90 prosent av beløpet av *deg* - ikke av han/hun som kravet var retta mot ? Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 I utaganspunktet tar ikke inkaso private saker, men dersom en eller annen inkasoselskap vil hjelpe deg med det, må du ut med ca 90 % av de pengene. Snakker av personlig erfaring. Dvs inkasso-selskapet tok 90 prosent av beløpet av *deg* - ikke av han/hun som kravet var retta mot ? Jeg tror han prøvde å si at inkassobyrået-/selskapet krevde inn pengene for ham, men men at de krevde ca 90 % av beløpet i honorar evt til deknings av utgifter ifm innrekvingen. Nå vil vel et slikt beløp variere - dersom du ber dem kreve enn 5000 kroner, vil de nok fort ta 90 % i honorar, men dersom de skal kreve inn 500 000 000 kroner kan jeg vanskelig se for meg at de kan kreve å få en så stor andel av beløpet selv. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) I utaganspunktet tar ikke inkaso private saker, men dersom en eller annen inkasoselskap vil hjelpe deg med det, må du ut med ca 90 % av de pengene. Snakker av personlig erfaring. Dvs inkasso-selskapet tok 90 prosent av beløpet av *deg* - ikke av han/hun som kravet var retta mot ? Jeg tror han prøvde å si at inkassobyrået-/selskapet krevde inn pengene for ham, men men at de krevde ca 90 % av beløpet i honorar evt til deknings av utgifter ifm innrekvingen. Nå vil vel et slikt beløp variere - dersom du ber dem kreve enn 5000 kroner, vil de nok fort ta 90 % i honorar, men dersom de skal kreve inn 500 000 000 kroner kan jeg vanskelig se for meg at de kan kreve å få en så stor andel av beløpet selv. Inkasso-byrå er kanskje ikke tingen for meg. Må man nødvendigvis bruke advokat for å fremme en begjæring til namsmannen om utlegg ? Forresten: har noen hørt om at forsikringselskap bistår med å drive inn rettessige krav relatert til bolig-utleie ? Endret 9. februar 2009 av lulus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå