Gå til innhold

Ny innen overklokking, leter etter guide, e6600


Anbefalte innlegg

Jeg er ny når det kommer til overklokking men har lyst til å prøve meg. Jeg har tidligere sett en god del tråder om overklokking av e6600 prosessoren som jeg har selv. Og lurer da på om det er noen gode norske guider her om overklokking av den? Evnt noen som kan forklare meg enkelt hvordan jeg gjør det?

 

Min hardware:

Asus P5B Deluxe

Intel C2D E6600

Corsair Twin2X 2x1024MB DDR2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

funker fint den klokken, men du har mye å gå på enda. bare husk på at hvis du skal klokken cpu-en skikkelig, feks finne maks klokk så anbefales det å klokke ned minnet. hvis du har feks pc6400 på 800 mhz så sett de gjerne til 700 mhz. høy frekvens på cpu og minnet blir ofte ustabilt

 

ellers så anbefaler jeg en skikkelig tester til å benche cpu

prime95 og velg small fft

 

gi gjerne en lyd hvis du trenger mer forklaring ang prime. det er forresten en kontinuerlig test som du MÅ stoppe selv. venstreklikk på primeiconet på taskbaren og velg stop. den kjører en runde på ca 13-15 min og så bare fortsetter den osv osv. overlever cpu en runde så er den forsovidt stabil. en klokk bør kunne kjøres i 8-10 timer uten feil for at den skal kalles stabil

Lenke til kommentar

masse å gå på då. jeg ville ha sjekket hjemmesiden for cpu-en din der det skal stå oppgitt maks temp og vcore. de tåler mer enn oppgitt som oftest. all overklokking er selvfølgelig på eget ansvar og garantien ryker og bare så det er nevnt

 

under benching hvis cpu test feiler så er det mer vcore som må til. minnet kan du vente med til du når toppen

 

du kan google "max overclock e6600" feks og se hva andre har av max clock og hva det har vcore på

 

EDIT: ser at du bør ikke gå så mye over 1,5 vcore. temperaturen oppgitt her er samme som min Q6600 go, men den har jeg hatt opp i 95 grader uten at den feilet. det er selvfølgelig maksklokk fra 2,4 til 3,950 mhz med luftkjøling. det er som oftest temperaturen som stopper deg så det anbefales og bytte ut stock kjøleren med en ordentlig en. finnes mange gode og billige løsninger der

Endret av gjeewaytee
Lenke til kommentar

forbedring tolker jeg som å få cpu til å kjøre med høyere frekvens så det er bare å øke fsb det og kjøre en test (viktig å følge temp nøye når man har "høy" vcore da det er vcore som lager varmen)

 

idle på 51 grader høres litt mye ut. dvs ganske høy temp ved maks load vil jeg tippe

 

sånn ellers er det jo bare å øke fsb og kjøre test til den feiler. då kan du skru opp vcore. jeg hadde hoppet rett på og sett om testen ble bestått med 3,5ghz. det vanligste er at man finner et rundt tall som en 24/7 løsning. maks klokk blir jo den siste tyningsen. min maks klokk er på 3948 mhz. ustabil riktignok, men pc funket

mange som kjører test med 3dmark06 for å oppnå høy score der da det mest er en cpu test ang score og og den stresser ikke cpu på samme måte som en cpu bench. så min maksklokk holdt igjennom en runde 3dmark06 ,men holdt i ca 3 sek i en cpu bench :)

 

EDIT: kom til å tenke på en ting. i biosen kan du justere på en multiplikator. har ingen anelse hva den står på hos deg, men ett hakk lavere multiplikator så kan du kjøre fsb mye høyere hvis du feks står fast og ikke får pc til å funke

Endret av gjeewaytee
Lenke til kommentar

må bekjenne at jeg aner ikke noe om amd cpu-er da jeg er en svoren intelfan :) men du sier noe der som jeg og mener at jeg har lest, etter litt googling så har du fått en ganske så bra klokk då på 3,4ghz anyway

 

ang linked o unlinked så er det litt vanskelig og forklare, men hvis du kjører med linked fsb og dram så vil frekvensen på rammen og stige etterhvert som du øker fsb, da kommer du ikke særlig langt da minnefrekvensen vil stoppe deg i å nå høyere klokk på cpu. det ser du no lett i bios om frekvensen til minnet er på 800 mhz eller hva du har av rambrikker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...