Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger sårt et svar - Hva gjør jeg nå?

Gjest Marha71

Anbefalte innlegg

Gjest Marha71

Jeg er en separert alenemor og har en sønn på 6 og en på 20. Da eksmannen flyttet ut for 9 måneder siden til sin nye kjæreste skjedde det mye, blant annet fikk min yngste sønn adhd-diagnose, og min eksmann skulle bli pappa og få baby med sin nye kjæreste. Alt totalt uforventet.

Så til problemstillingen.

Yngste sønn vet ikke at han nå snart får en lillebror/søster, og vet heller ikke at faren i det hele tatt har en ny kjæreste. Det jeg da sliter med er å gjøre opp for meg om vi skal fortelle han om den kommende søster/bror nå, eller vente og fortelle det i litt senere alder? Han har møtt min eksmanns "kjæreste" flere ganger, men eksmannen har da valgt å ikke fortelle at det er hans "kjæreste" - og kommende mor for den kommende bror/søster.

Merk, enda mer forvirrelse; Sier "hans "kjæreste" fordi de egentlig ikke har et forhold, men damen har valgt å ha ungen uansett. Derfor blir det enda vanskeligere å fortelle noe slikt til min sønn på 6, ser for meg; "Hvordan har pappa fått en sønn/datter helt alene? Hvordan får jeg en bror/søster som mamma ikke er mamma til, og som pappa får alene?"

Ser for meg at det blir mye for en liten sjel på 6 år, i og med at han allerede har måttet prøve å forstå at han har en bror på 20 som ikke har samme far som seg selv. Han har også nylig begynt på medikasjon mot adhd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

detter er WAY "out of my league" som en 19-åring har jeg problemer med å sette meg inn i situasjonen

men jeg ser for meg at det er lettere for han og akseptere det nå, enn når han blir eldre ser for meg at en gutt om 10 år skriver på forumet hvor frustrert han er over at moren hans ikke har sagt noe før nå.

Du burde også endre emnetittel til å bli mer informerende, så en admin ikke stenger tråden eller liknende

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok sett det an litt. Klart du må fortelle det til sønnen din, men du trenger vel ikke gjøre det før graviditeten har kommet et godt stykke på vei. Da vil han sikkert begynne å merke seg at hun blir større også.

Jeg synes óg at eksmannen din burde ta litt grep om situasjonen og presentere den nye kjæresten som - nettopp - den nye kjæresten. Det er sikkert greit for en 6-åring å få på plass de nye rollene som dukker opp i familien.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med de andre svarene her at sønnen din må få vite det. Og slik jeg ser situasjonen er det ikke noe sjakktrekk å vente å dra det ut i tid. Skjønner at det må være veldig vanskelig for deg som mor å prøve å forklare det, men i og med at din andre sønn også har en annen far, kunne det kanskje snus og brukes til å forklare den yngste også denne situasjonen. Prøve å forklare likhetene i de to tilfellene, ser jeg for meg kan brukes som en positiv faktor.

En 6-åring kan skjønne mye mer enn mange tror, men måten en 6-åring blir presentert for et problem har veldig mye å si. Voksenlivet må forklares på en enkel måte som han kan forstå og relatere seg til. Eksmannen din burde absolutt ta sin del av dette ansvaret, men ut i fra det du skriver ligger ballen hos deg og du får ta initiativet og dermed hovedansvaret selv om det er urettferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...