ullvott90 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Jeg har hørt at agurker og tomater ikke skal ligge på samme fat fordi en av grønnsakene utskiller et stoff slik at "den andre" får kortere holdbarhet. Er dette sant? Jeg skulle så fint argumentere og fortelle kjæresten min dette, men da jeg ikke hadde noen ordentlig grunn og fakta å komme med så trodde han jaggu ikke på meg! Noen som vet og kan hjelpe meg med gode faktakunnskaper her?!? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Høres rart ut. Hvorfor har vi da gresk salat? Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) "Tomatoes are sensitive to exogenous ethylene and exposure of mature-green fruit to ethylene will initiate ripening. Ripening tomatoes produce ethylene at a moderate rate and co-storage or shipment with sensitive commodities, such as lettuce and cucumbers, should be avoided." http://postharvest.ucdavis.edu/Produce/Pro...eg/tomato.shtml "For å gjøre det enda mer komplisert, må vi nevne gassen etylen. Denne gassen produseres hele tida av levende grønnsaker og frukter og fungerer som et hormon. Høy konsentrasjon av etylen påskynder modningsforløpet og aldringsprosessene, slik at holdbarhetstiden reduseres. Noen planteprodukter som eple, pære, melon og tomat danner mye etylen, mens andre har liten produksjon. På den andre siden har de ulike produktene ulik følsomhet for etylen. Bladgrønnsaker, kålvekster, agurk og gulrot er spesielt følsomme. Man bør derfor aldri lagre følsomme produkter sammen med produkter som produserer mye etylen. Samlagring med epler gir bitre gulrøtter og agurker som gulner." http://matportalen.no/artikler/2007/8/rikt..._frukt_og_gront Endret 7. februar 2009 av svinepelz Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Vil anta at man ikke skal oppbevare de i lenger tid sammen, men å kombinere dem i en matrett vil vel gå strålende. (For dem som liker rå tomat ...) Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Stemmer dette. Derfor vil de som har kunnskap til dette gjerne ha to kjøleskap og legge ting som tomat og epler i det ene, mens resten av grønnsakene er i det andre. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Jepp. Spesielt siden hverken tomat eller agurk tåler kjøleskapstemperatur Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Hmm... Aldri hørt det. Kilde? Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Det er en teit fasinasjon dette med tomat og agurk. De passer ikke godt sammen. Tror det bare er fordi man vil ha noe som er rødt og noe som er grønt. Sikkert mest spist av de som stemte på regjeringen vi har nå. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Hmm... Aldri hørt det. Kilde? Det er en grunn til at det meste av frukt og grønt ikke oppbevares i kjøleskaptemperatur i matbutikkene De tåler det nok, men det er en litt rar hype det der at vi skal stappe alt mulig inn i kjøleskapet. Endret 7. februar 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Hmm... Aldri hørt det. Kilde? Egen erfaring, men også f.eks. http://matportalen.no/artikler/2007/8/rikt..._frukt_og_gront Lenke til kommentar
toazty Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 banan ligger også ute i butikkene , legg en banan i kjøleskapet og en ute , så ser du hva forkjellen blir, ALT som dyttes inn i et kjøleskap får lengre holdbarhet.. "tomater tåler ikke kulde" , det er bare tull.. bruker 100kg grønnsaker i uka og alt går på kjøla.. du kan jo bare ta deg innom til grønnsaks grossistene , hvor ligger grønnsakene ? jo på kjølelager.. Lenke til kommentar
jarah Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Banan og epler ligger alltid atskilt i en butikk. Alle butikker i Norge har denne ordningen. Eple "syrer" ut et stoff som banan reagerer på. Derfor! Kan godt hende at det er slik med tomat og agurker også, hvem vet? Google det. Lenke til kommentar
safags Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Mange butikker tilsetter gassen etyn (acetylen) for å fremskynde modningen. Og noen planter / grønnsaker skiller ut denne gassen elns. Husker ikke helt eksakt, men var noe i den duren. Kan slå opp i en bok jeg har hjemme, når jeg kommer hjem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå