Gå til innhold

Hvilken kjøpskategori havner du under når du skal ha deg nytt objektiv?

93 stemmer

1. 1. Hvilken type er du?

• Pixelpeeper'n, må ha det beste eller det beste som lommeboken+forskudd på arv kan kjøpe.
      19
    • DoF-junky'en, noe over f/2 er latterlig, kan strekke meg til f/2.8
      19
    • Den allsidige, zoom objektiver er tingen. Kjøper det jeg har råd til(pluss litt til, kanskje?).
      29
    • De er små og jeg har mange, ingeting er som fastobjektiver og apostelzoom. Det er en hobby i seg selv.
      11
    • Den enkle, kun ett objektiv og aller helst 10-500mm, men nøyer meg med noe som 18-250mm.
      4
    • Puristen, man trenger kun en 28mm e.l. Foto er ikke om utstyr!
      4
    • Langemann, det blir aldri langt nok. 300mm er for amatører.
      0
    • Breiflabben, eksrtemvidvinkel, 15mm er for pyser.
      2
    • Noe annet, jeg har det meste, men det funker ikke. Men jeg vet at det objektivet som funker, det finnes der ute.
      3
    • Makros, er gresk for lang eller stor. Det er 1:1 som er minimum her, alt annet er for amatører.
      2

Anbefalte innlegg

En liten poengløs undersøkelse, just4fun :)

1. Pixelpeeper'n, må ha det beste eller det beste som lommeboken+forskudd på arv kan kjøpe.

2. DoF-junky'en, noe over f/2 er latterlig, kan strekke meg til f/2.8

3. Den allsidige, zoom objektiver er tingen. Kjøper det jeg har råd til(pluss litt til, kanskje?).

4. De er små og jeg har mange, ingeting er som fastobjektiver og apostelzoom. Det er en hobby i seg selv.

5. Den enkle, kun ett objektiv og aller helst 10-500mm, men nøyer meg med noe som 18-250mm.

6. Puristen, man trenger kun en 28mm e.l. Foto er ikke om utstyr!

7. Langemann, det blir aldri langt nok. 300mm er for amatører.

8. Breiflabben, eksrtemvidvinkel, 15mm er for pyser.

9. Noe annet, jeg har det meste, men det funker ikke. Men jeg vet at det objektivet som funker, det finnes der ute.

10. Makros, er gresk for lang eller stor. Det er 1:1 som er minimum her, alt annet er for amatører.

Personlig var jeg på kategori 4 en stund. Etter Sigma SD-14 kjøpet med 17-70mm ombestemte jeg meg og nå er det kategori 3 som gjelder.

Edit: Måtte legge til kategori 6(glemte av PM) :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne tråden bare ber om å få en avstemning..

.. Nå skal det være på plass :)

Jeg klarer ikke å bestemme meg. Tror jeg er litt av hvert med unntak av 5, 7 og 9. Eller kanskje en ny kategori: Gjerrigknarken. Jeg vender på hver krone 100 ganger for å få mest mulig ut av de. Bruker ofte objektiver fra 70-tallet på nykameraet. Har lyst på alt fra 10 til 300 mm men ikke i ett objektiv fordi jeg er litt DOF-fantast. Tre zoom-objektiver pluss tre faste hadde vært supert, men jeg drøyer pga mer kronevending. Kompakthet og video vil jeg også ha. Med andre ord: Den som aldri blir fornøyd.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Trådstarter har glemt den vanligste kategorien:

11. Jeg klarer meg med normalzoomen.

Jeg antar at minst 50% av alle speilreflekskjøpere, klarer seg med kit-zoomen (ca. 16 - ca. 55mm).

-Selv om de trolig ikke er like sterkt representert her på forumet.

Jeg hører inn under kategori 11.

Riktignok er kit-zoomen byttet i en bedre normalzoom.

Om jeg trenger noe mer, blir det i den vide enden.

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Et sted mellom 2 og 3, med et snev av både 4 og 5. Eller rettere sagt, vingler mest mellom de to første.

Er vel og en avart av 2. Jeg jakter på høy lysstyrke fordi jeg faktisk føler at jeg trenger det til en del av det jeg "jobber" med.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...