ole_marius Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 går nå andreåret på vgs og har muligens tenkt å bli stortingspolitiker, men hva er kravet? av samfunnrelaverte fag har jeg historie og filosofi, sosiologi og sosialantropologi og skal til neste år ta politikk og menneskerettigheter som mine fag. skal også under førstegangstjenesten ta å studere jus, men er dette noe å legge en politiskutdannelse på? men regner med at jeg må starte i det små å bli politiker i min egen kommune først så mitt andre spørsmål er, hva tjener en lokalpolitiker og hva tjener en stortingspolitiker? Lenke til kommentar
MSg Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Du må kunne juge så folk trur deg, rævslikke uten grimase og prate på en slik måte at du selvom du står i timesvis og prates, har du egentlig ikke sagt noen ting. Men seriøst: å komme seg inn i politikken er ikke værre enn å bli aktiv i en ungdomspolitisk organisasjon på hjemstedet ditt; f.eks unge høyre. Jobb deg oppover derfra. Tja, vår tidligere ordfører her jeg kommer fra tjente i 2007 kroner 534.990,-. Kristin Halvorsen tjente ca kroner 800.000,- i 2007. Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Jensemann har vel rette over millen i lønn. Lenke til kommentar
abrj Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Er ingen krav til skole eller utdannelse, men du bør være god til å prate for deg. Sats på å meld deg inn i en ungdomsorganisasjon, de pleier å ha kurs i retorikk osv Lenke til kommentar
MSg Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Hoho, jeg har kurs i retorikk (og jungiansk typeindex, faktisk)! Kanskje jeg skal bli politiker? Jeg kan juge som en gud og er god til å snakke for meg. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 er ikke så altfor flink til å snakke i timesvis, men snakker ofte om politikk med venner om hva som kan og burde gjøres, så takker for raske svar Lenke til kommentar
MSg Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Tips: å snakke om ting som kan og burde gjøres er vell og flott, men noe alle kan (og gjør..). Å få ting gjort derimot, det er en helt annen side av saken og noe politikere er nødt til å jobbe litt med. Lenke til kommentar
Gnimmels Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Kan alltids være lurt å gå statsvitenskap eller noe juridisk eller noe på universitetet om du vil høyt opp i gradene, men ellers er det nok som nevnt lurt å gå veien opp gjennom ungdomspartiene. Få deg masse verv og ansvar så går du opp etterhvert:) Skader vel ikke å bli likt av folk i nærmiljøet heller:) Lenke til kommentar
MSg Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Å bli likt av folk der du bor er nok en liten fordel ja. Verv og andre slike stillinger teller gull. Alt du kan få. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) vel... av ansvar har jeg 7 år som medlem i speideren og 3 år som leder for min egen gruppe og at jeg er ungdomsrepresentant her hvor jeg bor, men regner med at dette ikke hjelper så stort edit: endret en skrivefeil Endret 7. februar 2009 av ole_marius Lenke til kommentar
sparks Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Blir nok ikke statsminister i morgen, men alt avhenger vel av hva du får til i årene fremover Lenke til kommentar
MSg Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Alt slikt hjelper jo på. Men meld deg inn i ungdomsgruppen i et parti der du kommer fra og jobb deg opp derfra. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Blir nok ikke statsminister i morgen, men alt avhenger vel av hva du får til i årene fremover vel... er ikke akkurat det som stør øverst på listen min vil heller ha en politisk posisjon der jeg kan få etablert et organ som kan få startet en jernbanelinje fra Fauske til blant annet Narvik. og fått gjort slik at 30% av det staten tar for drivstoff gå til landsbaserte prosjekter Endret 7. februar 2009 av ole_marius Lenke til kommentar
sparks Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Start en blogg, skriv om dine prosjekter Kan være en fin ting å vise til, spesielt når engasjement har såpass mye å si. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Unnskyld, men du skal studere jus i militæret? Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Samfunnsøkonomi kan være veldig snedig. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Unnskyld, men du skal studere jus i militæret? dette er grunnen til at jeg skal studere jus under førstegangstjenesten Studiepoeng: Starter du førstegangstjeneste fra januar 2008 kan du få tilbud om å delta på tre ulike studier: jus og militærmakt, etikk og militærmakt samt kropp, bevegelse og energi. Emnene gir 5 studiepoeng hver. Forutsetningen er at du har generell studiekompetanse. 5 ekstra studiepoeng kan komme til nytte om jeg skulle ombestemme meg ser også først nå at det er jus og militærmakt, men regner med at det er en spesiell gren innen jus Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Det er bare et emne (fag), ikke et studium. 5 studiepoeng er nesten ingenting. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Det er bare et emne (fag), ikke et studium. 5 studiepoeng er nesten ingenting. pluss to til etter fullført tjeneste, så 7 ekstra studiepoeng kommer godt med, det kan du ikke si i mot Lenke til kommentar
Endre Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Det er ikke snakk om ekstra konkurransepoeng som hjelper deg å komme inn på høyskoler og universiteter. Studiepoeng brukes som et mål på omfang av fag/studieri høyere utdanning. 5 stp er et lite fag, og de poengene betyr veldig lite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå