Gå til innhold

Noen med erfaringer fra reisejobbing?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen her inne som har noen erfaringer fra reisejobb. Tenker da mest på prosjekt oppfølging, commissioning og sånt i singapore, korea etc. Er det en grei jobb? Hvordan er arbeidsdagen? God lønn osv?

Jeg går nå på teknisk fagskole og vurderer sterkt å ta bachelor som maskiningeniør etter det. Har også fagbrev som motormann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på om det er noen her inne som har noen erfaringer fra reisejobb. Tenker da mest på prosjekt oppfølging, commissioning og sånt i singapore, korea etc. Er det en grei jobb? Hvordan er arbeidsdagen? God lønn osv?

Jeg går nå på teknisk fagskole og vurderer sterkt å ta bachelor som maskiningeniør etter det. Har også fagbrev som motormann.

 

Selv har jeg bare reist i Norge, men jeg jobber sammen med mange som har hatt mange turer i bl.a Iran.

Når man jobber i utlandet så er de ofte litt rundere i kantene når det gjelder arbeidstid, men i firmaet jeg jobber

så har de 12 timers dager + overtid. Utlandsoppdragene er populære hos oss, sikkert mye pga. lønna. En tur til Iran for oss er på fire uker (da har man fire uker fri etterpå) og en nettolønn på 120-130000... Heeelt ok :thumbup:

 

Når det gjelder arbeidsforhold/boforhold er nok standarden en del lavere enn i Norge, men her har vi det vell bedre enn gjennomsnittet. De jeg jobber med har stort sett vært fornøyde etter turer i Malaysia, Singapore og Iran.

Når det gjelder Sør-Korea så har vi ikke hatt noe arbeid der før nå, så jeg har ingen tilbakemeldinger derfra...

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om det er noen her inne som har noen erfaringer fra reisejobb. Tenker da mest på prosjekt oppfølging, commissioning og sånt i singapore, korea etc. Er det en grei jobb? Hvordan er arbeidsdagen? God lønn osv?

Jeg går nå på teknisk fagskole og vurderer sterkt å ta bachelor som maskiningeniør etter det. Har også fagbrev som motormann.

 

Selv har jeg bare reist i Norge, men jeg jobber sammen med mange som har hatt mange turer i bl.a Iran.

Når man jobber i utlandet så er de ofte litt rundere i kantene når det gjelder arbeidstid, men i firmaet jeg jobber

så har de 12 timers dager + overtid. Utlandsoppdragene er populære hos oss, sikkert mye pga. lønna. En tur til Iran for oss er på fire uker (da har man fire uker fri etterpå) og en nettolønn på 120-130000... Heeelt ok :thumbup:

 

Når det gjelder arbeidsforhold/boforhold er nok standarden en del lavere enn i Norge, men her har vi det vell bedre enn gjennomsnittet. De jeg jobber med har stort sett vært fornøyde etter turer i Malaysia, Singapore og Iran.

Når det gjelder Sør-Korea så har vi ikke hatt noe arbeid der før nå, så jeg har ingen tilbakemeldinger derfra...

hvordan firma jobber du før?

hvordan utdanning på man ha før og reise ut og tjene så greit på bare en mnd?

Lenke til kommentar

hvordan firma jobber du før?

hvordan utdanning på man ha før og reise ut og tjene så greit på bare en mnd?

 

 

Det er flere firmaer (spesielt offshore rettede), bla National oilwell varco, som trenger mange serviceingeniører til å reise verden rundt. Kvalifikasjoner som de spør etter er gjerne fagbrev som mekaniker/elektriker, teknisk fagskole, ingeniørskole, eller lang arbeidserfaring innen industri. Det er altså ikke umulig å kvalifisere seg virker det som. En e jobba med i høst fikk jobb i national oilwell nå rundt jul som serviceingeniør. Han er 30 år og har kun arbeidserfaring som ufaglært mekaniker, og har værken fullført vgs eller fagbrev. Ut ifra det jeg hører fra bekjente (og denne karen) så er lønninger på 700000-1mill. ikke helt urealistisk.

Lenke til kommentar

i Kongsberg Maritime (hvor jeg har jobbet) er det også mange reisejobber. Mye reising til Asia, blant annet (de fleste skip blir bygget i Kina og Korea). Med litt lengde på reisene er 700 k til en mill fullt oppnåelig, selv man er relativt fersk og dermed har en ganske beskjeden grunnlønn. Merk at det da er snakk om utallige overtidstimer. Det er vanlig å jobbe 12 timer eller mer om dagen 7 dager i uka på reise (det betyr ikke at du alltid MÅ det, riktignok). De fleste reiser (som ikke er business) er enten service, igangkjøring (full installasjon av nye anlegg) eller oppgradering (refit). Ved igangkjøring og større refit har man gjerne en hel stab av trikkere, gjerne lokale, som man leder. Ved service drar man gjerne en eller to og gjør alt selv, om det er overkommelig. For ordens skyld: KM-avdelingen det er snakk om leverer for det meste elektrisk utstyr til middels/større skip.

 

De fleste med slike jobber er ingeniører av ymse slag eller folk med lang fartstid i bedriften. Har du fagbrev og ingeniørgrad stiller du nok sterkt, iallfall med endel erfaring i tillegg.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om det er noen her inne som har noen erfaringer fra reisejobb. Tenker da mest på prosjekt oppfølging, commissioning og sånt i singapore, korea etc. Er det en grei jobb? Hvordan er arbeidsdagen? God lønn osv?

Jeg går nå på teknisk fagskole og vurderer sterkt å ta bachelor som maskiningeniør etter det. Har også fagbrev som motormann.

 

Selv har jeg bare reist i Norge, men jeg jobber sammen med mange som har hatt mange turer i bl.a Iran.

Når man jobber i utlandet så er de ofte litt rundere i kantene når det gjelder arbeidstid, men i firmaet jeg jobber

så har de 12 timers dager + overtid. Utlandsoppdragene er populære hos oss, sikkert mye pga. lønna. En tur til Iran for oss er på fire uker (da har man fire uker fri etterpå) og en nettolønn på 120-130000... Heeelt ok :thumbup:

 

Når det gjelder arbeidsforhold/boforhold er nok standarden en del lavere enn i Norge, men her har vi det vell bedre enn gjennomsnittet. De jeg jobber med har stort sett vært fornøyde etter turer i Malaysia, Singapore og Iran.

Når det gjelder Sør-Korea så har vi ikke hatt noe arbeid der før nå, så jeg har ingen tilbakemeldinger derfra...

hvordan firma jobber du før?

hvordan utdanning på man ha før og reise ut og tjene så greit på bare en mnd?

 

Jobbet for IKM Testing tidligere. (Byttet jobb nettop) Innen den disiplinen som IKM testing driver så er det ikke noen spesielle krav til utdanning :thumbup: Det er selvsagt en fordel med fagbrev, men det jobber mange "luringer" i IKM som reiser mye og tjener masse peng... Hvis du liker å jobbe kan jeg lett anbefale IKM Testing, det er gode muligheter for å få jobbe mye. I ikm har man ikke en veldig høy grunnlønn, det er timene som utgjør forskjellen, dermed bør man være glad i å jobbe hvis man søker der :p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...