Gå til innhold

nytt sykkelkjøp for satsende syklist!


usman93

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal kjøpe ny racersykkel, og har lett en stund etter en god sykkel. Skal satse, og skal da selvfølgelig ha en med girgruppen 105 eller høyere. (Ettersom jeg ikke trenger noe lavere, mildt sagt for å satse..) Har da lett en god stund, men tror jeg nå har funnet en god sykkel.

 

http://www.birksport.no/index.php?main_pag...roducts_id=3871

 

Denne sykkelen. Hadde egentlig tenkt å ta fjorårsmodellen av denne, men den hadde de kun i 58 og oppover, og etter å ha tastet inn skritthøyden min og lengden min på bikebuster, så kom jeg frem til at jeg trengte noe i mellom ramme 55 og 57. (Er 180 cm høy). Derfor har jeg valgt 56 ramme på den sykkelen, og noen som har spesiell erfaring med sykkelen? (Evt. fjorårsmodellen?)

Endret av usman93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jepp, er født i 93. Fyller 16 seinere i år..

 

Oja, siden på din alder har jeg ikke sett en seriøst syklist ;)

 

Men likte den veldig godt;) Ta en tur gjennom butikken, så kan de som jobber der anbefale deg hva som passer best til deg :D

 

Jeg har også tenkt å kjøpe meg en sykkel til sommer, blir sikkert kult å sykle dagen og kvelden når solen er over oss ;)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har ikke noe erfaring med akkurat den sykkelen, men var i en lignende situasjon selv, for noen uker siden. Sykkelen du linker til er et godt utgangspunkt, med karbon på de rette stedene (for- og bakgaffel), 105gruppe. Supert sted å begynne. Det jeg lærte av de med peiling, var at ramme og hjul er det viktigste. God ramme, og gode hjul er ofte bedre enn en middels sykkel med 105-gruppe.

 

Søk litt på nett, og se om du finner noen som har noe å si om rammen. I den budsjettklassen er de anmeldelsene jeg har klart å finne uteukkende positive, så det er uansett et godt valg.

 

Om du bor i Oslo, kan jeg anbefale deg å stikke innom sykkeldelisk i Bogstadveien, eller Raske Sykler i Pilestredet. Begge steder har kraftig nedsatte modeller som skal ut før 2009-sesongen.

Lenke til kommentar

Føler at jeg bør legge til litt det audungk sier. Ramme og hjul er det viktigste når du kjøper en "billig" landeveissykkel. Vil si at Shimano WH500 eller 550 eller tilsvarende kvalitet er et minimum. Grunnen til at det er viktigere med gode hjull enn det beste av gir er av to grunner. Gode hjul er skitdyre, shimano og andre produsenter selger delene sine, og spesielt hjulsettene mye dyrere enn hvis de kommer med en sykkel. Det er billigere å bytte til et bedre girsystem enn ett nytt og betydelig bedre hjulsett. For det andre tjener du mer på å ha ett bra hjulsett enn gode gir i første omgang. 105 er ikke like tight og responsivt som ultegra og oppover, men du mister mye mindre tid med ett girsystem som ikke er like responsivt som ultegra kontra ett hjulsett som ruller dårligere.

 

Må bare si at som en generell regel sier jeg til folk som spør at de bør spandere på seg 15 000,- når de først skal ha seg en landeveissykkel.

Lenke til kommentar

Delvis enig med master air. Man bør ha et OK hjulsett, men et billig hjulsett triller ikke dårligere, det er bare mykere, tyngre og billigere skrudd sammen. Dvs at lagre kan bli slarkete osv.

 

 

Jeg mener at ramme og gir er det man bør legge mest vekt på, siden det er dette man mest sannynlig ikke skal bytte ut i løpet av tiden man eier sykkelen.

 

Bedre hjul kan fint kjøpes senere, og man kan skille mellom flotte konkurransehjul og treningshjul.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Skal kjøpe ny racersykkel, og har lett en stund etter en god sykkel. Skal satse, og skal da selvfølgelig ha en med girgruppen 105 eller høyere. (Ettersom jeg ikke trenger noe lavere, mildt sagt for å satse..) Har da lett en god stund, men tror jeg nå har funnet en god sykkel.

 

http://www.birksport.no/index.php?main_pag...roducts_id=3871

 

Denne sykkelen. Hadde egentlig tenkt å ta fjorårsmodellen av denne, men den hadde de kun i 58 og oppover, og etter å ha tastet inn skritthøyden min og lengden min på bikebuster, så kom jeg frem til at jeg trengte noe i mellom ramme 55 og 57. (Er 180 cm høy). Derfor har jeg valgt 56 ramme på den sykkelen, og noen som har spesiell erfaring med sykkelen? (Evt. fjorårsmodellen?)

 

Flott at du har lyst til å satse på sykling! Når det gjelder størrelse skal du ha en large ramme (56/57 cm) hvis du er normalt proporsjonert. :-)

 

Ellers tror jeg sykkelen du har funnet er godt spekket for dit bruk. 105 utstyr er mer enn godt nok og resten av utstyret holder mål. Det eneste jeg kan sette fingeren på er Alex hjulene. De har slitt veldig med reklamasjoner på sine boss på bakhjulet. Faktisk såpass mye at den norske leverandøren trakk seg i fjor pga. alle problemene. Har nemlig selv hatt et slikt hjulsett og har byttet boss to ganger i løpet av 1 år...

 

Vil derfor anbefale deg å bytte ut hjulene hvis det er mulig til noe annet som Mavic Aksium eller Shimano RS20. Fulcrum Racing 5, Campagnolo Vento er også gode valg som treningshjul.

 

Ser ellers at noen nevner dyre hjul osv.. men du får ikke en rimelig sykkel med konkurransehjul dessverre. Derfor er det bedre å velge en sykkel med god gruppe (105 eller ultegra - bør være 100% komplett) og gode treningshjul. (det er jo trene du skal gjøre ikke sant?) Så kan du heller oppgradere med et konkurransehjulsett på et senere tidpunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...