Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvem betaler berging for alle de som kjører av veien?

Robocoop

Anbefalte innlegg

Viking rykker ut til disse klønene, men hvem betaler? Jeg gjorde noen raske nettsøk og kom fram til at Viking har avtale med mange forsikringsselskap slik at egenandelen kun blir på 500 kr dersom du har kasko\delkasko.

Likevel er jeg sikker på at vi med kun ansvarsforsikring også er med å betale gildet. Hvordan skal jeg kunne bevise det?

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I NAF-medlemskap så får man opptil 2 bilberginger i året inkludert.

Tipper de alikevel tjener ganske godt på det. Er nok mange som er medlemmer uten å noen gang ha brukt dette.

Kjørte forresten fra Halden til Drøbak i dag (på E6). Så en 6-8 biler på veien som lå ute i grøftekanten osv. Var faktisk en som lå på taket og så ganske knust ut også.

Rare var jo at nesten alle som hadde kjørt ut var SUV-er og sånt :p

De tror nok de er konge på veien og at en halvmeter snø ikke har noe å si på deres "store" biler :p

Lenke til kommentar

Så du mener at du ikke kan være så uheldig å dra av veien eller kollidere i en annen bil?

Det er det som er poenget med forsikring, man betaler en fast sum til et spleiselag sånn at om man skulle være så uheldig å skade bilen til noen andre eller dra av veien, så skal man slippe å betale alt selv. Det er det du betaler pengene til, denne avtalen du har med forsikringsselskapet.

De prøver å få dette så rettferdig som mulig ved at mer ulykkesutsatte folk/biler må betale mer, mens erfarne og lite ulykkesutsatte folk må betale mindre, bonus osv... Sånn er det, og man kan aldri få det til å bli helt 100% rettferdig.

Lenke til kommentar
Forsikring er nå engang ett spleiselag, de med ansvar betaler jo lite så det spørs hvem som sponser hvem, men dette er jo en helt akademisk diskusjon.

Lite? 3700 i året med 50 % bonus. Og prisen øker jo med 10 % i året minst, utenom bonus, for jeg betaler ikke særlig mye mindre hvert år.......

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne sett hvordan en bedrift kan gå rundt dersom alt som kommer inn et sted skal gå ut på samme sted og til samme kunder.. Det er det som er poenget med forsikring - alle betaler, og du betaler basert på hva du ønsker å ha muligheten til å ta ut av den større kassen som da dekker alle. Forsikring har aldri og kommer aldri - totalt sett - til å lønne seg for noen.

(det kan sikkert tenkes at pengestrømmen heller er andre veien. De med kasko som da betaler MYE i forhold til de med ansvar betaler for mye småbulker, personskader, og større skader som dekkes av ansvar)

Endret av gxi
Lenke til kommentar

jeg må si ikke helt skjønner hva det er du mener du skal bevise.

du har rett og slett definert hvordan konseptet forsikring funker.(iallefall i Norge)

noen velger å betale mer for å ha en bedre "beskyttelse" i forsikringen. andre ser ikke poenget med det. så bruker da bedriftene som driver med slikt statestikker over bil og fører for å komme til et (stort sett av og til) fornuftig overslag til pris på forsikringen.

vil du heller kjøre uten forsikring?

Lenke til kommentar
Bilberging er ikke inkludert i min ansvarsforsikring... (gjensidige)

Det trådstarter reagerer på er at pengene han betaler til sitt forsikringsselskap blir brukt av dette til å betale for andres bilberging, hvor dette er inkludert i deres forsikringsavtale. I stedet ønsker han at hans 3700 kroner skal skjermes fra å bli brukt på slikt. Det blir vel omtrent som Chris Rock sin vits om at forsikring ikke burde hete forsikring, men "in case shit" - og hvis "shit" ikke skjedde, så burde man få pengene tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...