Gå til innhold

innstalere ms office 2007 i linux

Anbefalte innlegg

hei!

Jeg vet at det går an å innstalere ms office med wine i linux.

Jeg kjører ubuntu 8.10, og har office 2007 home and student innstalasjonspakke med to lisensnøkler.

Noen som vet hva jeg må gjøre for å innstalere programmet???

på forhånd takk :D

Endret av sjimpanse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at Linux er åpen og gratis kildekode betyr ikke at man ikke kan ta seg betalt for produkter på Linux eller diverse tjenester. Red Hat, IBM, Novell, Canonical, osv. gjør jo nettopp dette.

Om MS Office er det eneste programmet han har behov for å bruke på Linux, så hvorfor ikke om han har lyst til å prøve? Om man installerer Linux og tror at man kan bruke alle programmene man kan bruke i Windows synes jeg det blir nokså meningsløst å bruke Linux.

Når det gjelder valg av kontorpakke så ville jeg nok gitt Open Office en sjanse til, eller sett etter andre alternativer som eksisterer til Linux som f.eks IBM Lotus Symphony (denne har noe som kanskje kan minne litt om ribbon-greiene til MS Office). Som tidligere nevnt har man Wine, som er gratis, men kan kreve noen modifiseringer. Cross Over er et propriært program som er laget til Linux med akkurat det foremålet du er ute etter.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Det er da ikke gitt at man ikke kan bruke betalingsprogramvare selv om man bruker linux! Jeg bruker ikke linux bare fordi det er gratis, men fordi det i mine øyne er det beste OSet. Hvis bra programvare som jeg trenger kun er tilgjengelig for penger, så betaler jeg for det.

Når det er sagt, så er det neppe noen smertefri og god løsning å kjøre MS Office gjennom WINE..

Lenke til kommentar
Ja, men jøsse navn. Om du liker Microsoft Office bedre enn OpenOffice, hvorfor i all verden gikk du i det hele tatt over til Linux? Hva er vitsen med å ha et gratis Oprativsystem når du legger inn betalingsprogramvare?

Tja, jeg driver og styrer med programmer som koster mer enn ganske mange av PC'ne til forumdeltakerene her tilsammen (og det er akademisk versjon, årlig lisenskostnad - om det hadde vært industrilisensen, hadde det vært "mer en huset til mange forumdeltakerene her tilsammen"...). Plattform? Linux. Sikkert mulig å få til å gå på IRIX også.

Men MS Office er helt overlegen på stavekontroll.

Vel. OpenOffice har ennå ikke nesten hindret meg i å ta eksamen i nynorsk skriftlig ved å automatisk erstatte alle forekomster av "ikkje", "ein" etc. med "ikke", "en", osv., uansett hvor mange ganger jeg satte på "nynorsk"... Ikke heller har det påstått at "fiskebåt" er en feilstaving av "fiskeubåt".

Har forøvrig MS office startet å produsere filer som både kan leses på andre pc'r, og ser like ut overalt - dvs. sluttet med "office open document" eller hvadetnåheter og .doc, samt begynt å støtte ODF og PDF, og det skikkelig, uten 3.parts-plugin's ?

Lenke til kommentar

uavhengig av hvor monopolistisk og slem Microsoft ér, så er Office pakken i seg selv bedre enn OpenOffice.Org på mange plan. OpenOffice.Org er ikke helt der enda. personlig bryr det meg lite da jeg ikke trenger noen av disse Office pakkene. holder meg til KOffice :p

men Powerpoint og den jævla stavekontrollen ville vært kjekt å ha.

Endret av indietrash
Lenke til kommentar
Ja, men jøsse navn. Om du liker Microsoft Office bedre enn OpenOffice, hvorfor i all verden gikk du i det hele tatt over til Linux? Hva er vitsen med å ha et gratis Oprativsystem når du legger inn betalingsprogramvare?

Hva i all verden er den for slags holdning? Det er jo den type arrogante og overlegne holdning som ikke akkurat stiller GNU/Linux i et positivt lys.

For det første. Jeg ser du anbefaler Firefox i signaturen din. Men du anbefaler kanskje bare Firefox til GNU/Linux brukere? Windowsbrukere har jo IE, og hva er vitsen med et betalt operativsystem når du legger inn open souce programvare?

For det andre. Folk som bruker GNU/Linux over tid gjør det fordi OS-et er et bedre OS, ikke fordi det er gratis. De som bruker GNU/Linux bare fordi det er gratis, er de som sutrer og klager over alt mulig rart, og snart faller tilbake på Windows. Spør hvem som helst av de virkelig aktive brukerne her inne. Det er neppe mange av dem som legger "det er gratis" som hovedårsak til å bruke OS-et.

Jeg bruker samme komboen selv. GNU/Linux og Office 2007. Riktignok bruker jeg bare word til stavekontroll. Jeg skriver ting i Emacs i LaTex, og kopierer inn i word når jeg har behov for stavekontroll. Jeg er hverken gjerrig eller kommunist, og derfor velger jeg programvare ut av hvilke behov jeg har, og hvilke programvare som passer meg best, ikke prisen.

Så for å komme inn på topic:

Kan anbefale deg å legge inn wines egen pakkebrønn, slik at du alltid har siste versjon. Instrukser finner du her http://www.winehq.org/download/deb

Ellers skal office 2007 være ganske bra støttet i siste wine (jeg bruker bare stavekontrollen, så jeg har ikke personlig erfaring), dog kan det være en del krøll med Outlook.

Lenke til kommentar

MS Office er nokså overlegen på stavekontroll ja, den er flink i både stavekontroll og gramatiske rettelser. Virker som om det er lettere å finne frem til og bruke mer avanserte funksjoner også.

Bruker det litt på jobben, men til privat bruk trenger jeg ikke noe mer enn noe jeg kan skrive i, Wordpad og Abiword fungerer fint til mitt bruk :p

Lenke til kommentar

Joda. Skal fungere enn (vet ikke hvor gammel versjon som ligger i brønnen til Ubuntu), men om du vil ha siste versjon for å være sikker på at mest mulig av funkasjonaliteten fungerer, må du gjøre slik som er beskrevet i linken jeg la inn et par innlegg siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...