Gå til innhold

Ideell timefordeling i grunnskolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mange av timene vil bli brukt til data, leksearbeid og film.

Hvorfor skal vi bruke masse penger på å holde ungene på skolen sånn at de kan sløse vekk tid med data og film. Leksearbeid er noe de burde lære seg å gjøre uten at noen passer på dem, fordi det kreves på universitetet og i en del private firmaer.

Lenke til kommentar

Pumaen: Da har du fått en svært ensidet opplæring om Islam :p Jeg misliker religion på et generelt grunnlag, men er svært få av dem som er noe værre enn andre. Islam er helt på lik linje med kristendom og jødedommen.

 

Camlon: Kjempeenig at flere lærere og bedre utdannede/bedre betalte lærere er viktig. Jeg synes det er frustrerende at så få partier på stortinget virkelig går inn for dette. Det er en av de aller viktigste tingene som kan gjøres i landet mener jeg.

Lenke til kommentar
Pumaen: Da har du fått en svært ensidet opplæring om Islam :p

 

På skolen lærte vi ingenting negativt om Islam. Eneste jeg husker er de fem søylene. Alt det krigerske, kvinneundertrykkende, diskriminerende og hatefulle blir konsekvent luket vekk. Det er først etter at jeg gikk ut av skolen at jeg har lært hva Islam virkelig er. Før 11. september visste jeg svært lite om religionen, annet enn den politisk korrekte møkka vi får servert på skolen. Faktisk misunner jeg folk som går på skolen i dag og har religionsfaget. Skulle ønske jeg var militant ateist også på videregående, da kunne religionstimene blitt gøyale.

Lenke til kommentar

pumaen: Er masse krigersk, kvinneundertrykkende og hatefult i kristendommen også. Alle religioner, ideologier og livssyn har ekstremistiske deler og det har moderate deler. Akkurat som de fleste kristne er moderate så er også de fleste muslimer moderate. Dette gjelder spesielt i den vestlige verden. De fleste ekstremistiske kristne er USA og de fleste ekstremistiske muslimer er i midtøsten.

 

Jeg synes det er viktig at skolen lærer om faren med ekstremisme, men dette burde gjelder alle ideologier og livssyn, ikke bare de religiøse. Liberale ideoliger kan være bra, men strekker man det for langt blir det anarki. Konservative ideologier kan være bra men strekker man det for langt blir det autoritærstater. Osv.

Lenke til kommentar

pumaen, har du noen gang lest Koranen eller Bibelen? Selv har jeg kun lest bibelen, men har venner som har lest koranen, og den er ikke voldelig på noen måte den. Det handler om hvordan man tolker boken, og i Norge tolker man bibelen på en moderat måte, i USA er de noen syke jævler som tolker bibelen alt for bokstavlig mens i midtøsten har NOEN FÅ(!!) tolket Koranen på sin egen måte, som da ikke stemmer med Koranen.

Lenke til kommentar
Mange av timene vil bli brukt til data, leksearbeid og film.

Hvorfor skal vi bruke masse penger på å holde ungene på skolen sånn at de kan sløse vekk tid med data og film. Leksearbeid er noe de burde lære seg å gjøre uten at noen passer på dem, fordi det kreves på universitetet og i en del private firmaer.

 

Grunnen er at elevene ikke har like stor mulighet for å få hjelp av foreldrene hjemme, og det sørger for å opprettholde av utdanningsnivå går i arv. Dette er et kjent sosiologisk problem, hvor løsningen ikke er å la elevene være avhengig av foreldrene.

 

Når det kommer til universitetet så er en jo slettes ikke alene, da en har både forelesere og stud.ass'er en kan spørre hvis det er noe en lurer på. Men det er jo i grunn ikke noe argument i det heletatt, da det er mer naturlig å anta at studenten er mer selvstendig og studerer noe foreledrene ikke kan uansett på universitetsnivå enn på grunnskolen.

Lenke til kommentar
Naturfag trenger vi på INGEN måte syv timer av.

 

På alle måter trenger vi det, da faget omfatter både biologi, kjemi og fysikk. Man trenger en solid hevning av kunnskapsnivået på disse frontene. Det er for ille at folk går ut av grunnskolen uten å forstå grunnprinsippene bak evolusjon, for eksempel.

 

 

40 timer skole som grunnskole. når skal eleven utvikle kreativiteten? er ikke kunnskap som driver verden videre, det er ønsket etter å motbevise og prøve ut nye ting. dvs man må være kreativ og kunne tenkte abstrakt samt stille seg kritisk til nåværende antakelser.

Endret av larsingedude
Lenke til kommentar
Mange av timene vil bli brukt til data, leksearbeid og film.

Hvorfor skal vi bruke masse penger på å holde ungene på skolen sånn at de kan sløse vekk tid med data og film. Leksearbeid er noe de burde lære seg å gjøre uten at noen passer på dem, fordi det kreves på universitetet og i en del private firmaer.

 

Grunnen er at elevene ikke har like stor mulighet for å få hjelp av foreldrene hjemme, og det sørger for å opprettholde av utdanningsnivå går i arv. Dette er et kjent sosiologisk problem, hvor løsningen ikke er å la elevene være avhengig av foreldrene.

 

Når det kommer til universitetet så er en jo slettes ikke alene, da en har både forelesere og stud.ass'er en kan spørre hvis det er noe en lurer på. Men det er jo i grunn ikke noe argument i det heletatt, da det er mer naturlig å anta at studenten er mer selvstendig og studerer noe foreledrene ikke kan uansett på universitetsnivå enn på grunnskolen.

Sant nok, men da burde vil heller ha la barna gjøre lekser på skolen etter timene om de ønsker å gjøre det. Dermed, vil de ha et sted hvor de kan få hjelp. I tilegg finnes det flere leksehjelptjenester rundt om i byen som vil hjelpe deg gratis.

 

Man er like alene på universitetet som på grunnskolen. På grunnskolen har man læreren, andre lærere og leksehjelpsteder. Elever må lære seg å gjøre lekser på fritiden uten at noen sitter over deg, fordi det er noe man trenger på universitetet og en del yrker.

Lenke til kommentar

Vel, synes alt over 35-36 timer er ganske mye. Ville iallfall fjernet en "Filosofi og etikk og psykologi" time, en helse time og en Naturfag time. Kanskje også en historie time (har jo dobbelt så mye samfunnsfag som før, så hvorfor skal vi egentlig ha historie utenom uansett?)

Lenke til kommentar

Timene har vel ikke så mye å si på hva elevene blir flinkest i. Heller midlene som blir brukt under timene.

Selv om man har 6 timer matte og 3 naturfag, blir ikke elevene dobbelt så flinke i matte enn naturfag. De som er interessert et viss fag, blir som regel ganske flink i det, uannsett hvor mange timer.

 

Jeg hadde sett positivt på en militarisert skolesystem (keke). Erfaringene fra panserbataljonen er at _alle_ i troppen fulgte med i timene, og det er ikke uten grunn.

Lenke til kommentar
40 timer skole som grunnskole. når skal eleven utvikle kreativiteten? er ikke kunnskap som driver verden videre, det er ønsket etter å motbevise og prøve ut nye ting. dvs man må være kreativ og kunne tenkte abstrakt samt stille seg kritisk til nåværende antakelser.

 

Kreativitet burde være en del av pensumet. Men mindre skoletimer betyr ikke mer kreativitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...