Peppep Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) På grunn av et lovstridig testament fra en som hadde flyttet til Sverige og nylig døde holder jeg for øyeblikket på å lese meg opp på svensk arverett. Jeg har god kjennskap til norsk arverett, og det meste etter svensk rett er likt eller ligner, men jeg sliter til dels med å finne de rette referansene i den svenske lovgivningen. Avdøde i dette tilfellet har to særkullsbarn, to felles barn med sin nye kone, og hun hadde to særkullsbarn. I testamentet vil de 1) sitte i uskifte, og 2) kun gi deres felles barn og hennes særkullsbarn sine arvelodd. Etter norsk rett er ingen av delene tillatt (dvs, pkt 1 er tillatt forutsatt at særkullsbarnene samtykker). Fra Torstein Frantzen, "Harmonisering av familie- og arveretten i Norden – hvorfor det?": Samtidig har uskiftereglene stor praktisk betydning i dansk, norsk og islandsk rett. Etter svensk rett er gjenlevende ektefelle enearving i forhold til fellesbarn og utarvinger. Den eneste praktiske skranke i svensk rett med hensyn til gjenlevendes disposisjonsrett, er at gjenlevende kun kan testamentere over sin halvdel av felleseiet. Dersom gjenlevende etterlater seg særkullsbarn, vil etter svensk rett både særkullsbarn og fellesbarn ha krav på arv straks. I Norge har som nevnt livsarvingene krav på 2/3 som pliktdel, mens pliktdelen i Sverige er 1/2. Den svenske arveloven er "Ärvdabalk (1958:637)" (link). Er det noen som har kjennskap til svensk rett her, eller som kan svensk, og kan hjelpe meg med å finne referansene som hjemler det sitatene ovenfor slår fast? Særlig trenger jeg hjelp med disse ordene: Livarving - bröstarvingar Uskifte - ? Særkullsbarn - ? Endret 7. februar 2009 av Peppep Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå