MasterOfColours Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg går støtt og stadig og tenker på at den seksuelle lavalder i Norge er 16. Men det er vel lov å ha sex med en jevnaldret hvis man er 14? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg vet ikke om det er lov juridisk sett, men man blir ikke straffet for det. Loven er til for å unngå forhold mellom barn og voksne. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg lurer på en annen ting angående aldersgrense. Jeg og kjæresten min har et problem seksuelt, og siden vi begge er under 16 år så lurer jeg på om det er mulig for oss å oppsøke hjelp uten og bli straffet for det eller at forelde får vite noe. Noen som vet noe? Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Helsesøstre på ungdomsskoler kan man snakke med om omtrent hva som helst, spesielt når det gjelder sex. Disse vil heller ikke bry seg om dere er under den seksuelle lavalder, ettersom de vet hvor vanlig det er å bryte loven. De har også taushetsplikt, mener å huske at de kan bryte den om det kommer frem at noen har blitt voldtatt eller lignende, men ellers er de stille som mus. Mvh Håkon Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Det er ikke straffbart for to personer under 16 å ha sex, selv om lærere kan finne på å si det. Det er sjelden (aldri) det blir straffet når en 16-19 åring har sex med sin 14-15 år gamle kjæreste også. Loven er ikke så firkantet. Men det er ulovlig for voksne å ha sex med de som ikke har fylt 16. Lenke til kommentar
Xboxftw Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Nei, tingen er det at små barn ikke kan sexe folk over 16år pga pedofili! fix Lenke til kommentar
Bob Dick Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg går støtt og stadig og tenker på at den seksuelle lavalder i Norge er 16.Men det er vel lov å ha sex med en jevnaldret hvis man er 14? Eksempler:Det vil si at hvis en 19 år gammel jente har sex (samleie) med en 14 år gammel gutt så kan jenta straffes for dette. Ikke gutten. Hvis enn 15 år gammel jente har sex med sin 17 år gamle kjæreste vil sannsynligvis straff for 17 åringen falle bort etter en vurdering av lovens passus om "lik modning og alder". Dersom to 14 åringer har et seksualliv sammen, så kommer ikke loven til anvendelse i det hele tatt. Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Loven om sek. lavalder i Norge er en fin ting for å unngå at gamle pedofile jævler forgriper seg på yngre personer, men synes at retten ofte burde utvise litt mer skjønn når det er snakk om kjærestepar der begge parter har villet ha sex og der alderen ikke er mer enn 4-5 år.... Skjønt, jenta bør jo være over 14 da... Lenke til kommentar
MSg Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 14+14 er bra. 12+15 er bra. 16+16 er bra. 18+18 er bra. 15+16 er fy. Tor Erling Staff mener jo at den seksuelle lavalder bør fjernes, til nød være 12 år. ps: det er forskjell på pedofili og hebefili.. Pedofili er når du tukler med barn rundt 0-10 år. Hebefili er når du tukler med barn rundt 10-16 år. Lenke til kommentar
Papirstopp Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Loven er til for at ikke pedofili osv ikke skal oppstå. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 14+14 er bra. 12+15 er bra. 16+16 er bra. 18+18 er bra. 15+16 er fy. Tor Erling Staff mener jo at den seksuelle lavalder bør fjernes, til nød være 12 år. ps: det er forskjell på pedofili og hebefili.. Pedofili er når du tukler med barn rundt 0-10 år. Hebefili er når du tukler med barn rundt 10-16 år. Disse utsagnene får meg til å lure på om du er seriøs. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Nei, sier ikke at det er bra, sier bare at det ut i fra norske lover er lovlig. Sier på ingen måte (selvom det virker slik, ser det nå) at dette på noen som helst måte skal forsvares. Sier bare hva som i henhold til norsk lov går som lovlig. I følge norsk lov er samleie mellom en på 12 og en på 15 tillatt, mens samleie mellom en på 15 og en på 16 er ulovlig. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Loven er til for at ikke pedofili osv ikke skal oppstå. Pedofili oppstår ikke på bakgrunn av en lov. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Det kommer litt an på tolkningen av loven. Jeg tviler på at det går an å straffe en på 16 for å ha hatt sex med ei på 15. Det er imot lovens hensikt, og vil mest sannsynlig ikke føre til en dom. Jeg har aldri hørt om det, men tar godt imot kilder som viser det motsatte. Og 12+15 har vel mest sannsynlig ikke hjemmel i noen lov til å kunne straffe 15-åringen. Kan tenkes at det kan tolkes som "lureri". 12-åringen er ikke i stand til å ta egne avgjørelser, og 15-åringen da har lurt vedkommende med på dette. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Det kommer litt an på tolkningen av loven.Jeg tviler på at det går an å straffe en på 16 for å ha hatt sex med ei på 15. Det er imot lovens hensikt, og vil mest sannsynlig ikke føre til en dom. Jeg har aldri hørt om det, men tar godt imot kilder som viser det motsatte. Og 12+15 har vel mest sannsynlig ikke hjemmel i noen lov til å kunne straffe 15-åringen. Kan tenkes at det kan tolkes som "lureri". 12-åringen er ikke i stand til å ta egne avgjørelser, og 15-åringen da har lurt vedkommende med på dette. Har da ikke sagt at du kan straffe en på 15 for å ligge med en på 12. Folk over kan fritt ha samleie med folk over og folk under 16 kan "fritt" ha samleie med folk under 16 uten at det blir en sak av det. Jeg vet om saker hvor folk rett over 16 har fått problemer for å ha ligget med folk under 16, så det er hjemmel for straff der. Det er slik loven er, selvom dommere vil bruke skjønn her. Endret 9. februar 2009 av MSg Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 14+14 er bra.... 15+16 er fy. Fra Lovdata, Straffeloven: § 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år. ... Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling. 12+15 er bra.Nei: Fra Lovdata, Straffeloven § 195. Den som har seksuell omgang med barn under 14 år, straffes med fengsel inntil 10 år. Dersom den seksuelle omgangen var samleie, er straffen fengsel i minst 2 år. ... Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort eller settes under det lavmål som følger av første ledd annet punktum dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jah, når du sier det så demrer det fra rettslæreforelesningene mine. Du har rett der. Hadde glemt av 14års-delen av lovverket. Sorry. Lenke til kommentar
muhajed Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 12+15 er bra.Nei: Jeg skjønte den ikke? hvorfor er 12+15 nei? Lenke til kommentar
MSg Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Fordi det er et skille mellom 14 og 16 år, for å hindre at folk som nærmer seg 16 skal kunne utnytte enda yngre mennesker. Kort og brutalt igjen: 12+13 = ja. 12+14 = nei. 12+15 = nei. 14+15 = ja. 15+16 = nei. 16+17 = ja. Klart, skjønn må vises her også. Lenke til kommentar
muhajed Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Dette er feil, MSg.. § 195 er først og fremst beregnet på voksne som har seksuell kontakt med barn under 16, og ikke dette tilfelles under 14. Om du er 15 om har samleie med ei på 13 vil dette normalt sett ikke rammes av denne straffeparagrafen. Så; 12+14=ja , 13+15=ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg