RamGuy Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Jeg er veldig usikker på hva som er det beste valget av disse to? Per dags dato så har jeg faktisk et Auzentech Prelude lydkort, og har vært godt fornøyd med dette, men så finner jeg ut at det nærmest er en "ikke-fungerende" mikrofon inngang på dette lydkort, som ødela mye for min del! Så da må mann sette seg ned å ta noen vurderinger, kjøre RMA på kortet og velge seg et annet? Eventuelt hvilket kort? Eller kjøre en USB-dac eller noe for mikrofonen? Da blir jo det store spørsmålet, er det noen lydkort som faktisk er bedre enn Auzentech Prelude? Det må vell da i såfall bli Asus Xonar D2X? Jeg kjører 7.1 analoge høyttalere + Sennheiser PC 350 headsett, også bruker jeg digital kobling til min Xbox360! Derfor blir Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe både dyrt og nokså meningsløst? Ettersom eneste forskjell på HDAV og D2X vell ligger i HDMI inn / ut og lossless / no downsampling ved avspilling av BluRay filmer? Ergo siden jeg kjører analoge høyttalere og dermed ikke vil røre HDMI inn / ut så er vell dette bare å betale ekstra uten å faktisk få noe igjen for den ekstra tusenlappen jeg brukte? Det er vell strengt tatt ingen fordeler / forskjeller på HDAV1.3 Deluxe og D2X når det kommer til de analoge mulighetene? Det er vell heller motsatt? Det er jo mer forstyrrelser på det analoge kortet til HDAV1.3 Deluxe da det ikke har noe EMI deksel over seg, samtidig som det er kontete å måtte ha et eget extansion kort for det analoge (tar opp unødvendig med ekstra plass i kabinettet, hvor det alt er liten plass igjen fra før av) Det som gjorde at jeg falt på Prelude til å starte med var X-Fi lydprosessoren, nå er jeg på ingen måte en Creative fan, mer tverimot (jepp, jeg hadde et Audigy2 lydkort og fikk virkelig merke Creative sin mildt sagt elendige kundebehandling) og jeg er heller ikke akkurat imponert over driverne de har levert til Vista, selv om det hele ser ut til å ha blitt greit nå. Det var simpelthen behovet for EAX med tanke på spilling som utelukket det meste annet enn en Creative X-Fi lydprosessor, og da er det jo fint at du hvert fall har andre alternativer enn labre Creative lydkort! Så Auzentech Prelude er jo et perfeksjonert X-Fi lydkort, som har tatt X-Fi lydprosessoren så langt som det er mulig å få den! Asus Xonar D2X på sin side kjører jo en "Asus AV200 High-Definition Sound Processor" aka C-Media Oxygen HD lydprossesor, som nå plutselig har blitt hetende Asus AV200 etter at Asus og C-Media inngikk et samarbeid! Auzentech sitt eget X-Meridian lydkort benyttet jo en C-Media Oxygen HD lydprosessor, og det ville trolig nyere Auzentech kort gjort også om det ikke var for at Asus inngikk sitt samarbeide med C-Media! I utgangspunktet (hvert fall det inntrykket jeg har fått etter å ha skummet litt på nettet) så er C-Media Oxygen HD lydprosessoren å foretrekke fremfor Creative X-Fi når det kommer til så og si alt? Da bortsett fra spilling, ikke fordi C-Media Oxygen HD er noe dårligere på dette punktet, men fordi X-Fi har fordeler i EAX5.0 og hva dette gir av ekstra godbiter når det kommer til spillyd! Etter å ha lest endel tester av Xonar D2X, Xonar HDAV1.3 og Auzentech Prelude sitter jeg alltid igjen med inntrykket av at Xonar D2X egentlig er å foretrekke til alt uten om spilling? Og dette skyldes vell manglende EAX5.0 støtte, som rett og slett fører til dårligere spillopplevelse, spesielt ved 5.1 / 7.1 annlegg eller hodetelefoner. Men når det kommer til musikk og film så ser Xonar ut til å gjøre rent bord? Ser også ut som de fleste mener at X-Meridian faktisk er bedre enn Prelude når det kommer til lydkvalitet under musikkavspilling og film? Dette tyder vell på at C-Media Oxygen HD lydprosessoren faktisk er å foretrekke fremfor X-Fi lydprosessoren? Nå har jo også Asus slått på stortromma med sin DS3D GX emulering, som da skal ta seg av emulering av Creative EAX effektene i spill, og siden v2.0 av denne emulering så har Asus påstått av de nå emulerer store deler av EAX5.0, og ikke bare støtter EAX3.0! Og etter å ha lest noen sammenligninger mellom DS3D GX 2.0 og EAX5.0 under WinXP så ser det ut som Asus har fått til dette. Dog ser det ikke ut som DS3D GX 2.0 kunne emulere samtlige EAX5.0 goder, men tidvis gav faktisk Xonar D2X med DS3D GX 2.0 bedre lyd enn Prelude med EAX5.0 under spilling! Og nå som DS3D GX 2.5 har kommet, så er vell forskjellene enda mindre! Og dette var da under WinXP hvor HLA eksisterer, under Vista hvor HLA er fjernet så er jo forskjellene enda mindre! Så man kan jo strengt tatt konkludere med at DS3D GX 2.5 mer eller mindre matcher Creative EAX5.0! Og det er jo ganske unik! En massiv fordel med software emulering kontra EAX vis DSP som på X-Fi lydkortene er jo at software kan alltid oppdateres, om Creative skulle komme med EAX6.0 så kreves det jo et helt nytt Creative lydkort for å få denne støtten, mens Asus er i jo en posisjon hvor de kan gi sine Xonar lydkort støtte for å emulere dette ved en liten driver oppdatering! Samtidig som du sparer veldig mye hodebry med DS3D GX ettersom det er automatisk aktivert via driveren, kontra EAX5.0 som du må fikle med Creative Alchemy for at skal fungere under Windows Vista. På sånn måte kan du jo si at EAX i seg selv er døende da nyere spill sjeldent har støtte for EAX5.0, mye på grunn av Vista som sagt ikke har HLA slik som WinXP som ødelegger veldig mye for EAX. Strengt tatt så blir jo EAX også emulert på X-Fi i Vista via OpenAL. Så nå som Xonar D2X ser ut til å ha kommet på nivå med Prelude og X-Fi kortene når det kommer til spill, er det da noe som taler for Auzentech Prelude og X-Fi lydkort kontra Asus Xonar D2X og C-Media Oxygen HD? Det er jo fremdeles endel forskjeller, X-Fi tilbyr jo blant annet CMSS-3D, 24 bit crystalizer, X-RAM og litt sånt? Her har jo Xonar mye som skal tilsvare disse funksjonene, blant annet Dolby Headphones og Dolby Pro Logic IIx gjør jo det samme som CMSS-3D, 24-bit Crystalizer har jeg aldri helt forstått hva er? Det skal vell øke lydkvaliteten på MP3-filer osv.. uten at jeg helt har forstått hvordan det skal fungere, eller hvordan det faktisk fungerer, føler heller ikke at det fungerer spesielt godt? X-RAM er vell egentlig mer en gimmick? CMSS-3D versus Dolby Headphones / Dolby Pro Logic IIx er jo en interessant tema! Det er jo liten tvil om at CMSS-3D gir mer liv i spill når du bruker hodetelefoner, det skal jo også upmix lyden på stereo høyttalere om du kjører det, nå kjører jeg 7.1 uansett så har egentlig aldri sett den store nytten av CMSS-3D uten om når jeg kjører hodetelefoner? Det eneste CMSS-3D tilsynelatende gjør med mitt 7.1 annlegg er å kjøre samme lyden på alle høyttalere i situasjoner hvor jeg hører på noe som bare kjører 2.0 / 2.1. Nå kjører de fleste spill 5.1 eller 7.1 så der har en ikke så alt for stor nytteverdi, og når jeg hører på musikk så fungerer stort sett 2.0 / 2.1 best uansett. Spørsmålet blir jo da hva som er best av CMSS-3D og Dolby Headphones? Etter å ha lest litt rundt på nettet sitter jeg igjen med mye av det samme inntrykket som jeg gjorde når det kommer til Xonar vs X-Fi, det virker som de fleste mener at CMSS-3D er best til spilling, og at Dolby Headphones er best til film? Det jeg begynner å lure på er om dette faktisk er på grunn av CMSS-3D fungerer bedre til spill enn Dolby Headphones, eller om det har å gjøre med det at alle som har støtte for CMSS-3D faktisk også har EAX5.0 støtte? Og det faktisk er EAX som gjør at CMSS-3D føles bedre under spilling, og ikke det at CMSS-3D i seg selv er bedre enn Dolby Headphones? Hadde vært interessant med en sammenligning av CMSS-3D uten EAX vs Dolby Headphones, og / eller CMSS-3D med EAX versus Dolby Headphones med DS3D GX 2.5? En stor fordel for meg med 7.1 annlegg må jo være Dolby Pro Logic IIx? Det skal jo på en veldig god måte upmix filmer og spill fra 2.0 / 2.1 / 5.1 til 7.1? Dette skal jo fungere langt bedre enn CMSS-3D, som strengt tatt ikke fungerer til dette formålet i det hele tatt? Det er hvert fall det inntrykket jeg har fått, etter et lite søk på google så får jeg inntrykket av at Dolby Pro Logic IIx egentlig er den eneste måten å få upmix til 7.1? Så det må jo være et veldig stort pluss for min del? En annen ting når det gjelder Dolby Headphones / Pro Logic IIx versus Creative CMSS-3D er jo jeg med hånda på hjertet må si jeg har mye mer trua på Dolby på dette området enn Creative, Dolby sitt hovedfokus er jo nettopp surround simulering osv.. Så har vanskelig for å tro at Creative faktisk skal kunne hamle opp med Dolby på dette området? Vi har jo også Dolby Virtual Speaker som er meningsløst på mitt 7.1 annlegg, men som jeg har hørt at skal fungere veldig bra på hodetelefoner? Så hva er da å foretrekke av Auzentech Prelude (X-Fi) versus Asus Xonar D2X (C-Media Oxygen HD)? Nå som Asus tilsynelatende har fått til software emulering av EAX5.0 som eliminerer mye av fordelene som X-Fi lydkort hadde når det kom til spilling, er det egentlig noen grunn til å vurdere / foretrekke X-Fi lydkort som Auzentech Prelude lengre? Er det fremdeles noen fordeler, eller blir Asus Xonar D2X og C-Media Oxygen HD rett og slett et bedre valg? Hvordan er det med CMSS-3D versus Dolby Headphone, spesielt nå som CMSS-3D ikke har fordelen av EAX lengre? Endret 8. februar 2009 av RamGuy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå