Gå til innhold

Hvilken kjøpskategori havner du under når du skal ha deg nytt objektiv?

93 stemmer

1. 1. Hvilken type er du?

• Pixelpeeper'n, må ha det beste eller det beste som lommeboken+forskudd på arv kan kjøpe.
      19
    • DoF-junky'en, noe over f/2 er latterlig, kan strekke meg til f/2.8
      19
    • Den allsidige, zoom objektiver er tingen. Kjøper det jeg har råd til(pluss litt til, kanskje?).
      29
    • De er små og jeg har mange, ingeting er som fastobjektiver og apostelzoom. Det er en hobby i seg selv.
      11
    • Den enkle, kun ett objektiv og aller helst 10-500mm, men nøyer meg med noe som 18-250mm.
      4
    • Puristen, man trenger kun en 28mm e.l. Foto er ikke om utstyr!
      4
    • Langemann, det blir aldri langt nok. 300mm er for amatører.
      0
    • Breiflabben, eksrtemvidvinkel, 15mm er for pyser.
      2
    • Noe annet, jeg har det meste, men det funker ikke. Men jeg vet at det objektivet som funker, det finnes der ute.
      3
    • Makros, er gresk for lang eller stor. Det er 1:1 som er minimum her, alt annet er for amatører.
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv kjøper jeg dyrere utstyr enn jeg egentlig kan rettferdiggjøre. Da vet jeg at om det blir dårlige bilder så har jeg hvertfall bare meg selv og takke :p, og jeg har godt med spillerom å lære på!

Ga en stemme på nummer 1 jeg, da jeg faktisk kjøpte dette kameraet og denne linsa med forskudd på arv. Passa så alt for bra.

Min første, og eneste linse er en 17-40mm F/4.0L, så en passe vidvinkel zoom som egner seg best til naturbilder der assa. Men for meg betyr jo det at min neste linse blir noe helt annet. Helst DoF-junky eller en makros, eller en aller best, en kombinasjon :)

Lenke til kommentar

Hm. Føler meg egentlig som "none of the above", men det nærmeste er vel kategori 2. Men jeg satser på lyssterke objektiver mest for.. vel: lysstyrken. DOF er mindre viktig.

Og da blir det litt kategori 4 også, siden de mest lyssterke objektivene er fastobjektiver.

Lenke til kommentar
Ikke for å være kjip, men du faller ikke under kategori 1 ved å ha et 17-40mm f/4 zoomobjektiv. Dette er langt unna det beste/dyreste.

EDIT : oi, du verden så dyrt dette var da.

Pixelpeeper'n, må ha det beste eller det beste som lommeboken+forskudd på arv kan kjøpe.

Som sagt, traff spikern så godt på hodet at jeg nesten måtte gi den en stemme.

Det finnes bedre, men det finnes også mange billigere... det var den desidert dyreste av mine alternativer. 16-35 2.8 hadde så klart falt bedre i smak, men den koster det dobbelte.

Dessuten ser jeg også på "det beste" som topp klassen, altså de som har litt høyere kriterier til skarphet og byggekvalitet og den slags. Kvaliteter utenom spesifikasjonene om du vil. Tviler på du finner noe dyrere 17-40mm F4 objektiv...

Endret av mbergersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...