Gå til innhold

Finnes det en brukbar netbook?

sablabra

Anbefalte innlegg

Tittelen er ikke ment å provosere, men jeg syns virkelig det er vanskelig å finne en god netbook. Jeg har lett rundt de siste dagene etter en brukbar netbook/mini-bærbar, men det ser ikke ut til at det finnes. Jeg har noen krav (som jeg ikke synes er altfor mye å kreve):

- Stillegående. Små, hissige vifter takler jeg ikke.

- Skjerm med høyere oppløsning enn 1024x600. Typisk 1280x800 er mer passende på en 9-10" skjerm.

- Ikke fantastisk treig... Jeg forventer ikke mye, men den må kunne klare å spille av filmer og surfe på nettet uten plagsom lang ventetid.

- Må kunne brukes mer enn et par timer på batteri. (slik at da er vel 3-celler-batteri utelukket)

- God støtte for Linux.

Ikke helt urimelig krav, mener jeg, men jeg klarer ikke finne en passende en likevel. Det nærmeste jeg har kommet tror jeg er HP mini-note 2133 til ikke avskrekkende 3000 kr: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=432750

Den ser ut til å ha god skjerm og godt tastatur, samt at den er laget i aluminium. 2 GB minne ser jeg også på som et pluss. Dessuten selges den med Linux, slik at ikke pengene går med til en lisens til microsoft som jeg aldri kommer til å bruke. Men etter å ha lest litt rundt forstår jeg det slik at VIA-prosessoren og brikkesettet har et uhyre høyt effektforbruk og dermed høy varmeutvikling slik at viftene må surre altfor fort, samtidig som at VIA C7-M skal være betydelig tregere enn Intel Atom N270. Dvs. at dersom denne støyer mye, så er den helt utelukket. Kanskje noen har erfaringer å komme med?

Jeg har også sett litt på Asus Eee 1000H til rundt 3500 kr: https://prisguiden.no/product.php?productId=101040

Den ser ut til å ha fått gode anmeldelser, det mest negative tror jeg må være 1024x600 oppløsning. Jeg har også lest at veldig mange klager på en vifte som bråker unødvendig når den står i bestemt vinkel, f.eks plant med bordet. Kanskje gjelder dette bare enkelte? I tillegg må jeg plusse på en 2 GB-brikke, men det koster jo ikke stort.

Har dere noen andre gode forslag som oppfyller mine krav? Føler jeg har sett på de fleste nå, men man vet jo aldri... Jeg vil også helst betale mindre enn 4000 kr.

Lite spørsmål ved siden av også: Hva slags muligheter har man for å få tilbake penger for windows-lisensen dersom man ikke godtar avtalevilkårene? Synes der er provoserende å måtte kjøpe med windows-lisens som jeg ikke vil bruke, og jeg mener å huske at noen har gjort dette med Dell i hvert fall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kommer jo hp 2140 om ikke så alt for lenge (Mars, hvis jeg ikke husker feil). Synes selv at den ser svært lovende ut. Er ganske lik som 2133, men med noen forbedringer:

-Atom-prosessor

-10" skjerm ("høy" oppløsning)

Håper bare ikke prisen blir så avskrekkende.

Edit: Ser ut til at netshop får den inn om noen dager:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=120484

Men prisen er kanskje litt høy.

Endret av Josten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...