Gå til innhold

Regnskap - bankinnskudd per 1. januar

nsl

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er temmelig fersk når det gjelder å føre regnskap, og skal benytte et

webbasert regnskapsprogram. Regnskapet er altså totalt tomt.

Jeg ønsker å føre inn bankinnskudd per 1. januar 2009 på 1920-kontoen,

men når jeg legger inn beløpet på debet og klikker bokfør, så får jeg

melding om at transaksjonen er i ubalanse. Hvilke flere steder skal jeg

føre dette beløpet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lenge siden jeg har startet opp et regnskap nå - men mener å huske at alle "eiendeler" som du fører inn må føres mot en egenkapitalkonto. (som du finner på 2000 serien om jeg ikke husker helt feil)

Du må ALLTID føre et beløp debet/kredit...

Endret av granny
Lenke til kommentar
  gorber skrev:
Eller er de å regne som egenkapital?

Pengene kommer fra tidligere år i form av diverse tilskudd fra det offentlige.

Det dreier seg om en frivillig organisasjon som ikke driver med salg, og det

er ikke tidligere blitt ført ordentlig regnskap.

Lenke til kommentar
  nsl skrev:
Jeg satte "Udisponert overskudd" som motkonto for dette beløpet (saldo, bankinnskudd).

Det burde vel fungere?

Det er sikkert mer korrekt å ta det et skritt videre og disponere det utbyttet, da fører du pengene til enten konto for avsetning til utbytte, eller til annen egenkapital. Regner med det er sistnevnte som er mest aktuelt her. Annen EK representerer da alle opptjente verdier som man har valgt å beholde i virksomheten.

Lenke til kommentar
  granny skrev:
Lenge siden jeg har startet opp et regnskap nå - men mener å huske at alle "eiendeler" som du fører inn må føres mot en egenkapitalkonto. (som du finner på 2000 serien om jeg ikke husker helt feil)

Du må ALLTID føre et beløp debet/kredit...

Man fører aldri noe mot EK-kontoen i et EPM utenom i årsoppgjøret når man overfører resultatet og nuller ut privatkontoene.

Sticos foreslår at man skal redusere den kostnadskontoen som tilskuddet er ment å dekke ved bokføring av offentlige tilskudd inn på bank.

Det skal uansett ikke føres som en avsetning av utbytte. Utbytte har man ikke i EPM, og et offentlig tilskudd kan aldri behandeles som utbytte.

Endret av Sol79
Lenke til kommentar

Motpost til en innbetaling for et innskudd er, som nevnt:

- Kostnadsreduksjon: Debet kto 1920 Bank, Kredit kontoen for kostnaden den er ment å redusere. Aktuelt kan også være å redusere en eiendel om tilskuddet er ment til å støtte opp om denne. Det kan være at tilskuddet er til å kjøpe inn PC-utstyr (som man da har postert som kostnad om verdien er lav nok, ved debet kto 6500 Kostandsførte eiendeler og kredit kto 1920 bank), hvorpå man da reduserer kostnadskontoen ved å kreditere kto 6500.

- Inntektsføring: Om det er et generelt driftstilskudd som man ikke har fått spesifisert meningen med, krediterer man konto 3800 Tilskudd.

Lenke til kommentar
  granny skrev:
Slik jeg forsår trådstarter er ikke dette inntekter som har kommet på dette regnskapåret og skal dermed ikke føres som dette. Det er aktiva som er der når han begynner føringen. Så jeg mener fortsatt at det må føres mot en eiendelskonto.

Nå er jeg spent på hva slags eiendelskonto du mener at tilskuddet skal bokføres på siden det faktisk ikke er en eiendel. Trådstarter må føre regnskapet helt fra starten av og redusere kostnaden i det året tilskuddet ble mottatt. Sitter de igjen med et positivt resultat, så skal det overføres til annen egenkapital.

Aktiveres skal det ihvertfall ikke.

En ting som er sikkert er at man blir i hvertfall ikke klokere av gale svar. :)

Lenke til kommentar

Neida... men siden du sitter med all klokskapen her så synes jeg kanskje du kunne gi et forstålig svar da og ikke bare masse svada... Som vanlig kommer du bare inn og forteller hvor feil alle andre tar uten å gi noe svar på hvordan det faktisk SKAL føres...Annen egenkapital er altså ingen eiendel? Du eier ikke pengene dine du kanskje? Unnskyld meg - men forsøk å hjelp og ikke bare være en bedreviter!

Lenke til kommentar
  granny skrev:
Neida... men siden du sitter med all klokskapen her så synes jeg kanskje du kunne gi et forstålig svar da og ikke bare masse svada... Som vanlig kommer du bare inn og forteller hvor feil alle andre tar uten å gi noe svar på hvordan det faktisk SKAL føres...Annen egenkapital er altså ingen eiendel? Du eier ikke pengene dine du kanskje? Unnskyld meg - men forsøk å hjelp og ikke bare være en bedreviter!

Som forklart tidligere i tråden så må trådstarter føre regnskapet helt fra starten av og redusere kostnaden i det året tilskuddet ble mottatt. Sitter de igjen med et positivt resultat, så skal det overføres til annen egenkapital.

En ting som er 200% sikkert er at tilskuddet i hvertfall ikke skal føres som en eiendel. Det burde være greit nok forklart for de fleste av oss.

Hvor all denne agresjonen i innlegget ditt kommer fra det skjønner jeg ikke, men det er grunn til at folk flest betaler en autorisert regnskapsfører for å ta regnskapet.

Om du ikke forstår hvordan et regnskap skal føres og tviholder på forslag som åpenbart er feil, så er det ikke så mye mer jeg kan si siden jeg allerede har skrevet flere ganger hvordan det må føres.

Lenke til kommentar

Som forklart tidligere i tråden så må trådstarter føre regnskapet helt fra starten av og redusere kostnaden i det året tilskuddet ble mottatt. Sitter de igjen med et positivt resultat, så skal det overføres til annen egenkapital.

En ting som er 200% sikkert er at tilskuddet i hvertfall ikke skal føres som en eiendel. Det burde være greit nok forklart for de fleste av oss.

Hvor all denne agresjonen i innlegget ditt kommer fra det skjønner jeg ikke, men det er grunn til at folk flest betaler en autorisert regnskapsfører for å ta regnskapet.

Om du ikke forstår hvordan et regnskap skal føres og tviholder på forslag som åpenbart er feil, så er det ikke så mye mer jeg kan si siden jeg allerede har skrevet flere ganger hvordan det må føres.

Beklager om jeg virker irritert, men ble faktisk det når du stadig henger deg opp i småting. Sa allerede i første innlegg at det var lenge siden jeg har startet opp regnskap så jeg var usikker på hvordan det skulle føres, men sa også at jeg trodde det skulle føres på egenkapital konto - noe du nå også sier? Beklager om jeg blandet begrepene og kalte det eiendelkonto i innleggene etterpå...

Nå er det heldigvis ikke jeg som skal føre det her regnskapet, men mener du virkelig at man må føre regnskapet helt tilbake til oppstartingsåret for å få det rett? Det er jo helt ulogisk. Man kan helt klart føre inn en IB fra et tidligere manuelt (eller maskinelt) ført regnskap inn i et regnskapsprogram.Virker som det her ikke er andre "eiendeler" en en bankkonto. Det var bare motkontoen til bank trådstarter trengte og siden du mener det ikke er 2000 serien så kan du vel komme med forslag til kontonummer du da? Kun det jeg etterlyste, men gidder ikke ta mer krangel på dette. Håper bare trådstarter får det til. Husk bare på at det ikke er snakk om et forretningsregnskap det her - men et regnskap for en frivillig orginisasjon. Til din info her jeg ført regnskap i mange år, noe jeg fortsatt gjør og har ingen problemer med å få det godkjent av revisor :whistle:

Endret av granny
Lenke til kommentar

Jeg finner det lite trolig at den eneste bevegelsen i regnskapet er tilskudd inn bank, så derfor vil jeg anta at det er flere posteringer som vil regulere overskuddet enn kun dette tilskuddet, så derfor er det ikke riktig å føre det direkte mot egenkapital. Det du sier er "- men mener å huske at alle "eiendeler" som du fører inn må føres mot en egenkapitalkonto", og det er jeg enig i om man mottar en saldobalanse og kun føre inn inngående balanse.

Ja, jeg mener at man må føre regnskapet fra helt tilbake fra scratch for å få det riktig. Er det få transaksjoner, så er det ikke verre enn å sette det opp i et excel-ark. Dette fordi at regnskapet åpenbart ikke har vært før i tidligere år, vanligvis så posterere man kun inngående balanse ja.

Jeg sier ikke at du gjør det, men det er veldig mange som fører kjøkkenregnskap og får det godkjent hvert år.

Om det er bra, er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
  Sol79 skrev:
Jeg finner det lite trolig at den eneste bevegelsen i regnskapet er tilskudd inn bank, så derfor vil jeg anta at det er flere posteringer som vil regulere overskuddet enn kun dette tilskuddet, så derfor er det ikke riktig å føre det direkte mot egenkapital. Det du sier er "- men mener å huske at alle "eiendeler" som du fører inn må føres mot en egenkapitalkonto", og det er jeg enig i om man mottar en saldobalanse og kun føre inn inngående balanse.

Ja, jeg mener at man må føre regnskapet fra helt tilbake fra scratch for å få det riktig. Er det få transaksjoner, så er det ikke verre enn å sette det opp i et excel-ark. Dette fordi at regnskapet åpenbart ikke har vært før i tidligere år, vanligvis så posterere man kun inngående balanse ja.

Jeg sier ikke at du gjør det, men det er veldig mange som fører kjøkkenregnskap og får det godkjent hvert år.

Fører nok ikke "kjøkkenregnskap" nei.. siden jeg fører for flere AS... ;) MED godkjent revisor..samt også regnskap for frivillige organisasjoner uten krav om godkjent revisor... men som sagt lenge siden jeg måtte legge inn saldobalanse fra tidligere ført regnskap så der var jeg en smule usikker, noe jeg også ga uttrykk for.

Nok om meg og mitt.. Jeg tolket trådstarter dit at h*n hadde overtatt et tidligere ført regnskap som sikkert er ført på "gamlemåten" i bok og at det derfor er saldobalansen

h*n skulle føre inn. Siden h*n kun spør om bankkonto kan jeg ikke gå ut i fra annet en at det er eneste aktiva post.

Lenke til kommentar
  granny skrev:
  Sol79 skrev:

Fører nok ikke "kjøkkenregnskap" nei.. siden jeg fører for flere AS... ;) MED godkjent revisor..samt også regnskap for frivillige organisasjoner uten krav om godkjent revisor... men som sagt lenge siden jeg måtte legge inn saldobalanse fra tidligere ført regnskap så der var jeg en smule usikker, noe jeg også ga uttrykk for.

Nok om meg og mitt.. Jeg tolket trådstarter dit at h*n hadde overtatt et tidligere ført regnskap som sikkert er ført på "gamlemåten" i bok og at det derfor er saldobalansen

h*n skulle føre inn. Siden h*n kun spør om bankkonto kan jeg ikke gå ut i fra annet en at det er eneste aktiva post.

Jeg takker for mange gode innspill :)

Det er riktig at jeg har overtatt "regnskapet". Problemet er først og fremst at det egentlig ikke har vært noe regnskap. Bilag er så godt som ikke-eksisterende, og jeg har egentlig ikke annet å forholde meg til enn gamle kontoutskrifter.

Mitt ønske var derfor bare å få i gang et skikkelig regnskap. Penger på bok, ingen gjeld og ingen fordringer. Jeg har nå satt saldobalansen på "annen egenkapital". Skulle det bli bokettersyn en gang i fremtiden, så er nok ikke dette en postering som vil volde bekymring :)

Jeg har stilt et spørsmål i en annen tråd også.

"Vi er en frivillig forening som yter en gratis tjeneste for våre medlemmer, men som krever en avgift for å yte denne tjenesten til ikke-medlemmer. Denne avgiften er ikke momspliktig. Når vi utover denne avgiften krever dekket kjøreregning, skal dette beløpet da føres på samme 3000-konto som avgiften?

Beløpet skal betales uavkortet videre (i henhold til vedkommendes reise-/kjøreregning) til den som har utført tjenesten..."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...