Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva koster arbeidet med å skifte innerdør med karm?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet hva det vil koste å skifte en innerdør og karm. Jeg lurer på prisen for selve snekkerarbeidet, ikke prisen for dør og karm. Jeg vet ikke om det har noe å si, men karmen skal monteres i betongvegger.

Jeg vil anta noe i området en til to timers arbeid, og 500-1000 kroner, så lenge karmen er samme størrelse som før; større, men faktisk også mindre, dør vil selvsagt medføre endel ekstraarbeid. Tror nok jeg kunne gjort en slik jobb ferdig med foringer og lister på begge sider på under en time, om jeg gikk inn for det..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Regn med at du også må betale for kjøretid, parkering, tur til byggevaren for å hente lister, skruer, etc, så ikke bli altfor overrasket om det blir 2-3.000.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svarene! Da har jeg en pekepinn på prisen :)

Har en gammel dørkarm uten dør som jeg gjerne skulle hatt dør i. Dimensjonene på dagens dører passer imidlertid ikke karmen vår. Tror dere menigmann klarer å skifte en slik karm, og sette inn dør på egen hånd?

Lenke til kommentar
Har en gammel dørkarm uten dør som jeg gjerne skulle hatt dør i. Dimensjonene på dagens dører passer imidlertid ikke karmen vår. Tror dere menigmann klarer å skifte en slik karm, og sette inn dør på egen hånd?

Jeg byttet innerdører i en leilighet jeg pusset opp, og resultatet ble bra. Og jeg har om ikke ti, så i alle fall seks-sju tommeltotter :)

Det viktigste er å velge seg rett dør (husk at målene på døra ikke er dørbladet, men ytterkant av karmene), og tenk gjennom hvilken vei døra skal gå. Mange har klart å montere karmene slik at døra slår inn i små rom - helt unødvendig ;)

kjøp deg gode skruer og ha et godt vater tilgjengelig, så er mye av jobben gjort. Klosser og byggskum kan også være kjekt-å-ha.. :)

Lenke til kommentar
Ok, takk for svarene! Da har jeg en pekepinn på prisen :)

Hvis du følger instruksjonene på f.eks. Maxbo.no, så skulle ikke det være noe problem. Det som ikke vises så godt i forklaringen er at karmen må vatres opp slik at den står i lodd begge veier, altså både som vist i bilde 6, samt 90 grader vridd i forhold til bildet (helling til venstre/høyre på bildet). Siden det er betong/mur, så må du selvsagt også bore hull og bruke murplugger.

Lenke til kommentar

Takk igjen :) Det jeg er mest redd for er at jeg skal ødelegge tapeten rundt de nåværende listene. Vil jeg forresten kunne bruke listene jeg har nå, dersom åpningen blir mindre enn den eksisterende? Jeg tenker da at listene må dekke et større område mellom vegg og karm?

Edit: Fungerer det på samme måte når jeg har to karmer? Det er en større karm, og så en mindre inni den store. Må jeg skifte begge to? Vet det er mye spørsmål. Jeg setter stor pris på at dere svarer :) Dere har allerede overbevist meg om å skifte døren selv!

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
Takk igjen :) Det jeg er mest redd for er at jeg skal ødelegge tapeten rundt de nåværende listene. Vil jeg forresten kunne bruke listene jeg har nå, dersom åpningen blir mindre enn den eksisterende? Jeg tenker da at listene må dekke et større område mellom vegg og karm?
Det kan bli et problem, slik at du får en umalt/tapetsert stripe langs listene, f.eks. (forresten, skjær med tapetkniv langs listene før du fjerner dem, så tapetet ikke følger med.) Da er det enkleste å kjøpe nye, bredere lister, og ikke noen heksekunst å sette opp, om man bare klarer å sage en 45* vinkel... Eller bruke det som en unnskyldning for å male/tapetsere hele rommet, som en jente ville gjort.. :p

Det er en større karm, og så en mindre inni den store. Må jeg skifte begge to?
Kommer jo an på størrelsen på den nye karmen. Da er sannsynligvis selve den innerste dørkarmen festet med treskruer eller spiker i den andre "karmen"? Blir åpninga for stor om du fjerner begge, og for liten om du fjerner bare den innerste, så er det bare å fore ut åpningen på begge sider med et passe tykt bord eller planke, og feste karmen i de bordene/plankene igjen, omtrent som det tydeligvis er gjort nå..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...