Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Får ikke slått på dataen!


Anbefalte innlegg

Maskinvare: Amd Athlon 64 3700+ 2.2 ghz

ASUS A8N-E

Kingston 1024MB 400MHz DDR PC3200

Club3D Geforce 6800GT 256MB

200 GB Samsung HDD

bZerk 500W PSU

 

Problem:Maskina slår seg ikke på! Tidligere i dag opplevde jeg at maskina plutselig bare slo seg av. Jeg fikk heller ikke slått den på igjen. Så var jeg ute noen timer for så å prøve igjen nå. Helt dødt. Tok ut CMOS batteriet og prøvde med et annet, fortsatt dødt. Har kobla fra alle deler (utenom psu) uten at den slår seg på. Lyset på hovedkort lyser også.

 

Det rare er at mens jeg var ute opplevde mor at dataen plutselig slo seg på (!), og hun var på ca. 5 minutter før den slo seg av igjen. Har fått advarsel om "low CPU fan speed" på maskina de siste 6 mnd, men har egentlig ignorert det. Om strømforsyninga hadde vært gåen hadde vel heller ikke lyset på hovedkortet lyst?

 

Edit: Har ikke rørt noe som helst på maskina de siste 6mnd.

 

Edit2: Prøvde å jumpe PSU nå. Helt dødt. 3 år er ikke mye å skryte av.

 

edit3: Gjorde seg med ny strømforsyning. Greia med alarmen på cpu fan er at den varsler når vifta går under 1500 rpm, og i BIOS viser den rundt 3500. Så det er nok ingen fare.

Endret av Neptun_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ignorert cpu fan?? :wow:

ja ja.. har du sjekket om vifta til cpu går nå da?? (under boot)..

om vifta ikke går med full hastighet, så har du vell problemet der kanskje.. løsning: ny vifte/kjøler..

:)

Hmm eller forstår jeg deg rett at den vil ikke engang boote?

i såfall har cpu "tatt kvelden".. ny cpu!!

 

Moralen må være, ikke ignorer feilmeldinger fra mainboard ;)

Endret av okasin
Lenke til kommentar

CPU-vifta har alltid gått og oppført seg normalt, er bare den ene advarselen som har vært i bios i oppstart.

Får ikke boota maskina, ikke en eneste vifte som går. Menjeg har prøvd å jumpstarte PSU (binders mellom grønn og svarte ledninger), og det skjer ikke en dritt. Er det ikke da grunn til å tro at PSU er syndebukken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...