MSg Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Nei, den gjelder for folk under 16 men over 14 og. Som sagt må man bruke skjønn i en slik sak, og som du sier selv vil det normalt sett ikke straffes for dette. Men det kan forekomme, dog ytterst sjelden. Endret 9. februar 2009 av MSg Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg skjønte den ikke?hvorfor er 12+15 nei? Det er i utgangspunket straffbart. Sex med noen under 14 (§195) dømmes strengere enn sex med noen under 16 (§196). For begge paragrafene står det at straff kan falle bort dersom man er "omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling". Retten vil kanskje i noen tilfeller kunne komme til at en 12- og en 15-åring er dette, men generelt er det ingen grunn til å tro det. Tre års forskjell i den alderen er en betydelig forskjell, så stor forskjell at loven skiller mellom sex med personer under 16 og under 14. Man kan noen ganger få inntrykk at noen mener det er lov for personer under 16 år å ha sex med hverandre. Men det er i så fall en misforståelse. Etter straffeloven er det straffbart - selv om loven åpner for å ikke straffe jevnaldrende kjærester under aldersgrensa. Lenke til kommentar
muhajed Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Heh.. altså, det du sier (jmrf. loven) er at en gutt på 15 som har samleie med ei på 13 risikerer 10 år i fengsel, mens en mann på 50 som har samleie med ei på 14 bare risikerer 5 år? Smooth. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) På en måte ja. Men her vil det bli skjerpende omstendigheter grunnet mannens høye alder. Her er det da snakk om grovt overgrep mens personen på 15 vil/kan bli straffet for overgrep. Endret 9. februar 2009 av MSg Lenke til kommentar
muhajed Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Mannen på 50 kan jo ikke straffes for den samme paragrafen når han ikke har brutt den lovpargrafen. 15-åringen derimot har brutt den, og må derimot dømmes til inntill 10 år bak lås og slå. Skjerpende omstendigheter eller ei, 50-åringen vil alikevel IKKE kunne dømmes undr §195 når han ikke har brutt den! Lenke til kommentar
MSg Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Så feil, derfor endring av innlegget. Så ingen grunn til å hisse seg opp mister. Lenke til kommentar
muhajed Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Vel, jeg står fortsatt fast på at §195 er ment som en skjerpende reaksjon ovenfor 16+ som har seksuelt samvært med 14-. Siden når kan en 15 åring straffes som en voksen med 10 års fengsel egentlig? Jeg har foresten en kamerat som ble tiltalt for noen år siden.. Han var 16 og kjæresten var 13. Han ble frikjent i retten. Endret 9. februar 2009 av muhajed Lenke til kommentar
MSg Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Han kan det. En person på 14 kan ikke det, men idiotiskt nok kan foreldrene hans/hennes få straff siden han/hun ikke er strafferettslig gammel nok. Den kriminelle lavalder i Norge er 15 år, (straffeloven § 46). Personer under 15 år som begår kriminelle handlinger, kan ikke straffes. Anyways.. Vedkommende kan dog bli sendt på anstalt/hjem. Ingen som sier at alle blir straffet. Sier nok en gang at det vil bli vist skjønn i slike saker, og de fleste ender med henleggelse eller frikjennelse. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 er ganske sikker på at så lenge det er kun 2 års forskjell mellom partene så vil ikke loven bli vurdert en gang. Loven er som sagt kun laget for å beskytte barn fra voksen. Det er egne lover om voldtekt som kan bli brukt mot barn som har omgang med barn. Og sist jeg sjekket så er det norsk kriminell grense 15 år. Så hvordan skulle et barn på 14 bli straffet for å ha sex med et barn på f.eks. 12-13 år? (hvis det er frivillig fra begge parter selvsagt) Lenke til kommentar
Bob Dick Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Hvorfor blir 15+16=nei? Lenke til kommentar
MSg Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Fordi en på 15 er under den sexuelle lavalder, mens en på 16 er over. Da regnes det som overgrep. Dammed: Loven tar ikke hensyn til hvor liten aldersforskjell det er. Men, dommere vil gjøre det, og det er her skjønn kommer inn i bildet igjen. (Tror jeg har har nevnt skjønn en eller tolv ganger før?) En dommer vil mest sannsynlig se ann hver enkelt sak for å finne ut om det er grunnlag for straff. Man vil i de fleste tilfeller komme frem til at det ikke er det og henlegge saken. Nei, loven er ikke kun laget for å beskytte barn fra voksne, men ja, det er en vesentlig stor del av den. Ja, den kriminelle lavalder er 15, derfor vil foreldre kunne få straff i form av bøter o.l. hvis barn under den kriminelle lavalder gjør noe kriminelt. Dette gjelder hvis f.eks 14-åringen knuser en bil eller noe. Barn under 15 (den kriminelle lavalder) som gjør noe kriminelt kan bli tatt i forvaring av barnevernet til fylte 18, eller ved særdeles skjerpende omstendigheter til enn er fylt 23. Dette vet jeg med sikkerhet, i og med min mor jobber helgevakter på en barnevernsinstitusjon. Hovedjobben hennes er forresten som spesialsykepleier på et psykiatrisk sykehus i Bærum, hvor overgrepssaker ikke er mangelvare. Lenke til kommentar
MasterOfColours Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Hvorfor blir 15+16=nei? Personen på 15 er under 16 år, dermed bryter mot §196. Jeg er ikke sikker på om det er den paragrafen, alle svarene gikk litt hulter om bulter i skallen på meg, men tror det er rett. Men jeg tror at 16-åringen (hvis den på 15 hadde frivillig samleie) kan bli frikjent i retten. (Rett meg hvis jeg har feil her). Lenke til kommentar
MSg Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Du har nok rett der. Dommeren vil se med skjønn på saken og mest trolig henlegge saken/frifinne personen siden det er snakk om frivillig samleie mellom to parter. Endret 9. februar 2009 av MSg Lenke til kommentar
Camellia Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Overgrep er overgrep. Jeg er for en lavalder, men imot at en som voldtar en 16 åring skal få mindre straff enn en som voldtar en 10-åring. Han burde få like mye. Det samme gjelder om offeret er 30, 40 eller 50. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Overgrep er overgrep. Jeg er for en lavalder, men imot at en som voldtar en 16 åring skal få mindre straff enn en som voldtar en 10-åring. Han burde få like mye. Det samme gjelder om offeret er 30, 40 eller 50. La oss snu det om. Du mener at en som voldtar en 10-åring ikke skal få verre straff enn om han hadde voldtatt ei på 16? Du mener det er like ille? Burde vært en minimumsstraff for voldtekt, atskillelig høyere enn den er nå. Men å si at man ikke skal legge til noe på den igjen om jenta er 10 år blir bare tull. Stor forskjell på 16 og 10, for ikke å snakke om 30+. Lenke til kommentar
MasterOfColours Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Hvis en 16-åring skulle blitt voldtatt av en 50-åring blir det mindre straff enn hvis denne 50-åringen skulle voldtatt en 10-åring? Lenke til kommentar
Bob Dick Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Ah, okey. Men det er liksom en uskrevet "2-årsregel" som gjelder her på en måte? Ikke det at jeg har noe å bekymre meg for, er bare nysgjerrig For jeg tenker på det her. To personer er født i 93 eller når det blir, er 15 år, og har et seksuelt forhold. Den ene er født i desember mens den andre er født i januar, når den i januer fyller 16, så blir det plutselig ulovlig liksom? Endret 10. februar 2009 av MrVegard Lenke til kommentar
MasterOfColours Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Ah, okey. Men det er liksom en uskrevet "2-årsregel" som gjelder her på en måte? Ikke det at jeg har noe å bekymre meg for, er bare nysgjerrig For jeg tenker på det her. To personer er født i 93 eller når det blir, er 15 år, og har et seksuelt forhold. Den ene er født i desember mens den andre er født i januar, når den i januer fyller 16, så blir det plutselig ulovlig liksom? Skulle tro det :S Men, som sagt, hvis samleiet var frivillig tar dommeren kjønn i betraktning og det er stor sjangs for at 16-åringen blir frikjent. Lenke til kommentar
Gjest Random_* Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 kan en 19-åring ha sex med en 15-åring uten at noen blir straffet? Lenke til kommentar
MasterOfColours Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 kan en 19-åring ha sex med en 15-åring uten at noen blir straffet? Nei, ikke hvis det var overgrep. Hvis 15-åringen var fullt med på det, og ville føre samleie med 19-åringen, kan han/hun bli frikjent. Hvis det var overgrep vil 19-åringen straffes med 3-10 år i fengsel(?). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg