masterboy Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Hei! Jeg trenger hjelp med et litt rart problem i samba. Har et RAID arry "md0" som er montert i fstab slik: /dev/md0 /mnt/titanraid reiserfs defaults 0 0 Problemet er at jeg ikke har lengre har skriverettigheter i samba share'n min. /etc/samba/smb.conf ser ut noe slikt som dette: [global] workgroup = WORKGROUP netbios name = Skynet security = share [Titan] path = /mnt/titanraid public = yes writable = yes guest ok = yes available = yes browsable = yes read only = no force create mode = 0777 write list = nobody Jeg har kun skriverettigheter i /localhost/Titan/. Undermappene og filene jeg har der fra før er skrivebeskyttet. Nye kataloger jeg har opprettet bilr skrivebeskyttet! Det er litt merkelig dette, for problemet oppstod da jeg skulle oppgradere fra 7.04 til 8.04. Serveren fungerer kun som NAS og det er kun jeg som er på dette nettet, så noe loginn og passwrd vil jeg helst ikke ha. Er litt lei etter å ha trålet internett et par dager... Please Help! Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Jeg tipper det er John Connor som har vært på ferde! (ref netbios navnet ) Sier denne noe nyttig kanskje? (tester konfigurasjonsfila for feil) testparm /etc/samba/smb.conf Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 testparm /etc/samba/smb.conf ga meg bare: Load smb config files from /etc/samba/smb.conf Processing section "[Titan]" Loaded services file OK. Server role: ROLE_STANDALONE Press enter to see a dump of your service definitions [global] security = SHARE [Titan] path = /mnt/titanraid write list = nobody read only = No force create mode = 0777 guest ok = Yes Er litt rart dette synes jeg. Har fulgt alle guider og tips jeg har klart å finne! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hos meg legges filer inn som ingen eier (dvs nobody), og da kan hvem som helst redigere filer. Men du har jo satt read only til No, og da kan man jo redigere. Vil du at ingen skal kunne redigere/skrive endrer du read only til yes. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Det er vel skriverettigheter han sa han ville ha? Men jeg tror rettighetene du har satt/har blitt satt i OS'et overstyrer dette. Har du rettigheter til å skrive til mappen når du logger inn på serveren og prøver å opprette en fil eller mappe da? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Ja config vil jo kun gjelde nye filer, så da er det kjappeste å bare chmodde alle filer så alle kan skrive til de. Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Ja config vil jo kun gjelde nye filer, så da er det kjappeste å bare chmodde alle filer så alle kan skrive til de. Det som er litt merkelig er at jeg jo har chmod'et /mnt/titanraid Jeg får rw. der, men i samtlige subfolders som eksisterer fra før får jeg bare beskjene "ingen tilgang". Satt til kl 0200 i natt uten å få det til! gjelder f.eks: sudo chmod 0777 /mnt/titanraid alle filer og undermapper som eksisterer fra før? Edit: Kjører headless, men har prøvd å skrive til mappene, logget inn med winSCP også, har samme problemet der! Endret 9. februar 2009 av masterboy Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 sudo chmod 0777 /mnt/titanraid Vil bare endre rettighetene på selve mappa. Om du vil at den rekursivt skal endre rettighetene på filer i mappa og undermapper må du slenge på en -R Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) sudo chmod 0777 /mnt/titanraid Vil bare endre rettighetene på selve mappa. Om du vil at den rekursivt skal endre rettighetene på filer i mappa og undermapper må du slenge på en -R Altså sudo chmod -R 0777 /mnt/titanraid vil løse problemet mitt? i såfall: Jippi! og Tusen takk! Edit: stor R seff! Endret 9. februar 2009 av masterboy Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jepp, skal ikke mer til Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Jepp, skal ikke mer til Det fungerte som en helt! Dvs. det tok litt tid (5-10min) for min PIII 500Mhz å endre rettighetene på ca 2TB med mapper og filer! Konge! Lærte litt her! Takker alle for hjelpen! Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Æsj, den var dørty. 0777 vil jo si at hvilken som helst luring kan nå koble seg opp å slette alle filene dine. Hva med å bruke rettighetene slik de er tenkt. Tipper jeg hadde satte 2770 på alle mappene, og 660 på alle filene. Typisk noe slik. #chown -R brukernavn.gruppe /mnt/titanraid #find /mnt/titanraid -name "**" |xargs chmod 660 #find /mnt/titanraid -name "**" -type d |xargs chmod 2770 Burde bli relativt pent Eneste som blir drit er filer som i utgangspunktet skulle være kjørbare, vil ikke være det. Endret 10. februar 2009 av kpolberg Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Æsj, den var dørty. 0777 vil jo si at hvilken som helst luring kan nå koble seg opp å slette alle filene dine. Hva med å bruke rettighetene slik de er tenkt. Tipper jeg hadde satte 2770 på alle mappene, og 660 på alle filene. Typisk noe slik. #chown -R brukernavn.gruppe /mnt/titanraid #find /mnt/titanraid -name "**" |xargs chmod 660 #find /mnt/titanraid -name "**" -type d |xargs chmod 2770 Burde bli relativt pent Eneste som blir drit er filer som i utgangspunktet skulle være kjørbare, vil ikke være det. Takker for det! Nå er det sånn at det ikke er så mange som kobler opp i nettet mitt, ettersom jeg bor alene i min 50kvm leilighet! De må i så fall komme fra internett, og det har jeg kontroll på! Maskinen er dessuten for det meste avslått, da den er mest til backup og lagring av ting som ikke brukes hver dag. Forvokst USB-disk med andre ord. Men, det kan jo være greit å vurdere om behovet skulle komme! Har en eldre IBM NetFinity 5100 til web, og som jeg bruker å koble meg til når jeg vil nå noe ellers. Kobler til gjennom sshd, har ikke SMB. Den står hos fatteren for han har bedre plass! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå