Gå til innhold

BK: Togaksling i S/H med pålagt støy

ok67

Anbefalte innlegg

Her kommer vel forklaringen på hva er dette til Blippblopp

Bildet er konvertert til svarthvitt og så har jeg lagt på en del støy. Er litt usikker på hvordan det virker, kanskje i overkant mye støy? burde kanskje brukt en layer mask på støyen og redusert den i de lyse partiene av bildet?

post-19109-1234087505_thumb.jpg

Oly E-520, ED50 f/2.0, 1/20, ISO 200

Endret av ok67
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det nødvendig å legge støy på et bilde tatt med Olympus? :p

Fra tull til tøys, så synes jeg du har tenkt ganske bra. Det er kanskje i overkant med støy, men ikke slik at det ødelegger for meg. Det er mer den litt blasse kontrastbehandlingen jeg synes kunne vært bedre. Det blir litt for grått.

Motivet engasjerer kanskje ikke helt, men jeg synes du har utnyttet det brukbart. Jeg ville kanskje forsøkt meg på det samme selv. Det jeg liker godt er at du har forstått at slike bilder ikke inviterer til å leke med liten dybdeskarphet, og det skal du ha plusspoeng for. Mange skjønner ikke at de ødelegger den maleriske effekten med en slik effekt, noe du heldigvis har oppfattet. Og fortsett i samme lei, for før eller siden finner du det motivet som gir det et blinkskudd.

Lenke til kommentar

Her er en ny variant, med noe mindre støy. Har lagt (den samme) støyen i to ulike lag. Det ene laget uten layer mask, men det andre laget med en layer mask laget av en gråkopi av bildet. Kan dermed justere på støyen i hele bildet og støyen i de mørke partiene uavhengig av hverandre.

Bildet i seg selv er ikke av de mest spennende, men med konvertering til S/V og litt pålagt støy så blir det langt mer kunstferdig. Har lagt på litt bruntone også, men ikke så mye som i det forrige, det reduserer kontrasten i bildet. Kunne nok brukt en layer mask på bruntonen også slik at det ble mest av den i de lyse partiene i bildet.

post-19109-1234111444_thumb.jpg

(Etterhvert som jeg blir mer og mer kjent med GIMP så synes jeg at det har de meste av mulighetene som jeg trenger for min ringe bildebehandling.)

Endret av ok67
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...