Gå til innhold

Reparasjon av surround receiver (Yamaha RX-V 795)

Anbefalte innlegg

Min gamle Yamaha RX-V 795 fra ca 2000 har i det siste hatt en tendens til å skru seg av ganske ofte. Recieveren har blitt reparert for samme problem en gang tidligere (da den fremdeles var under garanti), men det er ikke sikkert det er samme problem som forårsaker feilen nå. Dessverre har jeg ikke brevet jeg fikk fra verkstedet heller. Hvis jeg skulle ha tippet ville jeg ha satset på dårlig lodding som forårsaker enten et brudd eventuelt en kortslutning.

Jeg håper det er noen som kan hjelpe meg med et eller flere av følgende tre spørsmål.

1. Hva kan feilen skyldes? Er det noen med erfaring fra reparasjon av stereoutstyr som har noen tips om hvor jeg eventuelt bør kikke, om feks dette er en vanlig feil. Jeg har ikke noe problemer med å lodde noe selv, men jeg har ikke særlig erfaring med feilsøling på stereoutstyr. Jeg vet heller ikke om jeg har koblingsskjema for forsterkeren. Så langt har jeg ikke giddet å koble fra alt for å se etter åpenbare sprø loddinger.

2. Hva vil det eventuelt koste å sende den til en reperatør og er det verdt det? Jeg ville tippe rundt 1000 kroner kanskje, noe avhengig av hva feilen er selvfølgelig. Er jeg helt på jordet?

3.Hvilke ting må jeg se etter hvis jeg skal kjøpe en ny receiver? Jeg følger ikke særlig med i lyd-verden og har derfor dårlig oversikt over hvilke funksjonalitet/egenskaper jeg bør lete etter. Jeg bruker det først og fremst til surround fra film og spilling (xbox og pc) og er ikke musikkinteressert utover Metallica. Den gamle receiveren gjør egentlig nytten sin. Det eneste jeg kunne ha tenkt meg var HDMI-hub og kanskje flere digitale innganger. Den jeg har nå har to Toslink-innganger og en kombinert Toslink-/coax-inngang, men ikke HDMI. Tips til konkrete produkter mottas også med takk.

På forhånd takk for hjelpen

Øyvind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min gamle Yamaha RX-V 795 fra ca 2000 har i det siste hatt en tendens til å skru seg av ganske ofte. Recieveren har blitt reparert for samme problem en gang tidligere (da den fremdeles var under garanti), men det er ikke sikkert det er samme problem som forårsaker feilen nå. Dessverre har jeg ikke brevet jeg fikk fra verkstedet heller. Hvis jeg skulle ha tippet ville jeg ha satset på dårlig lodding som forårsaker enten et brudd eventuelt en kortslutning.

Jeg håper det er noen som kan hjelpe meg med et eller flere av følgende tre spørsmål.

1. Hva kan feilen skyldes? Er det noen med erfaring fra reparasjon av stereoutstyr som har noen tips om hvor jeg eventuelt bør kikke, om feks dette er en vanlig feil. Jeg har ikke noe problemer med å lodde noe selv, men jeg har ikke særlig erfaring med feilsøling på stereoutstyr. Jeg vet heller ikke om jeg har koblingsskjema for forsterkeren. Så langt har jeg ikke giddet å koble fra alt for å se etter åpenbare sprø loddinger.

2. Hva vil det eventuelt koste å sende den til en reperatør og er det verdt det? Jeg ville tippe rundt 1000 kroner kanskje, noe avhengig av hva feilen er selvfølgelig. Er jeg helt på jordet?

3.Hvilke ting må jeg se etter hvis jeg skal kjøpe en ny receiver? Jeg følger ikke særlig med i lyd-verden og har derfor dårlig oversikt over hvilke funksjonalitet/egenskaper jeg bør lete etter. Jeg bruker det først og fremst til surround fra film og spilling (xbox og pc) og er ikke musikkinteressert utover Metallica. Den gamle receiveren gjør egentlig nytten sin. Det eneste jeg kunne ha tenkt meg var HDMI-hub og kanskje flere digitale innganger. Den jeg har nå har to Toslink-innganger og en kombinert Toslink-/coax-inngang, men ikke HDMI. Tips til konkrete produkter mottas også med takk.

På forhånd takk for hjelpen

Øyvind

1. Tror neppe du greier å visuelt lokalisere feilen, og det er vel heller ikke noe stort poeng hvis du ikke kan utbedre den.

2. Du kan jo levere den inn. Koster det mer enn 1000,- er det definitivt ikke noe poeng. Har selv en fra 2001 og hadde den røket nå hadde jeg hatt et påskudd til oppgradering ;)

3. Kjøper du ny nå må den ha HDMI svitsjing og HD-lyd (bluray lyd) dekoding. Anbefaler Yamaha RX-V663 som har disse tingene, og i tillegg er en god musikkformidler. Koster ca 4400,- på nettbutikker, feks surround.no.

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Takk for svarene.

Selv om jeg allerede har sjekket skal jeg forsikre meg om at det ikke er noen kortslutninger i tilkobling av høyttalere. På nettet har jeg sett at det er en del andre som har samme problem med Yamaha-forsterkere. Det har i en del tilfeller vært forårsaket av ødelagte kondensatorer (som forsåvidt ikke er så vanskelig å bytte bare man vet hvilke) og noen snakket om uttørket kjølepasta.

RX-V663 har dessverre som så mange andre litt billigere saker kun 2 HDMI-innganger, men takk for tipset. Jeg kunne sett at det i det minste var 3, kanskje helst fire innganger slik at jeg får koblet til pc, xbox, dekoder og eventuelt en PS3 en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Takk for svarene.

RX-V663 har dessverre som så mange andre litt billigere saker kun 2 HDMI-innganger, men takk for tipset. Jeg kunne sett at det i det minste var 3, kanskje helst fire innganger slik at jeg får koblet til pc, xbox, dekoder og eventuelt en PS3 en eller annen gang.

Prøv Onkyo 606. Den har 4 HDMI og god lyd til samme pris som 663, dog ikke så hvass på surround dekoding.

Lenke til kommentar

Takk for flere tips Junkers.

Etter å ha koblet fra alle høyttalerene og dermed forsikret meg om at det ikke er kortslutning i disse eller kablene. Må jeg nok erklære min kjære rx-v795 før død. Det er ganske irriterende å spille eller se på film med en forsterker som skrur seg av hele tiden.

Det er nok den automatiske overbelastningsbeskyttelsen som slår inn. Etter å ha åpnet den virker det (i alle fall) som om det er en av de store kondensatorene som er gåene. Det ser i hvert fall ut til å være en del elektrolytt på undersiden av en av dem. Etter å ha hatt den i nesten ti år er det greit å bytte den ut også. Jeg tror med andre ord ikke jeg gidder å fikse den.

Tipset ditt om RX-V663 var egentlig nesten perfekt. Den eneste mangelen er at jeg må ha en HDMI-switch i tillegg siden den kun har to HDMI/optisk og to coax. Noe av poenget med å kjøpe noe nytt er å få koblet alt sammen. Jeg kikket litt på RX-V863, men jeg har egentlig ikke brukt for skalering av bilde siden alt video-input er HDMI (digital dekoder, pc, xbox og kanskje en gang en ps3 og eller en blue ray-spiller).

Jeg har også kikket litt på den Onkyo 606 og den virker som et godt tips, men det var vel bare netshop som har den. Du sier den ikke er så god på surround-dekoding som Yamahaen, hva mener du med det?

Hvis du eller andre har flere tips i prisklassen 4-8000 mottas de med takk. Det jeg egentlig kunne ha tenkt meg var en RX-V663 med 3/4 HDMI-innganger.

Lenke til kommentar

Hvis du trenger mer enn 2 HDMI og er på budsjett har jeg ikke andre å anbefale enn 606.

Den er veldig bra. At Yamaha er bedre på dekoding av surround er rett og slett et resultat av deres lange historie innenfor synthesizere, DSP og digital signalbehandling. 663 spikrer dermed opp et 5.1 lydbilde som er best i klassen. Dette betyr ikke at 606 er dårlig.

Det er en drøss butikker som har 606. Du må bruke søkemulighetene, de er bare tasttrykk unna:

http://dinpris.no/?q=onkyo+tx-sr606

https://prisguiden.no/fritekst_sok....mp;search=S%F8k

Lykke til !

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Jeg gadd rett og slett ikke lete lenger så etter en helg med en del surfing landet jeg på Onkyo 606. Jeg er ikke så audiofil at det gjør noe, det viktigste er spilling og film i surround. Musikk hører jeg lite på, HD- eller internettradio bryr jeg meg ikke om, oppskalering av analoge videosignaler bryr meg lite, ikke jeg så stor stue at jeg trenger en superkraftig forsterker eller for/etter-forsterkere, osv. En del av salgsargumentene for dyrere forsterkere gir derfor ikke mening og jeg bestemte meg for å prøve en Onkyo 606. Den er sikkert grei nok for mitt behov og hvis det skal vise seg at den ikke er det kan jeg altids kjøpe noe annet senere.

Nok en gang tusen takk for hjelpen :)

Jeg legger inn en ny post når jeg har mottatt den og koblet den opp.

Lenke til kommentar
Jeg gadd rett og slett ikke lete lenger så etter en helg med en del surfing landet jeg på Onkyo 606. Jeg er ikke så audiofil at det gjør noe, det viktigste er spilling og film i surround. Musikk hører jeg lite på, HD- eller internettradio bryr jeg meg ikke om, oppskalering av analoge videosignaler bryr meg lite, ikke jeg så stor stue at jeg trenger en superkraftig forsterker eller for/etter-forsterkere, osv. En del av salgsargumentene for dyrere forsterkere gir derfor ikke mening og jeg bestemte meg for å prøve en Onkyo 606. Den er sikkert grei nok for mitt behov og hvis det skal vise seg at den ikke er det kan jeg altids kjøpe noe annet senere.

Nok en gang tusen takk for hjelpen :)

Jeg legger inn en ny post når jeg har mottatt den og koblet den opp.

Du blir garantert fornøyd den ! Etter behovene du skisserer holder den i lange baner.

Jeg er selv i den mer audiofile enden av skalaen, men har vært fornøyd med en Marantz modell som 606 sikkert spiller fletta av. Den har fungert fint til film og musikk.

Etter oppgradering på høyttalersiden er imidlertid behovet kommet for å komplettere med et effekttrinn på frontkanalene. Jeg prioriterte det fremfor å oppgradere receiveren, og det blir rimeligere da jeg handler brukt :)

Sikkert fler enn meg som er spent på å høre erfaringer med den nye receiveren !

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...