pumaen Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Hvis dere fikk bestemme timeplanen i grunnskolen, hvilke fag skulle være med, og hvor mange timer skulle hvert fag fått? Og hvorfor? Ta utgangspunkt i en timeplan på 40 timer 5t Norsk 4t Engelsk 3t Historie 4t Filosofi og etikk og psykologi 5t Matematikk 7t Naturvitenskap 5t Samfunnskunnskap 3t Valgfag (språk, formgiving, musikk etc) 3t Helse (kosthold, sykdommer, førstehjelp osv) 1t Klassens time Det er viktig med gode språklige kunnskaper, både i norsk og engelsk. Matte og naturvitenskap blir stadig viktigere, og fortjener mye tid på timeplanen. Har også tatt med filosofi, etikk og psykologi, som jeg synes det er veldig rart ikke er får mer tid i grunnskolen. Dette faget ser jeg for meg erstatte dagens religionsfag, slik at folk får moral basert på humanetikk og empati i stedet for Bibelen. Historie er selvfølgelig viktig å kunne. Samfunnskunnskap for å forstå hvordan verden i dag fungerer, alt fra det politiske systemet til kunnskaper om ulike religioner. Et eget helsefag synes jeg er en spennende tanke. I tillegg har jeg tatt med et valgfag slik at folk kan få fordype seg i noe de brenner spesielt for. Jeg ser for meg en skoledag fra 8.30 om morgenen til 15.00 på ettermiddagen. Fram til kl 1630 mener jeg det børr være tilbud om leksehjelp på skolen ii form av mentorer fra næringslivet. Gym som eget fag er jeg ikke tilhenger av. Så klart er fysisk aktivitett viktig, men jeg ser ikke på dette som skolens jobb. Mange av timene vil være arbeidstimer og ikke passiv kateterundervisning. Gym er ikke skolens ansvar. Endret 10. februar 2009 av pumaen Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Jeg ser ikke helt hvordan dette blir noe særlig annet enn en telletråd med oppremsning av alternative timemodeller? Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Naturfag trenger vi på INGEN måte syv timer av. Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Det er viktig med gode språklige kunnskaper, både i norsk og engeksl. Jeg flirte. Uansett, jeg liker tanken med kritisk tenkning og psykologi, men spesielt det første ser jeg heller at blir konsekvent lagt inn i alle fag, på samme måte som bruk av data blir inkludert i alle fag i dag. Ser ingen grunn til at det skal være nødvendig med syv timer naturfag, ønsker gjerne en begrunnelse for det valget. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) 4t Norsk 4t Engelsk 5t Matematikk 5t Naturvitenskap 3t Musikk / Kunst og Håndtverk / Diverse fag vi kan få gjort unna på 1 år 3t 3 språk / valgfag 1t arbeidstime 2t Gym 5t Samfunnskunnskap / Historie / Diskusjon? Norsk og engelsk kunskaper er viktig, men er igrunn engelsk som burde styrkes. Matematikk også. Vet ikke hvor mange timer naturfag vi behøver men 3-5 burde vi iallfall ha, kritisk tenking må inn i alle fag, kunst og håndverk, musikk og slikt synes jeg er ok. Også et 3. språk eller valgfag er viktig da du kan fordype deg i ting som intereserer deg eller lære et nytt språk, 1 arbeidstime for å få unna lekser er også greit. Gym burde ikke glemmes helt heller, vi skal ikke råtne bort foran pven hele dagen heller. Samfunnkunnskap kan inkludere historie og kanskje litt diskusjoner om politik osv. Tror dette blir en nye bedre timeplan enn den som brukes idag. Endret 8. februar 2009 av genstian Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hehe, det er definitivt engelskkunnskapene som må styrkes ja. Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Naturfag trenger vi på INGEN måte syv timer av. På alle måter trenger vi det, da faget omfatter både biologi, kjemi og fysikk. Man trenger en solid hevning av kunnskapsnivået på disse frontene. Det er for ille at folk går ut av grunnskolen uten å forstå grunnprinsippene bak evolusjon, for eksempel. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Nei, det er feil. Naturfag fortjener ikke dobbelt så mye som filosofi, etikk og psykologi. Dessuten har du endret på timeplanen nå, og tatt en time mindre naturfag. Ta fem så er jeg fornøyd. Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Nøyaktig hvorfor mener du at 6 timer naturfag er for mye når faget er så til de grader omfattende og du ser hvor elendige nordmenn er i realfag? Enig i at FEP bør økes til 4 timer. Skal rette på det. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Forsåvidt rimelig enig i listen til trådstarter der. Virker absolutt bra. Men ville kanskje ha hatt litt forskjell på barneskolen og ungdomskolen og ikke tatt begge to under ett. Barneskolen kunne gjerne ha hatt litt mer norsk og litt mindre naturvitenskap. Ungdomskolen kunne gjerne ha hatt litt mindre norsk og mer filosofi, etikk og psykologi (regner med religions/livssynlære også går inn under det). Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Barneskolen kunne gjerne ha hatt litt mer norsk og litt mindre naturvitenskap. Du har et poeng. Ungdomskolen kunne gjerne ha hatt litt mindre norsk og mer filosofi, etikk og psykologi (regner med religions/livssynlære også går inn under det). har religion egentlig noe med filosofi, etikk og psykologi å gjøre? Slik jeg ser det har det i hvert fall ingenting med filosofi å gjøre. "Philosophy is questions that may never be answered. Religion is answers that may never be questioned. " Heller ikke har det noe å gjøre med etikk og moral. Å si at noe er riktig fordi en annen hevder det, er så lite moralsk som det går an. Kanskje har det noe å gjøre med psykologi, da psykologi i stor grad kan forklare religiøse fenomener. Lenke til kommentar
ole-c Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 6 Naturfag 6 Matte 6 Samfunnsfag / etikk / psykologi, filosofi 6 Historie 3 Geografi 3 Fremmedspråk 6 Engelsk Kast bort norsk, krl, k/h, helse og musikk. Norsk lengre enn ungdomskolen er tull. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 har religion egentlig noe med filosofi, etikk og psykologi å gjøre? Tja, litt både og mener nå jeg, men mener nå det passer inn der og alle de tingene i lag kan godt være ett fag. Og jeg synes det er viktig at de lærer en viss forståelse av forskjellige religioner og livssyn. Det fremmer forståelse og hindrer ekstrimisme. 6 Naturfag6 Matte 6 Samfunnsfag / etikk / psykologi, filosofi 6 Historie 3 Geografi 3 Fremmedspråk 6 Engelsk Kast bort norsk, krl, k/h, helse og musikk. Norsk lengre enn ungdomskolen er tull. etikk, psykologi og filosofi passer ikke sammens med samfunnsfag i det hele tatt. Og religion og livssyn er som sagt viktig. Helse er også et viktig emne å lære om, både seksullære og andre ting. Musikk var et valgfag og funker fint som det. Dette var om grunnskolen hvor norsk er kjempeviktig. Men norsk er også viktig på videregående. Om du skal gå videre med noen som helst form for høyere utdanning må man bli enda flinkere til å lese, forstå tekster og å formulere seg. Kan være enig i at det godt kan spille en mindre rolle i en del av de yrkesfaglige linjene, men det gjør det også per i dag. Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Får jeg spørre, hva er egentlig feil med det vi har nå? hadde vært greit med litt vinklinger Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hartvedten: Hva som er feil med det vi har nå er vel det folk har foreslått her hele tiden. Eller? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 1 innlegg som inneholdt SMS-språk, provokasjoner, offtopic, eller annen nonsens intetsigende innhold er fjernet fra tråden. På et diskusjonsforum er det viktig å gjøre seg forstått med godt språk, god formulering og svar med tydelig relevans til emnet. Og sist men ikke minst vis respekt for andre, og ikke fremprovoser krangel. I dette tilfellet er det korte meningsløse svar som er slettet. Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) jeg synes det er viktig at de lærer en viss forståelse av forskjellige religioner og livssyn. Det fremmer forståelse og hindrer ekstrimisme. Enig i at det er viktig å vite hva de ulike religionene står for, men jo mer jeg har lært om Islam, jo mer har hatet vokst. Edit: Noen i tråden vil ha vekk norsk. Gi meg et argument. Endret 10. februar 2009 av pumaen Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) 5t Norsk4t Engelsk 3t Historie 4t Filosofi og etikk og psykologi 5t Matematikk 6t Naturvitenskap 5t Samfunnskunnskap 3t Valgfag (språk, formgiving, musikk etc) 3t Helse (kosthold, sykdommer, førstehjelp osv) Du glemte Gym, og du glemte klassens time. Jeg legger dem til jeg, sånn at vi får 43 timer i uken. Kom, igjen. Skal elevene starte klokken 8.30 og komme hjem klokken fem hver dag uten å ha noen pauser. Små barn bør ikke vær så lenge på skolen. De blir bare ukonsentrert. Spesielt, med tanke på at mange av fagene dine er vansklige. For det andre blir det dyrt, og vi har ikke nok lærere. Jeg synes egentlig oppsettet er greit nok. Det er hva som foregår i timene som ikke er greit. Endret 10. februar 2009 av Camlon Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Har ungdomsskolen i tankene. Dyrt? Lol. Norge har råd til dette. Utdanning er det viktigste i verden. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Har ungdomsskolen i tankene. Dyrt? Lol. Norge har råd til dette. Utdanning er det viktigste i verden. Du vet at de beste skolene i verden ikke har noe lengre skoledag enn Norge? Det hjelper lite å utvide skoledagen. Det som hjelper mye mer er å få gode lærere, og med ditt tiltak trenger vi masse flere lærere. Det betyr at kvalitetene på lærerene kommer til å synke om vi en gang klarer å få nok lærere. Kan vi ikke heller bruke pengene på å gi lærerene høyere lønn sånn at vi får flere gode lærere. I PISA-undersøkelsen ble det dokumentert at de landene som skoret høyt hadde gode lærere. Endret 10. februar 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå